Diy synth

djtt

Big stupid grin
Hoi Mede SF-ers,

Onlangs heb ik mij als doel gesteld om in de komende jaren mijn eigen analoge synth te gaan ontwerpen/bouwen.

Daartoe zal ik eerst kennis op moeten gaan doen van electronica en specifiek op het bouwen van synths. Daartoe ben ik inmiddels in het bezit van het boek Make: analog synthesizer van Ray Wilson.

De pcb van de noisetoaster heb ik nu besteld, alsmede een groot deel van de componenten. Alleen kan ik de "Capacitor Aluminum Bipolar (non polarized) 1uF" niet vinden, of begrijp ik niet precies waar ik naar moet zoeken. Kunnen jullie mij daar mee helpen?

Inmiddels ben ik ook al flink (meet)apparatuur aan het verzamelen, de multimeter is er, de oscilloscoop (tektronix 543a, foto volgt) is er, soldeerstation is besteld. En nog veel meer natuurlijk.

Al met al is het nu flink aan het kriebelen bij mij. Ik zal in deze thread mijn voortgang bijhouden en ik hoop gebruik te mogen maken van jullie kennis. :okdan:

Tot zo ver mijn startpost. Is er nieuws, dan ga ik dat vermelden!

Groeten,

Ted

Stoer initiatief, ik hoop dat je de drive erin kan houden ook als het moeilijk(er) wordt. Wou dat ik zo handig was (en meer tijd had), maar ik kijk en lees altijd graag mee als iemand zelf wat gaat bouwen.

Heel veel succes!

"Capacitor Aluminum Bipolar (non polarized) 1uF"

Dat is een Aluminium electrolyte capacitor of beter bekend als een elco.
Die zijn polarized, ze hebben een - en een + aansluiting.

Er zijn non polarized versies verkrijgbaar.

Je kan ook 2 elco's van 2uf (of 2.2uf) in serie zetten met elkaar maar dan - aan - of + aan +, rug aan rug zeg maar. dat halveert de capaciteit en maakt het setje non polarized :biertje:

Het is mij sowieso een raadsel waarom Wilson daar per se een elco wil hebben (in het signaalpad). Een 1uF film condensator lijkt me daar ook prima (of beter), en een stuk gangbaarder.

Cool, dus ik heb feitelijk 2 opties, 2 elco's in serie of een film condensator.
Wat is het verschil tussen een non polarised elco en een filmcodensator eigenlijk. Kan ik die zomaar zondermeer vervangen?

Ah, ja, 3 opties dus! Ik moet ook nog webwinkels verzamelen... :)

Tof initiatief Ted, ook ik ben met iets dergelijks bezig en ben op dit moment nog een beginneling. Nog heel veel te leren.... Maar ik weet zeker dat er genoeg behulpzame mensen op dit mooie forum zijn die willen helpen.

Ikzelf ga met allemaal losse (bestaande) printjes een systeem bouwen. Ik heb nu alle onderdelen besteld en heb al een aantal prints binnen. Het zal bestaan uit:

2x TH 555 VCO
2x CP3 clone mixer
AM3109 VCF
Arp2600 ADSR & AR
System X ADSR
System X VCA
2x TH controller LFO
MFOS Noise
Spring reverb

Ben met de eerste prints bezig, Arp 2600 EG's, System X ADSR & System X VCA zijn zo goed als af.

Heel veel succes en hopelijk kan ik een jou een keer van dienst zijn. Ben benieuwd naar je vorderingen.

Cool, dat is al een behoorlijke stap verder dan ik ben. Vet hoor! Hou jij ook ergens jouw vorderingen bij? En heb jij allemaal standaard prints binnen, of ets je deze ook zelf?

Zijn idd allemaal bestaande prints, etsen waag ik mij nog niet aan.

Ik heb nog geen eigen draadje, maar deze komt er zeker als ik iets verder ben. Morgen weer lekker verder met de volgende print. Heerlijk die soldeerdampen in de morgen :-)

Hoi djtt en Jop !

Ook ik ben sinds een paar maanden hier mee bezig. Ik ets niks maar ik maak alles op stripboard. Meestal gaat dat goed maar af en toe gaat het ook fout, dan werkt er iets niet. Onlangs heb ik uit pure frustratie een printje helemaal tot poeder geslagen met een hamer toen ik na 2 dagen zoeken de fout niet kon vinden. :D Het luchtte wel op.

Ik ben al iets verder, hier kunnen jullie zien wat ik al heb gemaakt: https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1699569&postcount=5

Wellicht kunnen we inspiratie opdoen van elkaar.

Hoi djtt en Jop !

Ook ik ben sinds een paar maanden hier mee bezig. Ik ets niks maar ik maak alles op stripboard. Meestal gaat dat goed maar af en toe gaat het ook fout, dan werkt er iets niet. Onlangs heb ik uit pure frustratie een printje helemaal tot poeder geslagen met een hamer toen ik na 2 dagen zoeken de fout niet kon vinden. :D Het luchtte wel op.

Ik ben al iets verder, hier kunnen jullie zien wat ik al heb gemaakt: https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1699569&postcount=5

Wellicht kunnen we inspiratie opdoen van elkaar.

Cool! Ga ik checken!

In de bijlage een foto van mijn oscilloscoop. Deze had mijn schoonvader nog liggen. Nu eens goed uitzoeken hoe deze werkt. Ik had hem aan een functiegenerator in cubase gehangen. Ik zag alleen nog geen verschillen in de waveforms.
Morgen maar weer verder klooien met een tutorial erbij.

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    53,8 KB · Bekeken: 106
hmm, scope werkt nog niet naar behoren. Ik krijg er met mijn nieuwe probes wel een sinus in beeld. Helaas krijg ik ook een sinus te zien als ik er een zaagtand of blokgolf in prop... Vaag.
Ik moet sowieso 2 potmeters vervangen omdat deze rot zijn. Heeft iemand nog een idee waarom ik uit de scope geen andere signalen krijg?

Die is oud :)

Beetje vreemde vraag misschien, maar heb je je ground wel aangesloten?
Heb je de scope wel op DC staan? AC gebruik je alleen als je een DC offset in je in AC signaal hebt (bijv. de rimpel van een voedingsspanning).
Je probe, is dat een 1x probe? of 10x?

En zoals 1V/oct zegt heb je een calibrate out (cal. out) rechts onderin op je scope, daar zou je (zodra je die aanzet op deze scope) een mooie blokgold moeten zien als je daar je probe in prikt.

En misschien kun je een foto plaatsen van je instellingen en hoe je het hebt aangesloten.

Laatst gewijzigd:
Tof initiatief Ted, ook ik ben met iets dergelijks bezig en ben op dit moment nog een beginneling. Nog heel veel te leren.... Maar ik weet zeker dat er genoeg behulpzame mensen op dit mooie forum zijn die willen helpen.

Ikzelf ga met allemaal losse (bestaande) printjes een systeem bouwen. Ik heb nu alle onderdelen besteld en heb al een aantal prints binnen. Het zal bestaan uit:

2x TH 555 VCO
2x CP3 clone mixer
AM3109 VCF
Arp2600 ADSR & AR
System X ADSR
System X VCA
2x TH controller LFO
MFOS Noise
Spring reverb

Ben met de eerste prints bezig, Arp 2600 EG's, System X ADSR & System X VCA zijn zo goed als af.

Heel veel succes en hopelijk kan ik een jou een keer van dienst zijn. Ben benieuwd naar je vorderingen.

Ah ik zit in hetzelfde schuitje.

Heb nu 3 th 555 vco pcb's komt er nog 1 + 4 lfo's bij. verder wil ik er noise bij. 2x vca en hexinverter 4x ad envelopes + 2x adsr. filter ben ik niet helemaal uit. liefts lp en hp per voice.

Als ik klaar ben heb ik een duophonic synth. 2 vco's 2 lfo's !!

Heeft je scope een punt waar je je probe kan ijken (probe adjust)? Mijne heeft dat wel. Als je de probe daar in prikt moet je een blokgolf zien.
Hij heeft idd wel een calibration out, maar daar kreeg ik ook geen blokgolf uit...

Die is oud :)

Beetje vreemde vraag misschien, maar heb je je ground wel aangesloten?
Heb je de scope wel op DC staan? AC gebruik je alleen als je een DC offset in je in AC signaal hebt (bijv. de rimpel van een voedingsspanning).
Je probe, is dat een 1x probe? of 10x?

En zoals 1V/oct zegt heb je een calibrate out (cal. out) rechts onderin op je scope, daar zou je (zodra je die aanzet op deze scope) een mooie blokgold moeten zien als je daar je probe in prikt.

En misschien kun je een foto plaatsen van je instellingen en hoe je het hebt aangesloten.
Ik denk dat als ik jouw verhaal lees dat ik verkeerde probes gehaald heb. Ik had geen mogelijkheid te kiezen voor 1x of 10x. Ik heb nu ook gezocht en als ik zoek naar oscilloscoop probes zien deze er ook totaal anders uit... :) Misschien dat ik een andere probe moet kopen... :stupid:stupid
Ik had ook geen ground aangesloten, ik kreeg een sinus op het moment dat ik de rode probe aansloot, zodra ik de ground aan sloot kreeg ik zelfs een flatline... Volgens mij heb ik een leermomentje... :)

Waar moet ik eigenlijk voor kiezen als ik een probe koop? 1x of 10x? Wat is het verschil?

Als je een flatline kreeg, dat is juist goed. Dan reageert je scope :)

Een 10x probe verzwakt het signaal. Dus als je een spanning meet van 100 Volt, komt hij als 10Volt binnen op de scope. Dus voor als je de wat hogere spanningen wilt meeten. Als je de keuze niet had, is het meestal een 1x probe. Als je het merk en typenr even post, kunnen we wel uitzoeken wat voor probe het is.
Je heb het over een rode probe, heb je niet gewoon een set meetpennen? Dus een foto is wel makkelijk.

De ground is belangrijk! Je meet altijd je signaal ten opzichte van de ground of min. Anders krijg je de 50hz sinus die je ook krijgt als je je vinger op je probe houdt :)

Dus de ground van de scope knoop je aan de -, ground of 0v van je schakeling (oscilator) en met de rode ga je meten op je meetpunten.

Misschien ten overvloede en weet je dit al, maar stop NOOIT uit interesse je probe in het stopcontact.

Ik denk inderdaad dat ik gewoon meetpennen heb gekocht. Niet helemaal goed dus. Ik krijg inderdaad diezelfde sinus als ik met mijn vinger die meetpen aan raak... :)

Back