Alesis ION Review

ion prachtige synth heb hem gehoord,maar een collega heeft een roland JD-990 met vintageboard en vondt de JD beter klinken,vooral de pads,strings,fx sectie,ja die oude bakken staan als een huis!
Misschien heb je met de ion meer mogelijkheden,zeker gemakkelijker te bedienen,maar tussen mogelijkheden waarvan je ze misschien nooit allemaal gaat benutten en de klank,kies ik voor klank.

Een JD990? Beter qua klank dan een ION? No way! Een JD990 is een Rompler wel te verstaan. Ik heb een JV1080 (broer van JD990) en dat komt niet in de buurt van een ION. Ik heb het dan wel over de Analoge synth recreaties die JV1080 probeert, niet over de piano's en strings enzo.

de ION doet echt 1000 x betere analoge-achtige klanken voortbrengen dan een JD990, JV1080 of welke rompler van Roland, Yamaha of Korg. En ik heb ze denk ik allemaal wel een keer gehoord....

Origineel geplaatst door Nolet
Een JD990? Beter qua klank dan een ION? No way! Een JD990 is een Rompler wel te verstaan. Ik heb een JV1080 (broer van JD990) en dat komt niet in de buurt van een ION. Ik heb het dan wel over de Analoge synth recreaties die JV1080 probeert, niet over de piano's en strings enzo.

de ION doet echt 1000 x betere analoge-achtige klanken voortbrengen dan een JD990, JV1080 of welke rompler van Roland, Yamaha of Korg. En ik heb ze denk ik allemaal wel een keer gehoord....

Ieder z'n goesting hé!En vl 1 je hebt gelijk,de kurzweil is niet te verslaan,de rolls-royce onder de synths,maar ja dat jonge grut wil maar enkel groove-bakjes!Niks zelf componeren,enkel diefje spelen op voorgeprogrammeerde bakies van componisten die er maandenlang voor gewerkt hebben.Maar ze vinden me een ouwe zak hier,niet alleman,de verstandigen weten mij wel te vinden.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door sinew1958
Ieder z'n goesting hé!En vl 1 je hebt gelijk,de kurzweil is niet te verslaan,de rolls-royce onder de synths,maar ja dat jonge grut wil maar enkel groove-bakjes!Niks zelf componeren,enkel diefje spelen op voorgeprogrammeerde bakies van componisten die er maandenlang voor gewerkt hebben.Maar ze vinden me een ouwe zak hier,niet alleman,de verstandigen weten mij wel te vinden.

Oei...waar komt dit vandaan? Ben ik jong grut met een groove bak? Ik zeg alleen dat qua (virtueel) analoge geluiden een ION beter klinkt dan een Roland rompler. Laat ik het woord "beter" dan vervangen door "meer als een echte analoge synth". Dat is iets objectiever.

Je citeert de verkeerde post, je wilde die erboven hebben.

IMHO is een subtractive synth (analoog of VA) per definitie juist MINDER 'voorgeprogrammeerd' dan een ROMpler, er vanuit gaande dat je op beide apparaten de presets links laat liggen. Bij een ROMpler is je beginpunt een sample van een ander instrument, opgenomen en bewerkt door een ander.Bij een subtractive synth is je beginpunt slechts een oscillator.

Of je wel of niet kan componeren is een ander verhaal. Sterker nog, dit is allemaal een ander verhaal, het ging hier over de ION en hoe vet die klonk.

Origineel geplaatst door shappy1010
Shit man jullie raken er niet over uitgepraat over die ION, zo bijzonder is het ook weer niet hoor. :duivels:

Nu je toch over die ION begint..... :P

De ION is inderdaad niet heel bijzonder. Dat zeg ik ook in mijn review. Hij klinkt alleen heel goed. That's all.

hijs niet zo biojzonder op zich zelf, maar wel phat! :halleluja

De ION is inderdaad niet heel bijzonder. Dat zeg ik ook in mijn review. Hij klinkt alleen heel goed. That's all.

Het viel mij inderdaad op dat ik niet bepaald zoiets had van: "jeetje wat een bijzondere geluiden", toen ik gisteren de Ion eens onderhanden mocht nemen in de winkel. Dat gevoel had ik wel toen ik de Novation KS4 uitprobeerde in de winkel. Maar goed smaken verschillen en de Novation vind ik wat ruiger. Maar goed smaken verschillen en je moet geen appels met peren vergelijken.....

Ik moet Nolet absoluut gelijk geven dat de bassen in de de Ion geweldig klinken. Funky bassloopjes klinken echt geweldig op de Ion. De overige patches vond ik daarentegen zwaar tegenvallen. Elke keer dacht ik: "ja, heb ik al gehoord. Ja, heb ik ook al gehoord." Nou klinkt dat best verwend, maar geef toe, we zijn ook wel lekker verwend met het aanbod van allerhande synths. Enkel sommige "motion" sounds vond ik leuk, maar daarvoor geef ik de credits toch aan de programmeurs van de presets. Ik vind de synth ook niet echt overzichtelijk ingedeeld, maar dat is een kwestie van wennen, denk ik.

De rest is alwel hier aan bod geweest, denk ik.

En dan dat geluid in Soundbank 3 (green?), patch nummer 93... :okdan: :halleluja :okdan: :halleluja :okdan: :halleluja

Ok ik heb dus ook gisteren die bak uit geprobeerd.....

klein verslagje:
Hij klink mooier(hier komt een rel:)) kwa klank dan een virus(ja ik heb zelf een virus c gehad) en voller dan een nordlead1.2.3...........en net zo gefreaked
Maar het is geen vervanger voor me superstring jp8000 dat haal je er niet uit(ps ik heb hem een uurtje uitgeprobeerd...iedergeval het lukte mij toen niet)
Mooie interface!!!! en hij werkt simpel

Mij mening...als je alleen een virus hebt of een nordlead of een q is de ion een goeie aan vulling......ZEKERZZZZ

lekkere bak idd :P

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Greenskin? Wat voor gelegenheid was het?

Jammen in New Jersey met wat mensen van een muzikanten-mailinglist (AMPFEA.org), erg gaaf. En dus drie personen die een Ion kochten ;)

Vrijdag jl. ook maar eens d'n ION wezen testen.. Ziet er gaaf & solide uit in 't echt (yes! Metaal!).
Over de klank kan ik kort zijn: 'k vond 'm niet echt bijzonder. Misschien (ook) een beetje verwend met alle VA's die inmiddels op de markt zijn??
Bediening vond ik hier en daar omslachtig en soms zelfs irritant.. Maar dat zal zijn, omdat ie hier&daar heel anders is qua bediening in vergelijking met de anderen.
Ach ja, kwestie van smaak; ooit voor een prikkie vinnik 'm wel leuk, maar hij staat niet echt op m'n lijstje..

Hmm, na het lezen van de 1e post kon ik me wel vereenzelvigen met het gevoel van net een nieuwe synth te hebben : euforisch!

Datzelfde had ik ook met mn MS2000 een aantal jaren geleden..
Ik had het ding net gekocht en was helemaal in de wolken over de sounds en het filter en de vocoder enz. enz..
Maar na een tijdje begin je er gewoon aan te raken en is het niet zo bijzonder meer als toen je hem voor het eerst had... heb hem toen weggedaan voor een Nova en dat was een goed besluit..

Dat Nolet lyrisch doet over zn Ion is logisch, maar ik ben benieuwd wat hij over pakembeet 6 maanden ervan vindt!

Ik heb er namelijk ook op gespeeld bij Nederland Muziek en vond de presets wel erg standaard hoor...
Ook de interface was soms niet bijster handig ingedeeld, zodat je aan knoppen kon draaien zonder dat er wat gebeurde met de klank... (1-0 voor de JP8000hi hi)

Maargoed, hij klonk best goed MITS je ging tweaken om lekker te freaken...

;)

Laatst gewijzigd:
ion prachtige synth heb hem gehoord,maar een collega heeft een roland JD-990 met vintageboard en vondt de JD beter klinken,vooral de pads,strings,fx sectie,ja die oude bakken staan als een huis!

Als u dat maar weet ! Daarom heb ik er al 4. (zwijg nou over de vette klank van de JD990, want ik ben op zoek naar nummer 5, en ze zijn al zo zeldzaam)
Verkoopt er iemand zijn JD 990 ?

De ION doet echt 1000 x betere analoge-achtige klanken voortbrengen dan een JD990, JV1080 of welke rompler van Roland, Yamaha of Korg. En ik heb ze denk ik allemaal wel een keer gehoord....

Nolet, jongen toch. Een JV1080 vergelijken met een JD990. Ik ben beledigt ! Sorry maar de JV1080 is een platte pannekoek in vergelijking met de moddervette JD.
Als je niet bent overtuigd mag je altijd eens komen luisteren, dan wel naar mijn zelf gemaakte sounds.

Mensen moeten eens gaan beseffen dat er in elke digitale synthesizer DA convertors zitten. Of de klank nu wordt opgewekt door PCM golfvormen in een rom (4 oscillatoren (!) +/- 500 in een JD990 met expansion) of met een processortje dat een aantal zaagtandjes of sinusjes berekent (ION - 3 Oscillators per Voice, With Continuously Variable wave shapes, Sync and FM) , uiteindelijk bepalen de DA convertors de klankkwaliteit. De convertors van een "oude" (?) Roland JD990 zijn ontzettend goed waardoor deze machiene bijzonder aggressief, bijtend en scheurend uit de hoek kan komen. Ik garandeer je waanzin. Maar ook zeer zachte brede pads zijn superieur bij de 990 tav heel veel synths.
De JD 990 behoort samen met de analoge Jupiter 8 wellicht tot de beste synths ter wereld. En dat beweer ik niet alleen maar is algemeen geweten.
En dan nu de ION. Hoewel ik aanvankelijk erg sceptisch was ten aanzien van de zoveelste VA-synth, moet ik mijn mening over de ION herzien.
Na een korte test moet ik zeggen dat de ION samen met de Waldorf Q en de Supernova II intussen het beste is wat ik tot nog toe heb gehoord dat het meest de warmte van een echte analoog benadert. De envlopes lossen ook mijn verwachtingen in en niet te vergeten 3 oscillatoren.

Ik heb dan ook beslist een Q en ION te kopen. En wees maar gerust dat ik niets koop als ik twijfel aan levenslang gebruik. Maw, ik verkoop achteraf niets.
Het doet me ook deugd vast te stellen dat vele softsynths, zelfs met een goede audi-interface, aanzienlijk dunner en flauwer klinken dan de meeste hardware. En tot slot wil het oog ook wat; ik vind de ION erg cool uitzien.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Als u dat maar weet ! Daarom heb ik er al 4. (zwijg nou over de vette klank van de JD990, want ik ben op zoek naar nummer 5, en ze zijn al zo zeldzaam)
Verkoopt er iemand zijn JD 990 ?

Nolet, jongen toch. Een JV1080 vergelijken met een JD990. Ik ben beledigt ! Sorry maar de JV1080 is een platte pannekoek in vergelijking met de moddervette JD.
Als je niet bent overtuigd mag je altijd eens komen luisteren, dan wel naar mijn zelf gemaakte sounds.

Mensen moeten eens gaan beseffen dat er in elke digitale synthesizer DA convertors zitten. Of de klank nu wordt opgewekt door PCM golfvormen in een rom (4 oscillatoren (!) +/- 500 in een JD990 met expansion) of met een processortje dat een aantal zaagtandjes of sinusjes berekent (ION - 3 Oscillators per Voice, With Continuously Variable wave shapes, Sync and FM) , uiteindelijk bepalen de DA convertors de klankkwaliteit. De convertors van een "oude" (?) Roland JD990 zijn ontzettend goed waardoor deze machiene bijzonder aggressief, bijtend en scheurend uit de hoek kan komen. Ik garandeer je waanzin. Maar ook zeer zachte brede pads zijn superieur bij de 990 tav heel veel synths.
De JD 990 behoort samen met de analoge Jupiter 8 wellicht tot de beste synths ter wereld. En dat beweer ik niet alleen maar is algemeen geweten.
En dan nu de ION. Hoewel ik aanvankelijk erg sceptisch was ten aanzien van de zoveelste VA-synth, moet ik mijn mening over de ION herzien.
Na een korte test moet ik zeggen dat de ION samen met de Waldorf Q en de Supernova II intussen het beste is wat ik tot nog toe heb gehoord dat het meest de warmte van een echte analoog benadert. De envlopes lossen ook mijn verwachtingen in en niet te vergeten 3 oscillatoren.

Ik heb dan ook beslist een Q en ION te kopen. En wees maar gerust dat ik niets koop als ik twijfel aan levenslang gebruik. Maw, ik verkoop achteraf niets.
Het doet me ook deugd vast te stellen dat vele softsynths, zelfs met een goede audi-interface, aanzienlijk dunner en flauwer klinken dan de meeste hardware. En tot slot wil het oog ook wat; ik vind de ION erg cool uitzien.

Ik moet zeggen nog nooit met een JD990 geknoeid te hebben maar mijn punt was meer dat een ION veel realistischer een Analoge bak kan nadoen dan een Rompler. Helemaal los van de uiteindelijke geluidskwaliteit in Hertzen dB's. Wiskundige algoritmes lenen zich daar gewoon beter voor dan een sample. Dit hoeft nog niet eens veel uit te maken als je toch alleen maar basslines speelt met 1 statisch geluid. Maar als je gaat ringmodulere, FM-en en syncen en dan nog eens dat in realtime gaat moduleren dan is een VA als de ION vaak een betere optie dan een rompler.

Laatst was een vriend van mij bij en die zei "De ION klinkt echt als een SYNTHESIZER". Vond ik mooi gezegd, want dat vind ik ook.

Hello iedereen,

Met aandacht lees ik deze discussie over de Ion,een synth die er leuk uitziet en naar het schijnt aardig klinkt voor een betaalbare prijs.Ik dus naar de site van Alesis om te zoeken naar demo klanken van de Ion,en inderdaad ik heb ze gevonden...

Eerlijk...ze vallen seriues tegen vind ik, ma das mijn mening.

Luister eens zelf misschien : http://alesis.com/products/Ion/Demos/

Gegroet

Origineel geplaatst door mky
Hello iedereen,

Met aandacht lees ik deze discussie over de Ion,een synth die er leuk uitziet en naar het schijnt aardig klinkt voor een betaalbare prijs.Ik dus naar de site van Alesis om te zoeken naar demo klanken van de Ion,en inderdaad ik heb ze gevonden...

Eerlijk...ze vallen seriues tegen vind ik, ma das mijn mening.

Luister eens zelf misschien : http://alesis.com/products/Ion/Demos/

Gegroet

hehehe..die demo's......menig ION bezitter heeft em gekocht puur en alleen maar nav die demo MP3's.... blijkt wel weer dat mensen hele verschillende dingen verwachten van een synth.....da's ook alleen maar mooi en goed..

Je gaat toch niet naar aanleiding van een MP3 een synthesizer kopen??? (of afkraken)

Zelf spelen, draaien en luisteren - that's all that counts. 8)

Back