Diy synth

Meetpennen zijn geen probleem hoor. Dat werkt ook prima. Een probe heeft alleen een wat smallere punt (en nog wat andere voordelen). Belangrijk is dat je de zwarte aan de ground/0v hangt van je bouwsel en met de rode gaat meten.

De instellingen op je scope zijn ook belangrijk. Maar daar is genoeg over te vinden. Bijna elke scoop heeft dezelfde knoppen.

Yes! De meetpennen zijn inderdaad geen probleem! Ik heb nu een signaal kunnen zien. Ik heb nu de zwarte meetpen aan de ground gehangen. Daarna kreeg ik de signalen wel te zien bij het aansluiten van de rode pen.

Nog meer goed nieuws, de printplaat voor de synth is binnen, ook zijn bijna alle componenten binnen, nog een paar condensatoren. Dus kan bijna beginnen met bouwen!

Noise Toaster

Noise Toaster

Deze week ben ik dan eindelijk begonnen met de bouw van mijn eerste diy synth! Cool, en het blijkt dat ik de tijd compleet kan vergeten als ik hier mee bezig ben. Op zich een goed teken.

De printplaat is inmiddels helemaal voorzien van componenten en is aan het wachten op het plaatsen van de kabels naar het frontpanel en de plaatsing van de ic's.

Het frontpaneel is inmiddels klaar. Is geen meesterwerk geworden. Ik heb het gevoel dat ik daar gewoon meer tijd voor uit had moeten trekken. Er zitten wat gaten niet netjes uitgelijnd, ook is heb ik de lijm niet goed verdeeld, daardoor zitten er allemaal vlekken onder het plastic. Deze zal ik dan ook nog eens over doen. Maar ik wil eerst een werkende synth!

Gisteren heb ik bijna het complete frontpanel bedraad, nog een paar connecties, dan kan ik het frontpanel koppelen aan de printplaat. Fingers crossed en hopen dat ik mag zeggen 'It's alive'

Attachments

• IMG_1001.jpg
    IMG_1001.jpg
    59,6 KB · Bekeken: 118
  • IMG_1002.jpg
    IMG_1002.jpg
    90 KB · Bekeken: 110
  • IMG_1009.jpg
    IMG_1009.jpg
    66,4 KB · Bekeken: 107
  • IMG_1011.jpg
    IMG_1011.jpg
    52,1 KB · Bekeken: 98
  • IMG_1010.jpg
    IMG_1010.jpg
    64,7 KB · Bekeken: 115
Mooi werk, altijd spannend de eerste keer iets aansluiten en hopen dat alles werkt!
Ik probeer altijd zo rustig mogelijk te werken en alles na te meten alvorens met de soldeerbout aan de slag te gaan. Is wat werk, maar tot nu toe loont het zich wel, en weerstanden checken op kleurcode (met kleurenblindheid) is geen pretje!

Erg fijne prints van MFOS, lekker ruim en grote printbanen. Laats de MFOS Noise Cornucopia in elkaar gezet.

Dat ziet er mooi uit, ondanks de lijm. Hoe heb je die frontplaat bedrukt? Is dat papier?
Ik heb de frontplaat idd bedekt met papier wat voorzien is van een laagje plastic tegen het slijten. Volgende keer iets beter lijmen

Mooi werk, altijd spannend de eerste keer iets aansluiten en hopen dat alles werkt!
Ik probeer altijd zo rustig mogelijk te werken en alles na te meten alvorens met de soldeerbout aan de slag te gaan. Is wat werk, maar tot nu toe loont het zich wel, en weerstanden checken op kleurcode (met kleurenblindheid) is geen pretje!

Erg fijne prints van MFOS, lekker ruim en grote printbanen. Laats de MFOS Noise Cornucopia in elkaar gezet.
Hij zit nu ook in elkaar en hij doet het niet helemaal. De oscilator werkt alleen als ik de lfo modulatie open zet, ook werkt de white noise niet. Nu heb ik de 2n3904 en 2n3906 transistoren vervangen voor anderen. De 2n3904 bv voor de bc547b. Ik vermoed dat ik daardoor een minder goed werkende synth heb.
De juiste transistoren zijn inmiddels dan ook besteld. Ik ben benieuwd.

Wat is eigenlijk de beste temperatuur om transistoren te solderen?

De 2n3904 bv voor de bc547b. Ik vermoed dat ik daardoor een minder goed werkende synth heb.

Denk het niet ;-) maakt weinig uit.

Wat is eigenlijk de beste temperatuur om transistoren te solderen?

Dat hangt meer af van de grote van je punt en de grote van je koper op je pcb en de soldeer snelheid,,dan van de transistor.

Wat voor jou makkelijk soldered, bij mij staat ie rond de 280°C, kan bij jou een stuk meer of minder zijn.

Niet mee inzitten, de transistor kan heel wat hebben, je soldeert hem niet zomaar stuk :biertje:

Nou, de wisseling van de transistoren maakt heel veel uit. Ik heb nu een werkende synth! Nu ff richten op de case, deze moet ik nog afmaken.

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    49,4 KB · Bekeken: 103
De pin lay-out had ik niet gecontroleerd. Dat zal ik nog eens checken. Enfin, ik heb nu een zo goed als werkende synth. Er zijn nog wat open eindjes, cutoff van de filter die niet helemaal lekker werkt, een envelope generator die inverted werkt naar mijn idee en als laatste de oscillator die heel instabiel is, dus heel erg in toonhoogte wisselt.

Back