TR-626 als master clock voor Live 9 (MacOS X)

bikkel

Everything is on the One
Ik heb wat meer spullen meegenomen deze keer en ik ben de boel weer aan het aansluiten. Ik werkte voorheen altijd met de TR-626 als master clock voor de QY700 met wat triggers en sync naar andere apparatuur. Werkte altijd feilloos.

Ik werk nu met Live 9 op een Mac (Mavericks), USB MidiSport 1x1 interrface. Live 9 gaat niet lopen ondanks dat ik MIDI sync ingesteld heb op external. Als ik MIDI Monitor gebruik zie ik wél noten binnen komen maar geen sync data op kanaal 10.

Volgens mij kan een TR-626 niks anders dan clock uitzenden, uit zetten gaat niet. Waar kan het aan liggen?

Volgens mij moet je naast sync ook remote aanzetten in de settings.
"sync" heeft overigens geen kanaal.

De 626 is geen zo'n goede masterclock trouwens, de QY700 is veeel beter.
Overigens lijkt het me beter om ableton als master te zetten, maar dan nog, met een usb midi interface en de kwalijke reputatie van ableton op dat gebied, zal je sync waarschijnlijk nooit goed zijn.

De QY700 heb ik helaas van de hand moeten doen, maar alle tijd dat ik de TR-626 als master clock gebruikt heb of juist de QY700 liep altijd alles gewoon strak met elkaar. De TR-626 gebruik ik ook voor tape sync, trigger en soms als sequencer voor de Vermona DRM. Vandaar dat ik het fijner vind om vanaf de TR-626 te starten nog los van het verhaal van de kwaliteit van de MIDI sync van Live.

Maar Live 9 pakt dus helemaal geen sync op van de TR-626 en MIDI Monitor laat ook geen MIDI sync zien. Slechte sync is in ieder geval een béétje sync.

Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die dit soort problemen wel eens moet troubleshooten?

Ik heb het idee dat er geen MIDI uit de 626 komt of dat de MIDISport het tegen houdt want MIDI Monitor neemt wel MIDI waar maar geen sync signaal.

Kan iemand bij wie het wel werkt onder MacOS X eens proberen of MIDI Monitor wel MIDI klok binnen krijgt? http://www.snoize.com/MIDIMonitor/ Wellicht dat Ableton gewoon brak is en MIDI Monitor ook. Maar nu weet ik niks.

Windows 7 en MIDI OX geprobeerd: zelfde resultaat. Er komen wel noten binnen maar geen MIDI sync. Ik heb de TR-626 gereset, geen resultaat. Hij synct wel aan Live zonder problemen, maar dan geeft hij geen tape sync out meer naar de MC-202 dus dat is lastig, los van het feit dat ik Live liever niet als master heb.

Dingen waar ik nog aan denk:
- De MIDISport 1x1 support geen MIDI clock
- Alléén de MIDI clock van de 626 is kapot gegaan (lijkt me heel sterk)
- Configuratieprobleem op de 626 (maar na een reset zou alles weer het zelfde moeten zijn)

Back