Stoppen met synths...

shortwave

Vintage lid
Vanochtend schoot wederom de gedachte door mijn hoofd: "waarom verkoop je al het spul niet?" En hoe komt dat? Ten eerste: door een uitgebreide verhuizing zijn de centjes nu op. Maar da's ook wel anders op te lossen.

Veel belangrijker: ik mis al een tijdje alle zin, lust en inspiratie om een complete track in elkaar te draaien. Juist nu ik mijn studio heb aangevuld met een aantal belangrijke instrumenten, bekruipt mij de laatste tijd het gevoel van: "Waar ben je mee bezig??" Ik heb een berg aan apparatuur staan en ik doe er IMO veel te weinig mee. Is het niet zo dat als je al dat spul hebt, dat je dan dagelijks al je vrienden en vriendinnen "verwaarloost" om te pielen en muziek te maken?? (Bij wijze van spreken..)

In ieder geval, ik leg mij ore te rade bij jullie, want het zit me behoorlijk dwars. Is dit tijdelijk? Of is het strucureel? Misschien dat sommigen van jullie dat ook hebben meegemaakt en dan ben ik wel benieuwd hoe jullie daar mee om zijn gegaan. Voor mezelf in ieder geval wil ik er wat aan doen om te zorgen dat het plezier van en de lust naar produceren weer terugkomt. Die zin moet er zijn, want als ik tracks uit het verleden hoor, kan ik nog steeds enthousiast raken, maar nu die volgende stap.... :confused:

Heeft iedereen dat niet om de zoveel tijd? Ik vooral als ik me weer eens realiseer dat alles wat ik met muziek doe nooit gehoord zal worden door anderen (behalve familie e.d., en die vinden toch alles goed, of alleen al leuk dat je het doet), dus waarom zou ik er dan zoveel tijd in stoppen? Of als ik denk dat ik een bepaald iets niet kan gebruiken omdat ik het al in een andere track gebruikt heb, ook al was die andere track verder bagger en kent toch niemand het. Dan voelt het allemaal weer redelijk zinloos aan.

Van de andere kant: als je er plezier in hebt, waarom niet? En als je dat even niet hebt: komt wel terug; je kunt toch niet de hele tijd met hetzelfde bezig blijven. Goed beschouwd is eigenlijk alles zinloos op de langere termijn (wat wordt de mensheid er beter van?), dus ach, als het maar leuk is... :biertje:

En dat het veel kost: als je toch geen andere bestemming hebt voor het geld, dan maakt dat toch niks uit? :engel:

Hey,

Je moest eens weten hoe vaak dat al heb gehad...er zullen nog wel threads van rondslingeren hierzo denkik..
Ik maak ook [te] weinig muziek en ik doe er niets mee...gewoon voor hobby...hmmm misschien alles maar wegdoen dan ??

Ik heb ook vaak de neiging om alles weg te doen en dan 1 apparaat/workstation te houden voor de heb ofzo...
Maargoed vrienden van mij zeggen dat ik er spijt van ga krijgen en dat als je 1 apparaat gebruikt (EX5/Triton/RS7000 o.i.d.), alles wat je maakt klinkt als DAT apparaat....

Nu koop ik ook niets meer tenzij het een koopje is misschien...ik heb dan ook een basic setup met voor alles wat en niets meer of minder...

Ik denk dat de meesten onder ons zo wel eens een periode meemaken. Het is nooit op voorhand te weten hoe lang zo een periode gaat duren, of ze ubehaupt wel over gaat. Ik denk ook niet dat iemand kan zeggen wat je nu moet doen. Het is aan jou om te beslissen.

Wanneer ik persoonlijk een creativiteitsloze periode heb, dan verplaats ik m'n aandacht gewoon naar iets totaal anders (gezin, kameraden, andere hobbies). Na verloop van tijd komt de zin om een creatie neer te zetten automatisch terug. het zou zonde zijn als je zo'n 'revival' zou hebben en dan tot het besef komt dat je toch maar beter niet al je gear verkocht had =(

Tja, wat betreft het verwaarlozen van het sociale leven ... dat heb je het grootste deel zelf in de hand. Niemand zegt dat je dag en nacht achter je knopjes en keys moet zitten. Als er in iets overdreven wordt, is het steeds slecht ... of je nu met synths bezig bent, PC, eender welke hobby ... overdrijven is nooit goed.

Ik denk dat je er gewoon eens effe tussen uit moet. Ga eens met je gabbers een :biertje: drinken ... geniet eens van het leven. De zin om te creëeren zal misschien wel terug komen. Verkoop in ieder geval niet TE vlug.

Zo ... dit voor wat het waard is ;)

:doei:

Het virus slaat behoorlijk om zich heen lijkt wel, dit verhaal lijkt als 2 druppels water op die van Dob.
Trek die deur van het kamertje met al die synths nou eens gewoon dicht, lees 3 maanden dit Forum niet meer,
en bekijk de zaak dan nog eens.
Volgens mij is dat gevoel gewoon weer over, de temperatuur is weer naar normale waarden (want het is inderdaad nú niet te harden in een ruimte met al die warmte afgevende rotzooi) en wellicht krijg je er dan meer zin in.

Ik ken t gevoel.......en t komt bij mij voornamelijk omdat ik al heel lang in mn uppie bezig was. Vroeger in aantal bands gespeeld...had daar op gegeven moment zo de balen van door veel gezeik binnen de bands dat ik besloot lekker in mn eentje verder te gaan. Maar na een aantal jaar gaat dat toch vervelen en heb je zoals hierboven gezegd werd alleen maar je nabije vrienden/familie als klankbord die toch alles wel oke vinden.
Sinds kort ben ik op projectmatige basis (voorzichtig beginnen) begonnen met samenwerking met een bandje. Zij maken progressieve rock (om t maar ff een naam te geven). De sounds die voortkomen uit mn setup zijn/waren in pricipe gericht op dance en nu met die middelen een invulling te geven aan de basis die zij al hebben is zeer interessant en geeft mij ook weer veel "speelplezier".
Wellicht dat je ook zoiets zou kunnen proberen........

ik kan alleen maar de anderen beamen en zeggen dat het goed kan zijn eens alles links te laten liggen
en totaal andere dingen te gaan doen (minder of niet muziek gerelateerd).
en dan kan je nog eens overwegen van: wil ik nou terug beginnen of zal ik toch het een en het ander liquideren?

dus niet te vlug alles weg doen, inderdaad

anyway, happy musicholiday :)

greetz

cloudy

:doei:

Even een inleiding en een vraagje:

Je creativiteit komt tot leven als je jezelf verveelt c.q. niets te doen hebt c.q. de rust zelve bent. Heb je het te druk (in je hoofd) dan komt er niets uit je vingers. Komt er voor een langere periode niets uit je vingers dan gaat je dat tegen staan... je gaat er van balen.

Heb je het erg druk of voel je jezelf misschien wat teveel verplicht t.o. iemand om andere dingen te gaan doen?

Origineel geplaatst door Mike-E
Even een inleiding en een vraagje:

Je creativiteit komt tot leven als je jezelf verveelt c.q. niets te doen hebt c.q. de rust zelve bent. Heb je het te druk (in je hoofd) dan komt er niets uit je vingers. Komt er voor een langere periode niets uit je vingers dan gaat je dat tegen staan... je gaat er van balen.

Heb je het erg druk of voel je jezelf misschien wat teveel verplicht t.o. iemand om andere dingen te gaan doen?

Je beschrijft precies hoe het mij toegaat momenteel. Heb het wel redelijk druk, d.w.z. toch veel aan mijn kop. En idd. omdat er al lang niets uit de vingers komt, is het me een beetje tegen gaan staan. De studio opstarten staat me bij wijze van spreke al tegen. Maar wat bedoel je met verplcht t.o. van iemand? Verplicht t.o. iemand om juist wel muziek te maken, of verplcht t.o. van iemand zodat ik juist belet wordt muziek te maken??

Ik ken het gevoel wel een beetje. Ik heb namelijk niet zo heel veel tijd voor muziek omdat ik op kamers woon waar mijn gear niet staat en er dus in het weekend de tijd voor moet zoeken om er mee aan de slag te gaan. En in het weekend natuurlijk nog 10duizend andere dingen te doen.

Maar af en toe dan speel ik wat en zit er meteen een hele dat mee te spelen. En soms raak ik een maand geen toets aan.
Gelukkig komt het laatste zelden voor. Vaak vindt ik wel inspiratie door het luisteren van muziek en een bepaald stukje na te maken.

Het kan natuurlijk ook met het weer te maken hebben. Wie heeft er immers zin om met 35 graden achter je synthesizertje te zitten.

Origineel geplaatst door shortwave
Je beschrijft precies hoe het mij toegaat momenteel. Heb het wel redelijk druk, d.w.z. toch veel aan mijn kop. En idd. omdat er al lang niets uit de vingers komt, is het me een beetje tegen gaan staan. De studio opstarten staat me bij wijze van spreke al tegen. Maar wat bedoel je met verplcht t.o. van iemand? Verplicht t.o. iemand om juist wel muziek te maken, of verplcht t.o. van iemand zodat ik juist belet wordt muziek te maken??

Ik bedoel meer verplicht voelen t.o. van mensen om tijd voor hen te maken. Dat creeërt ook een bepaalde vorm van stress, net zoals je het druk hebt.

Eigenlijk geef je dus zelf het antwoord al. Je bent te druk en hebt dus geen rust voor creativiteit. Daardoor weet je niet waar je moet beginnen of wil het niet vlotten om iets origineels neer te zetten.

Een goed voorbeeld is iemand met een burn-out, die kan zich ook nergens meer toe zetten. Dingen die voorheen leuk waren zijn opeens a hell of a job. Daarbij helpt maar één ding: rust.

Je moet niks, je studio eet geen brood en heeft ook geen verzorging nodig (af en toe stoffen :)). Dus... laat de boel de boel en ga een tijdje wat anders doen. Als je weer in een wat rustiger vaarwater zit roept je studio vanzelf weer.

Hey, maar je synths eten toch geen brood?
(Afhankelijk van je setup kan je het zelfs als belegging zien :D )

Desnoods berg je de boel netjes in dozen en flightcases, zet 't op zolder (of in zo'n huurhokje, of... bij mij? ;)) en wacht een paar jaar... Tenzij je 't geld nodig hebt voor wat anders (laten we zeggen, eten...) dan maakt dat nix uit.

En die 'itch' komt altijd wel weer terug. Garanteer ik je, anders was je inmiddels niet zover qua setup gekomen.
Genoemde 'itch' is van zichzelf geen vervelend gevoeld mits niet vermengd met SPIJT!

Zie het anders zo: mocht je na bepaalde tijd weer zin krijgen, heb je in 1 keer weer de goeie setup.
Anders kan je weer van tevoren beginnen met zoeken en moeite doen...

dat klinkt bijna als "let the force call you",
master mike-e
:geslaagd:

bij mij werkt het... hmm, nu je het zegt ook wel een beetje op die manier.
alhoewel. meestal als de duizend stemmen in mijn hoofd weer eens ruzieen gaat het
inderdaad niet, terwijl soms, heel soms, als ze allen hetzelfde schreeuwen en dit zich
vertaalt in woede, daar heel soms toch wel interresante dingen van komen.

meestal schreeuwen ze niet hetzelfde en komt er inderdaad helemaal niets van, tenzij
de rust wederkeert, en ze allen zwijgen in koor.

let the force be with you!

master cloudy

Zoals de anderen ook al aangeven is dit een vraag die bijna iedereen zich wel eens stelt. Vaak zijn het periode's die vanzelf wel weer overgaan (zoals met schrijven writers block).. creativiteit en inspiratie komt vaak met vlagen.. af en toe werk je dagen achtereen en komt en niets zinnigs uit, de dag.. week.. maand later spuug je in notime 10 toffe dingen uit :) In ieder geval zou ik niet meteen je spullen te koop zetten, doe dat pas als je echt jaren achtereen geen toets wilt aanraken (en dan nog.. ) .. Probeer inspiratie op te doen uit de dagelijkse of ondagelijkse dingen, ervaringen noem maar op.. probeer eens iets anders te doen.. experimenteer met dingen.. dat heeft me in ieder geval al een aantal malen geholpen. Wat ik persoonlijk merk is hoe actiever ik bezig ben met niet-muziek zaken, hoe meer inspiratie ik opdoe voor de tijd dat ik wel met muziek bezig ben. Wat ik ook regelmatig doe als het muziek maken niet wil lukken is het bakken van geluiden of lekker rommelen in reaktor, dat wil ook wel eens aanleiding vormen tot nieuwe inspiratie.

Geef het in ieder geval tijd

;)

Echt niet doen Simon...

iedereen zegt dit idd maar geloof me hier krijg je bergenhoog spijt van.
Echt iedereen heeft wel eens een moment dat ie zegt: nu gaat alles de deur uit want ik doe er niets mee mee etc etc.

Ik ken er een antal die het ook alles verkocht hebben.
Velke zijn later weer opnieuw begonnen en het heeft ze meer geld gekost om opnieuw alles aan te schaffen dan het heeft opgeleverd.

Gewoon ff alles lekker laten staan, iets anders gaan doen en gewoon na een tijdje de draad weer oppakken.
En als je er over wilt praten, je hebt mijn GSM nummer :)

Het aangaan van een samenwerkingsverband kan ook altijd
goed helpen.

Ik had 2 jaar geleden last van exact hetzelfde probleem,
juist nadat ik een grote investering had gedaan in m'n
studio... er kwam gewoon niets meer uit m'n kop!
Dan maar andere mensen uitgenodigd om muziek te
komen maken, of files aan me te geven om mee te werken.

1.5 jaar lang voor anderen lopen engineeren, mixen en
producen. Heeft me de kans gegeven om enorm veel te
leren, zonder dat er tijd van m'n eigen creative-tijd werd
afgesnoept.

Na 1.5 jaar (die niet verloren waren, omdat ik voor andere
artiesten veel had gedaan), ging het lampje opeens weer
branden... en de stroom ideeen die er opeens uit kwam!
En het gemak waarmee ik met die ideeen iets kon doen!

Zet jezelf gewoon niet te veel onder druk, maar hou in je
achterhoofd dat op een dag, je gewoon weer in die studio
zit...

Mvg.

CoolRunning

Thanx guys! :okdan:

Jullie antwoorden scheppen zeker helderheid. Ik herken precies in jullie posts wat ik nu ook ervaar m.b.t. muziek maken. Voorlopig laat ik de studio even de studio, en ga zeker niets verkopen zomaar. (Was ik op dit moment ook nog niet serieus van plan, maar het schoot wel af en toe door mijn hoofd, omdat deze situatie al wat langer duurt.)

Ik ga bij mezelf idd. maar eens de druk van de ketel halen en dan over een tijdje maar es kijken wat er gebeurt. En samenwerkingsverbanden hebben mij in verleden altijd gestimuleerd, dus wie weet dat op een gegeven moment zoiets ook nog een leuke mogelijkheden biedt.

Het komt wel goed.....

Oh ja... Maar denk nu niet dat jullie van me af zijn hier op het forum! ;)

Origineel geplaatst door Catscan
VST Zuigt
Atari regeerd ;)

Bedankt voor de zinvolle bijdrage........

stomste dat je kan doen sluit de deur en breng de sleutel naar my toe anders stuur je me maar een p.b. dan zal ik je myn persoonlyk verhaal vertellen ik denk als je die hebt aan gehoord je waarschynlyk genoeg inspiratie voor de komende 25 jaar zal hebben :D

weet je ook nog de redenen waarom je voor de muziek ging ?

zelfs kan ik er geen dag zonder
muziek is gewoon myn grootste uitlaat klep weet niet eens hoe ik zonder zou kunnen functioneren

Back