Rockwool steenwol basstraps

pblend247

Ingeburgerd
Hallo allemaal,

Ik heb zo ongeveer anderhalf jaar geleden knauf steenwol gekocht met hoge db waarde eigenlijk voor vocalbooth binnenwanden.Daarna ben ik anders gaan denken gezien het een niet een al te grote kamer is heb ik een hoop auralex wedge aangeschaft.Afmeting is de 5.08 dik variant nu heb ik er 8 hangen de ring in de ruimte is minder maar is nog niet genoeg.Heb daarom nog meer besteld ook een reflexion filter gehad maar maakte niet veel verschil.het verschil was eerder teleurstellend dan een vooruitgang dynamics en clarity werd opgeslurd no go terug gestuurd.Nou wil ik zelf basstraps gaan bouwen en had zoals ik al zei die steenwol 2 pakken liggen.Nou is mijn vraag wat zijn jullie gedachten over deze variant qua effectiviteit zie foto's van ruimte en knauf label.En nog iets ik ben van plan 4 driehoeken te maken voor achter en 2 panelen voor.

Attachments

• 20140120_130743[1].jpg
    20140120_130743[1].jpg
    88,1 KB · Bekeken: 311
  • 20140120_130816[1].jpg
    20140120_130816[1].jpg
    63,5 KB · Bekeken: 173
  • 20140102_205235.jpg
    20140102_205235.jpg
    58,6 KB · Bekeken: 182
  • 20140103_185359.jpg
    20140103_185359.jpg
    48,1 KB · Bekeken: 178
  • 20140117_191028.jpg
    20140117_191028.jpg
    42,1 KB · Bekeken: 188
Laatst gewijzigd:
Zo te zien heb je die rockwool van de praxis. Ik ben bang dat die qua massa niet helemaal optimaal werkt. Je wilt het liefst minstens een massa van 40kg/m3 hebben (hoger is beter). Wanneer je een lagere massa gebruikt is het goed om de hoeken helemaal te stuffen, dus geen open ruimte laten achter je panelen. Daar heb je dan wel meer wol voor nodig.
Ook zou ik die dunne Auralex paneeltjes verkopen en hier goede breedband absorbers hangen met een minimale dikte van 15cm (10cm + 5 cm luchtlaag is ook prima). Ook hiervoor geldt dat je het beste wol van een hoge massa kan gebruiken.
In de hoeken MOET je echt van vloer tot plafond gaan. Wanneer je ook de hoeken van vloer+wand en wand+plafond kan behandelen zou je dit ook kunnen doen wanneer het resultaat nog niet optimaal is.

De standaard dichtheid voor standaard absorbers is inderdaad 45kg/m3. Voor basstraps wil je wel iets zwaarders. Om te beginnen inderdaad basstrap panelen bouwen over de gehele lengte van de verticale hoeken. Dit kunnen dus gewone panelen zijn, je hoeft niet de gehele hoek op te vullen, het paneel wat de hoek afdekt is al heel effectief. Als het mogelijk is ook de verticale hoeken achter je. Bass traps achter je monitors , en breedband absorbers op de eerste reflectiepunten (ongeveer tussen jou en de monitors in) op de wanden links en rechts van je. Als er ruimte is boven je systeemplafond kan je boven je mix positie 2 platen eruit halen, rockwool erop en iets verzinnen om stof te spannen over de opening. Dan ben je al een heel eind. In kleine ruimtes kan je nooit teveel basstrappen. :-)

Achterkant ruimte en monitor afstand muur.

Achterkant ruimte en monitor afstand muur.

Klopt het is van de praxis ongeopend dus krijg ze denk ik nog wel geruild dan ga ik voor de rockwool 201? hoe bereken jij de kg eigenlijk?Ik maak voor 2 lange panelen dan van vloer tot plafond idd en boven het hoofd met 2 draden gespannen een paneel.Over de auralex ben ik tevreden gezien ik voor panelen geen plek heb het is een slaapkamer van 286.8m breed 3.53m lang 230m hoog gips platen plafond.Heb een raam en een bed (slaapbank) rechts achter klerenkast links achter me die werken ook als een soort basstrap.De hoeken achter boven zou voldoende moeten zijn denk ik dan.Met de auralex hoor ik al een groot verschil gezien er nog bij komt op de ramen en tegenover op de muur voor nog 4 stuks achter nog wat gezien ik niet zoveel geld heb om uit te gaan geven.Dat foam wat je ziet die troep gaat weg naderhand is gewoon voor de bass beetje te remmen.Hier nog wat foto's!

Edit @Bass M boven het hoofd gaat niet lukken op jou manier de platen zitten in de lengte en zit precies onder het profiel :-( thx voor de tip ;-)

Attachments

• 20140120_152243.jpg
    20140120_152243.jpg
    54 KB · Bekeken: 183
  • 20140120_152305.jpg
    20140120_152305.jpg
    52,2 KB · Bekeken: 162
  • 20140120_153020[1].jpg
    20140120_153020[1].jpg
    37,7 KB · Bekeken: 169
Laatst gewijzigd:
Die Aura panelen zijn zo dun, ik denk dat je nog beter helemaal zonder panelen kan werken dan met die dingen.
Om de massa te achterhalen kan je van de rockwool site een pdf downloaden. Hier zul je zien dat je eigenlijk gebonden bent aan de Rockwool 221 komt maar die is enorm lastig te verkrijgen. Ook de mono 403 is een goede optie.
Wanneer de financiƫn de reden is om het niet te doen: verkoop die Aura panelen.

Mocht je het toch met de rockwool platen gaan doen die je nu hebt, zorg dan dat je in ieder geval de hele hoek vult, dus niet alleen maar panelen in de hoek zet maar echt de hele hoek dichtmaakt. Zo haal je nog iets meer effect uit de "te zachte" panelen.

Ik ga begin februari een 18-tal breedband absorbers maken met rockwool type 221 van 75mm dikte. Ik zal het op het forum posten met foto's erbij, als je wil kan je er een paar overkopen!

Hm: ik heb wel goede ervaring met die reflexion filter (wel de echte van SE-electronics, niet die nepperds van Thomann ofzo).

Die werkt inderdaad prima! Geen enkel probleem meer met de (negatieve) invloed van de ruimte sinds ik die gebruik voor vocals. Dus zeker een goed en betaalbaar alternatief.

Ik ga begin februari een 18-tal breedband absorbers maken met rockwool type 221 van 75mm dikte. Ik zal het op het forum posten met foto's erbij, als je wil kan je er een paar overkopen!

75mm is eigenlijk niet dik genoeg. Als je de mogelijkheid hebt om ze dan ook 75mm van de muur af te hangen, dus een lucht ruimte erachter, mag je dit er effectief bij optellen.
100mm + 50mm zou nog mooier zijn.

75mm dikte en 75mm opening is voor mijn ruimte voldoende. Het is een immense verbetering!

@Jeast begrijp best wat je wil zeggen het maakt wel een groot verschil met die aura's zonder is beetje overdreven zoals ik al zei ring is bijna weg, ik ga eens een goed uitrekenen wat me dat allemaal gaat kosten wat jij bedoel.En misschien stuur ik dan die andere vellen aura terug als me het niet veel meer kost als deze panelen allemaal bijelkaar doe ik het misschien.De sound is nu al wat directer high beter hoorbaar mids ook vocals klinken ook al beter, moet eens een soundstest gaan doen en hier neerdroppen om je mening te horen.Stel ik verkoop die aura's voor 80eu en ik stuur die andere terug heb ik 280eu bijelkaar daar bouw ik die dingen niet voor.Die rockwool wat jij bedoeld is best duur zag ik 13eu per 1.60m2 zag ik op een site.Wat voor bekleding heb je gebruikt en wat koste dat hout is niet zo duur dat is het probleem niet.En vergeet niet ik zit met de ramen waar ik zo een panneel niet op kan hangen, en het is ook 1x maal je je ruimte kent heb je dat allemaal niet nodig er zijn allemaal truckjes voor.

@Spa SE Electronics Project Studio Reflexion Filter (Baby RF) 155eu had ik en eerste was metaal moeheid was gewoon met het bevestigen gebroken en dat net uit verpakking troep en 2e liet de foam aan 1 kant los neh weggooien geld gewoon ruimte goed bekleden is genoeg en klinkt natuurlijker.

Voor 280 euro kom je heel ver, ik denk zelfs dat het je moet lukken.
Stof haal je bij de Ikea voor een paar euro per meter.
Pak als eerste de hoeken en de eerste reflectiepunten (wanden en plafond).
Ik heb bouwtekeningen voor zowel cornertraps als breedband absorbers. Als je wilt kan ik die wel uploaden.

Het probleem van die Auralex panelen is dat ze alleen hoog dempen. Dus mid - laag komt er gewoon door. Misschien hoor je dit niet direct maar ik verzeker je dat wanneer je ook dit gebied aanpakt m.g.v. die breedband absorbers en basstraps, je echt enorm verschil hoort.

@Jeast ja inderdaad heb eens berekend moet lukken wel even aan het werk want moet kijken hoe ik dat praktisch kan doen met de ramen jij misschien een idee.Mijn dan ik groot Jeast dat je de tijd voor me neemt om het optimale eruit te halen echt top!Als je de tekening zou willen uploaden helemaal tegek zou je ook van jou ruimte misschien wat foto's willen showen ben ik wel benieuwd naar.Ik ben bedrijven aan het afbellen voor die deltaplaat 212 gamma heeft het niet.Formido heeft rockwool 100cmx60cm 10cm dik met m2k/w van 2.75 32.50eu per 4 platen is dat voldoende?Hij kon me geen codering (212) wat zeg jij ervan?

@Merkurio laat me kijken misschien koop ik ze van je als het is laat ik je weten thx voor het aanbieden!

Laatst gewijzigd:
Je kan ook zoeken op Rockwool 213. Is volgens mij het zelfde. Volgens mij zit er een verschil van commercieel en industrieel gebruik tussen de 212 en 213 of zoiets.

@Jeast Mijn dan ik groot Jeast = mijn dank is groot haha aan allemaal trouwens!!

@Bas M i see heb net eens gekeken op de site van formido staat :

100 x 60 x 10 cm, gewicht: 11,04 kg en R-waarde: 2,7
Is het niet zo dat ik voor de basstrap een meer dichte nodig heb en de rest wat minder?

ik ben van plan het zo te maken ->

Jij zegt zag ik ergens anders:

De zwaardere dichtheden doen het beter in het laag, dus de 233 zou een goede keuze zijn voor de basstraps (die je waarschijnlijk in de hoeken gaat plaatsen). Het helpt ook om de soort te nemen met een aluminium (frk) laagje aan een kant, en die zijde aan de kant van de ruimte te hebben. De 212/213 is inderdaad de goede keuze voor breedband absorbers op de reflectie punten. Als je zelf panelen gaat maken zorg dan dat je er rekening mee houdt dat je de zijkanten zo open mogelijk maakt. Houten panelen aan de zijkant met een gatenzaag bewerken helpt al veel.

Laatst gewijzigd:
Het gaat om de 221, niet om de 212!
Aangezien de 221 bijna niet te krijgen is (behalve in Belgie, daar ligt hij hier en daar bij de Gamma) zou je onderstaande als alternatief kunnen gebruiken.
http://www.klushandel.nl/product_info.php?cPath=12025_24342&products_id=804822

Op Marktplaats staan de 221 platen te koop zie ik net! En voor een mooie prijs!
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/isolatie-en-afdichting/m769208738-rockwool-221-steenwol-221-platen-per-pak-geluid-akoestiek.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Ik zal de tekeningen snel uploaden.

@Jeast: hier in Belgie zeggen de bouwbedrijven dat het alleen in Nederland verkrijgbaar is! En in de Gamma zijn ze niet te vinden!
@pblend: begin februari ga ik ze maken.. Ik ga er sowieso een aantal overhebben dus je ziet maar! Ik moet alleen nog een goede stof vinden en dat gaat het duurste worden

@Jeast Belgie is nogo en utrecht 15eu per pak verzenden is wel overdreven duur damn!
Ik woon in maastricht en hier is zoiezo als het op dat soort dingen aankomt trieste verkrijgbaarheid.
Top van de bouwtekening daar zal waarschijnlijk ook bij staan de hoeveelheid dikte van cloud enz.

@Merkurio Klopt net eens naar belgie gebeld maasmechelen en tongeren daar hebben ze ze niet waar kom jij vandaan?

Ik ben van Genk, best dichtbij! Ik had 18 platen kunnen kopen van iemand die in de bouw werkt, dat was het laatste dat ze over hadden. Ik had hier in de buurt heel wat winkels en bedrijven gebeld maar niemand kan eraan geraken tenzij je 5 paletten besteld en das voor een heel appartement mee te vullen..

Voordat je zomaar overal panelen en 'bass traps' gaat ophangen kan je beter eerst wat metingen doen. Je hebt daarvoor wel een meet microfoon of rechte omni mic nodig. Zo kan je via een programma je akoestiek meten en zien welke problemen er zijn.

Bass problemen zijn uberhaupt bijna niet te verhelpen je zult altijd staande golven hebben vooral in een kleine ruimte. Gezien de lengte van je kamer, 3,5M kan je uitrekenen dat je rond de 80 a 90HZ problemen hebt. Dit ga je niet verhelpen met wat absorbtie panelen van 10cm dik in de hoeken. Het is ook geen bass trap maar een absorber. Er word niks 'getrapped' daarvoor moet je werken met een soort van multiplex platen die je afstelt zodat de plaat alleen gaat trillen op een bepaalde freq en zo hem kan trappen. Een paneel met wat steenwol is dus geen trap want het gaat er doorheen, tegen de muur erachter en weer terug. Hij absobeert daarmee de mid en hoge frequenties. Afhankelijk van de dikte van het materiaal.

Bas M zegt wel dat je nooit teveel bass traps (absorbtie panelen) kan plaatsten maar dat is onzin. want je absorbeert niet alleen maar laag(voor zover dat gebeurt) maar vooral mid en hoog. dus als jij je hele kamer volhangt word het dof en uit balans, oppassen dus!

Back