Basstation 2 & Pulse 2 of Moog SubPhatty

VasC

Dat smurfen we...
Stel je wilt €1000,- uitgeven aan een (eerste) nieuwe analoge synth(s) zou je dan kiezen voor:
  1. Moog Sub Phatty
  2. Waldorf Pulse 2 en Novation Bass Station 2

Is de Moog een klasse apart ten opzichte van de Waldorf en Novation, of haal je juist met een combinatie van de Novation en Waldorf een veel breder en indrukwekkend analoog sound palet in huis (voor Leads en bassen)?

Gewoon een vraag op zondag ochtend :)

De Waldorf Pulse 2 is de meest uitgebreide synth... Maar is menu-driven met een beperkt aantal knoppen en een klein schermpje dus moet je goed weten waar je mee bezig bent... Misschien dus niet ideaal als eerste synth... Hij mist natuurlijk ook een toetsenbord... maar dat was je ongetwijfeld al opgevallen... :-)

Dan blijven er nog de Moog en de Bass Station II over... Die zijn alle twee meer hands-on maar persoonlijk vind ik de Moog toch iets beter klinken en beter gebouwd... Ga waarschijnlijk mijn SuperBassStation ooit inruilen voor een Sub37 (die nog iets meer handson is).

DSI al overwogen :-)

DSI heb ik i.d.d. ook al naar gekeken.

Wellicht is het dan ook beter om die nog toe te voegen. Het gaat dus om, of je koopt 1 SubPhatty of de Pulse2 en de BS2 (of DSI) dan ben je net zoveel geld kwijt.

M.a.w. biedt de Moog meer dan de Pulse 2 en BS2 samen.

Overigens zou het een eerste echte Analoge synth worden (of combi). Zelf al wel veel ervaring met VA's.

Ik wil de BS2 omdat ie veel meer is dan bass... En hij bespaart me een roland 101 :)
Als je de review ziet van deze wordt ie ook,getipt als eerste synth. Hoe heett nu weer sonic lab? sos? Ff youtuben...
Ik koop wel eens een moog als de prijs wat daalt vd 2 e hands bakken.

ghe, grappig, ik heb mijn hele leven gedacht dat dit ding digitaal was....:okdan:

maar goe, vergeet mij opmerking maar...:D

:mega:

Daarom is de pulse 2 ook best interessant, 3 OSC, 8 voice parafoon, 100% analoog.. voor 500 euro. Niet gek...

Over de mod matrix nog maar niet te beginnen, die zijn altijd absurd bij waldorf :D

ik heb de pulse 2 en de bass station 2, allebei anders, maar wel allebei erg dik.

Ik ben nu aan het sparen voor een sub37...

Ik ben erg benieuwd hoe je straks de Moog vindt naast de andere 2 synths.

Als je maar 1 synth mocht houden zou het dan de BS2 of de Pulse 2 zijn?

Met jou budget zou ik zeker de subphatty kopen, als polyfonie heel belangrijk is word volledig analoog al snel duur, dan zou je kunnen kijken naar zo'n DSI module (zelf niet veel ervaring met DSI)
De MS-20 mini en minibrute zijn er ook nog, ook geen ervaring mee though, en is wel onder je budget.

Ik heb een SP en een BS2. Mijn mening:

SP: in het laag dikker dan de BS2, het filter is veel beter/mooier/muzikaler dan de BS2, steviger gebouwd dan de BS2. Zwakke punt vind ik sounds met hoge tonen/leads, die krijg ik er niet zo lekker uit. Ook te veel functies die niet direct op het frontpanel benaderbaar zijn en waarvoor je de editor of de onhandige knoppencombinaties moet gebruiken. Beperkt aantal geheugens voor patches.

BS2: meer speelfactor, ondanks dat ie bassstation heet gebruik ik m juist voor leads/hogere sounds daarin lijkt ie beter dan de SP, de BS2 doet me denken aan de "plastic" sound van een sh101 (das een compliment), ringmod vind ik lekker, slechter gebouwd dan de SP, alle opties beschikbaar zonder menu's of editor.

Als ik helemaal geen gear had en moest kiezen uit de SP of BS2+P2, dan zou ik voor de BS2+P2 gaan, simpelweg omdat je dan 2 apparaatjes hebt. Als je al wel gear hebt, en dus geen concessies hoeft te doen, dan wint de SP voor mij.

Het nadeel van de pulse is idd de interface. In principe is het makkelijk te bedienen, maar ik heb zelf een Blofeld die ongeveer dezelfde interface heeft en toch gaat het tweaken een stuk minder vlot dan op andere VAs. Voor mezelf merk ik dat het bedieningsgemak toch wel bepalend is of ik een apparaat veel gebruik of niet.

Zelf ben ik ook aan het kijken voor de Bassstation 2, vooral omdat het een analoge synth is met veel mogelijkheden en ook nog eens zeer betaalbaar.

De Sub Phatty is vooral interessant als je de Moog sound wil toevoegen aan je setup.

Heb een little phatty gehad, en ben het er wel mee eens, hij was het meest geschikt voor bas, kreeg er zelden interesante leads uit. Vond het altijd heerlijk er op te spelen en jammen, maar als ik een track wou maken kwam er nooit iets bruikbaars uit.

Ik ga ook zeker zelf proberen. Mocht ik de Pulse 2 kiezen, dan weet ik de editor van SunnyS zeker te vinden ;)

De bassen van de Moog, vind ik wel super, maar i.d.d. hoe dat dan in een nummer in te passen is, dat is dan wel de vraag.
Verkoopt de pUlse 2 trouwens een beetje, daar ben ikw el erg benieuwd naar. De Bass station 2 en Sub Phatty zie je al wel 2e hand bijvoorbeeld, maar de Pulse 2 niet. Of hij moet zo goed bevallen :)

Back