Alesis ION Review

Origineel geplaatst door Pim
Waarom post je het zelf niet op dat forum? Gaat alle roem ook naar jou. Doe Ben de groeten van me.

ach..roem is relatief...jij hebt betere connecties bij alesis, dus wat mij betreft: forward die handel maar gewoon naar hunnie..zal voor de zekerheid nog ff posten op dat forum...

Kun je wat sounds posten, Nolet?

Ik had de Ion 'n beetje genegeerd omdat ik dacht 'niet WEER 'n nieuwe VA synth', en omdat een groot keyboard niet echt iets is voor in mijn mini-studio. Maar aan je post te lezen is het geen speelgoed!

> lo-fi. Groot keyboard? De Ion is echt klein! Kleiner dan een JP8000 en kleiner dan een Virus KB!. Hij is ook heel dun.

Sounds posten? Tsja...moet ik ff kijken hoor. Ik denk dat het beste is dat je 'm gewoon zelf gaat testen. Dan krijg je veel meer een feel voor het ding.

Oja...nog 1 opmerking. De arpegiator bevat nu alleen maar een soort paterns. Allerlei voorgeprogrammeerde ritmes. Ik heb daar persoonlijk een hekel aan en snap ook niet waarom Alesis niet gewoon een standaard setting heeft van Up, Down, UpDown, etc. Lijkt mij iets voor een update.

Dat gedoe met Midi CC maakt mij geen reet uit. Koop daar gewoon een midikeyboardje voor! Dit is een performancesyntht! Geen midicontroller!

Origineel geplaatst door The Q
Heb de ION op de Messe uitgeprobeerd en moet zeggen dat ik meer onder de indruk was van de HD recording systemen. Wat een bagger kwam er uit die ION koud/iel/schril. Heb even gepoogt er iets fatsoenlijks uit te halen maar gaf het na 10 minuten op. Misschien moet ik het maar een 2e kans geven, ben benieuwd welk wondermiddel er in de synth gegoten is.

Hmmm Q, zeker niet aan de juiste knoppen gedraaid. Als je gewoon één van de basspresets had uitgeprobeerd en een beetje aan de modwielen was gaan trekken terwijl je een bassline speelde had je denk ik wel anders geoordeeld! Of je smaak is gewoon anders, dat kan natuurlijk ook. Ik hou persoonlijk van oomph, geknetter en gegrom. En dat haal ik zonder problemen uit de Ion.

Origineel geplaatst door Nolet
> lo-fi. Groot keyboard? De Ion is echt klein! Kleiner dan een JP8000 en kleiner dan een Virus KB!. Hij is ook heel dun.

Sounds posten? Tsja...moet ik ff kijken hoor. Ik denk dat het beste is dat je 'm gewoon zelf gaat testen. Dan krijg je veel meer een feel voor het ding.

Oja...nog 1 opmerking. De arpegiator bevat nu alleen maar een soort paterns. Allerlei voorgeprogrammeerde ritmes. Ik heb daar persoonlijk een hekel aan en snap ook niet waarom Alesis niet gewoon een standaard setting heeft van Up, Down, UpDown, etc. Lijkt mij iets voor een update.

Dat gedoe met Midi CC maakt mij geen reet uit. Koop daar gewoon een midikeyboardje voor! Dit is een performancesyntht! Geen midicontroller!

kul! midi-CC zenden is gewoon essentieel in deze dagen.... als ze bij Alesis toch aan het OS-updeeten gaan is het misschien ook wel erg vet om er een chord-memory in te knallen, als alternatief voor de arpeggiator misschien..... lekker vintage oldskool zeg maar ;)

Olaf

ehm, hoe verhoudt zich de Ion tot de Andromeda? misschien stomme vraag en weer appels met peren vergelijken maar kan de Ion behalve de vocoder iets dat de Andromeda niet kan? Ik heb namelijk een Andromeda en als ik het zo hoor dan is die Ion een vette bak en zou em zo willen hebben. Heb alleen de vrees dat welke VA dan ook en ook de Ion qua klankpalet niks toevoegt aan de Andromeda. Daarvoor heb ik ook niet voor niets een paar ribben uit mijn lijf gehaald.....

Of is het zo dat de Ion zo goed is dat ik beter mijn Andromeda kan verkopen nu de mythe nog leeft en er snel twee Ion's voor halen en nog geld overhouden?????

Origineel geplaatst door bikkel
Chord memory rocks!

Pim? ;)

Origineel geplaatst door synthmann
ehm, hoe verhoudt zich de Ion tot de Andromeda? misschien stomme vraag en weer appels met peren vergelijken maar kan de Ion behalve de vocoder iets dat de Andromeda niet kan? Ik heb namelijk een Andromeda en als ik het zo hoor dan is die Ion een vette bak en zou em zo willen hebben. Heb alleen de vrees dat welke VA dan ook en ook de Ion qua klankpalet niks toevoegt aan de Andromeda. Daarvoor heb ik ook niet voor niets een paar ribben uit mijn lijf gehaald.....

Of is het zo dat de Ion zo goed is dat ik beter mijn Andromeda kan verkopen nu de mythe nog leeft en er snel twee Ion's voor halen en nog geld overhouden?????

appels met peren

Hmmm Q, zeker niet aan de juiste knoppen gedraaid. Als je gewoon één van de basspresets had uitgeprobeerd en een beetje aan de modwielen was gaan trekken terwijl je een bassline speelde had je denk ik wel anders geoordeeld! Of je smaak is gewoon anders, dat kan natuurlijk ook. Ik hou persoonlijk van oomph, geknetter en gegrom. En dat haal ik zonder problemen uit de Ion.

Tja kweenie, kan van mezelf zeggen dat ik wel een beetje subtraksynth beheers maar daar lag het niet aan.
Was ook een soort prototiep wat er op de Messe stond, misschien hadden ze 'm beter (net als Elektron) achter glas kunnen leggen totdat ie echt klaar voor de markt was. Ik check 'm later nog wel een keer.

Is lastig te zien op de plaatjes. Misschien optische illusie omdat er zo veel ruimte is tussen de knoppen. Het formaat van 'n Nord Lead ongeveer? Nauwja, ik moet natuurlijk gewoon even naar de winkel.

Origineel geplaatst door synthmann

De specs van Adromeda vs Ion zeggen veel. Er zijn weinig klanken die je niet op Andromeda kunt maken... Het is echter een feit dat Ion door de slimme (eenvoudiger) architectuur vaak veel sneller werkt dan Andy.

Ik vind niet dat als je al een Andromeda hebt Ion overbodig wordt. Het ranzige ARP filter, het superzachte JP8 filter zijn errug sterke troeven van Ion. (en de vocoder ofcourse)

Gewoon gaan luisteren bij je synthboer en een beetje tweaken.

Over de chord memory: is al gevraagd.
Wat de Arpeggio betreft: ik specificaties gemaild waarin het zelf programmeren van patronen bovenaan staat.

Origineel geplaatst door The Q
misschien hadden ze 'm beter (net als Elektron) achter glas kunnen leggen totdat ie echt klaar voor de markt was.

De sounds die er destijds in zaten waren ruk. En een beurs is de slechtste plek om een synth even lekker uit te diepen.

Gelukkig is dat nu anders... :okdan:

De specs van Adromeda vs Ion zeggen veel. Er zijn weinig klanken die je niet op Andromeda kunt maken... Het is echter een feit dat Ion door de slimme (eenvoudiger) architectuur vaak veel sneller werkt dan Andy.

Ik vind niet dat als je al een Andromeda hebt Ion overbodig wordt. Het ranzige ARP filter, het superzachte JP8 filter zijn errug sterke troeven van Ion. (en de vocoder ofcourse)

Gewoon gaan luisteren bij je synthboer en een beetje tweaken.

Over de chord memory: is al gevraagd.
Wat de Arpeggio betreft: ik specificaties gemaild waarin het zelf programmeren van patronen bovenaan staat.

ben erg benieuwd hoe Alesis omgaat met OS-updates...dat is voor mij tegenwoordig een best wel belangrijke factor in het synth-aanschaf-beslis-proces.... als de Ion midi-CC krijgt dan ga ik serieus overwegen om mijn JP8000 in te wisselen voor de Ion......tot die tijd is de Ion voor mij helaas nog geen optie (gebruik de JP8000 voor een belangrijk deel als controller voor mijn pulse, matrix1000 en softsynths)

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
ben erg benieuwd hoe Alesis omgaat met OS-updates...dat is voor mij tegenwoordig een best wel belangrijke factor in het synth-aanschaf-beslis-proces....

Voor mij geldt alleen een goeie sound. (user interface komt op de tweede plaats) Updates en specs interesseren me nooit zo. Bij mijn Minimoog krijg ik ook nooit een update. Die veroudert ook niet.
De baas wel. Maar da's een ander verhaal.;)

Voor mij geldt alleen een goeie sound. (user interface komt op de tweede plaats) Updates en specs interesseren me nooit zo. Bij mijn Minimoog krijg ik ook nooit een update. Die veroudert ook niet.
De baas wel. Maar da's een ander verhaal.;)

tuurlijk, ik snap wat je zegt, maar voor mijn gevoel/ervaring worden DSP-gebaseerde synths wat makkelijker met "bugs" opgeleverd dan als je alles fixed in (analoge) hardware hebt zitten, juist vanwege het idee dat het later met een OS-update nog wel te fixen is.....en dan is het toch wel belangrijk dat de fabrikant resources kan en wil inzetten om eventuele bugs en eigenaardigheden eruit te halen....

maar ben het met je eens dat je een synth natuurlijk moet kopen vanwege de huidige mogelijkheden/klank/etc., niet vanwege iets dat misschien later ooit nog es zal kopen...daarom is de Ion voor mij dus nu ook geen optie....omdat het controller-gedeelte essentieel is in mijn setup.....maar dat zal voor iedereen weer anders zijn :)

Ik moet zeggen dat ION volgens mij aardig bugvrij is. De enige echte bug (lijkt mij) is dat alle noten worden afgeknipt als je op de transpose knop druk van je klavier. Dat is echt raar! Vooral als je merkt dat het geluid van de ene patch wel doorgaat nadat je een volgende patch selecteer (mits je een redelijke release hebt op je Amp). Het kan dus wel!

Ik zou persoonlijk nooit een synth kopen om zijn updates. Zoals Pim zegt, de klank is het belangrijkst, daarna de UI.

Ik heb nu al 2 andere bugs gehad:

Binnen een bepaald performance was opeens het basgeluid getransponeerd (2 halve tonen), alle transpose settings stonden op default...

Anerde (reproduceerbare) bug: Als in het global menu de verlichting van de wheel op continu aan zet, en je zet hem uit & aan zijn de wheels weer uit, terwijl het menu zegt dat ze aan staan....

Grtz,
Jeroen

Origineel geplaatst door olafmol
daarom is de Ion voor mij dus nu ook geen optie....omdat het controller-gedeelte essentieel is in mijn setup.....

Hello Pim,

Yes, this is a good suggestion. I had been thinking about this, too. As
you may know, we decided to use MIDI NRPN messages for the knobs because
they give twice the resolution of MIDI CC's and you can edit them
graphically, unlike SYSEX. This works great, unless you want to edit
multiple parameters at once. D'oh.

We will be adding it in the next software revision.

Thanks,

Ben

-----Original Message-----
From: Pim Schilperoort
Sent: Wednesday, August 13, 2003 12:48 AM
To: xxxxxx@xxx.com
Subject: Little request

Hi Ben,

A Dutch guy had a good idea about Ion:

He asks to make it possible (in Global mode) to switch the outcoming midi
data to "normal" Midi Control Changes. In this way he can use Ion as a knob
controller for his softsynths.