Warme pads

djkak

Nieuwkomer
Dag forumleden,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een bepaalde sound, zoals die in onderstaand voorbeeldje. Het gaat dus om een soort warme pad, flink gedetuned. Ik heb al heel wat zaken geprobeerd en kom soms aardig in de buurt, maar toch lukt het niet om dat leuke effect te bekomen. Iemand tips?
Ook vroeg ik me af met welke hardware synth soortgelijke pads makkelijk te maken zijn. Een poly 800 (+effecten) bijvoorbeeld?
Jullie tips zijn meer dan welkom!

https://www.dropbox.com/s/xikgu5uz4c97rgr/Untitled.mp3

Vibrato pedaal over je synth gooien
http://www.bax-shop.nl/modulatie/behringer-uv300-vibrato-effect-pedaal-/product-details.html

of een clusterfuck van Moog kan dat ook wel maar dat is wel een erg dure optie

In principe emuleren ze hier een hele crappy oude Videotape of cassettetape die warbled zodat de pitch heen en weer gaat, kan je ook doen je pad/string opnemen op een oud cassettebandje en dat afspelen op een recorder met pitch control en die een beetje tweaken en dan samplen ofzo maar een vibrato pedaal is handiger dunkt mij :koffie:

Bedankt voor de reacties. Sampelen op cassette heb ik al geprobeerd, en dat komt inderdaad aardig dichtbij. Maar toch blij ik altijd iets missen. Vibratopedaaltje valt zeker te proberen.
En ze zouden zulke tapes beter nog steeds bij een tonnetje Dash geven, dan hadden ze aan mij alvast een trouwe klant ;)

Ik zou eens moeten uitkijken naar een leuke viersporen...
Iemand trouwens een idee voor het tweede deel van mijn vraag? Welk hardware synthje zou kunnen dienen voor zulke pads? Het mag natuurlijk iets heel basics zijn, aangezien het toch de bedoeling is om het geluid te "verneuken"..

Dit soort sounds kan je uit bijna iedere huis-tuin-en-keuken synths halen. Zoals gezegd eq cut op high en low, en gooi een LFO op je pitch. Zorg er wel voor dat de lfo voor iedere stem in sync loopt(dit laatste kan wel lastig worden)
Alternatief als je met een computer werkt is een plugin gebruiken:
http://www.izotope.com/products/audio/vinyl/
Werkt prima voor dit doel en is nog gratis ook.

Met die plugin valt niet zoveel aan te vangen voor wat ik zoek eerlijk gezegd. Ik gebruik hem regelmatig maar hij geeft je vooral ruis. Dat is soms zeer leuk, maar niet meteen het effect dat ik hier voor ogen heb. Enige voorbeelden van huis-tuin-en-keuken synths? ;) Bedankt voor je reactie!

Welke synths heb je al? Simpele pad sound, sawtooth, filter een beetje dicht, weinig resonance, lange attack/release, chorus en vco's enigszins verstemmen, langzame lfo op pitch. Moet behoorlijk in de buurt komen, dan nog de eq en plugin.

Vergeet niet dat in dit geluid de pitch ook moduleert op de "normalere" snellere vibrato frequentie (klein beetje maar maar wel essentieel), in principe kan je het doen met een synth die 2 LFO's heeft die assignable zijn op de pitch, maar dat gaat nog steeds wat klinisch klinken vermoed ik zoals je al zei omdat de LFO's dan niet in sync lopen waarschijnlijk...of je kan de pitch bend voorzichtig gebruiken natuurlijk, instellen dat die maar een klein beetje pitchbend doet

Voor dat hogere geluid wat de hele tijd dezelfde noot speelt zit je met een Poly 800 inderdaad wel snor. Die heeft dat typische lofi-midrange achtige karakter.

Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik kijk het allemaal na, merci!

Back