Wat is de alternatieve controller voor synths?

NOISE FX

Lid
Men gebruikt nog steeds het keyboard als controller voor synths, ik zou wel eens iets anders willen zien als controller. Wat vinden jullie ervan en wat is volgens jullie die ideale controller?

Nou, wat dacht je van... (from the top of my head)

-MIDI blaasinstrument; zoiets als de Akai EWI of een Yamaha?
Zag er laatst eentje bij mede-forummer Gert, en moet zeggen, da's toch best leuk!
Heb je eindelijk wat aan die blokfluitlessen van vroeger... :D
Maar serieus, naar ik begrijp gebruik je dan meteen de Breath Control CC, dus extra expressiviteit.
Weet eigenlijk niet (maar denk van niet) dat die toetsjes / klepjes aanslaggevoelig zijn en aftertouch hebben - dat verlies je dan wel weer...

Trouwens, Casio maakte vroeger toch zo'n hele goedkope MIDI saxofoon?

-MIDI Gitaar; bijna zo oud als de weg naar Rome. Roland heeft een hele range (GR-xxx en VG-xxx)...
Heb ooit gitaar geprobeerd -lang genoeg om te weten dat ik er nooit iets van zal kunnen- maar het viel me wel op dat je er al snel erg 'on-toetsenbord' achtige geluiden uit haalt. Je weet wel, 'strumming'.

-Pitch-to-MIDI; soortgelijk iets (maar dan zonder MIDI) had ik al op m'n ouwe Korg MS-20.
Inzingen of fluiten (verzin het maar) en stuur je synth ermee aan.
Vond in de praktijk de resultaten tegenvallen, maar zag laatst nieuwe Pitch-to-MIDI software geadverteerd staan die toch echt heel veel kon.

-MIDI Theremin; geloof dat Moog die maakte, maar weet niet zeker.
Zie het als beweging naar geluid conversie.
Wel moeilijk om praktische resultaten mee te bereiken, maar dat ligt ook aan 't soort muziek wat je maakt!

Lijkt me toch een aardige lijst van alternatieven...

OK, maar ik bedoel het meer dat het ook iets nieuws is, en niet van die simpele speeltjes zodat het echt iets is dat je moet leren te bespelen!

Origineel geplaatst door NOISE FX
OK, maar ik bedoel het meer dat het ook iets nieuws is, en niet van die simpele speeltjes zodat het echt iets is dat je moet leren te bespelen!

Dan spreek je jezelf tegen ;). Zelfs een oude stepsequencer waarbij je compleet andere melodietjes krijgt als die je met een gewoon keyboard programmeert moet je 'leren' bespelen om er iets zinnigs uit te krijgen.

Vind je stelling een beetje vaag, maar dat kan ook door de manier van typen komen.

OF je bedoelt (casus 1) je wilt een echt muziekinstrument, maar geen toetsen...
Dan is mijn eerste antwoord volgens mij wat je zoekt? :confused:
Ik zou niet inzien waarom een blaasinstrument, gitaar, theremin een 'speeltje' is zonder muzikale waarde.
Maar da's een zinloze discussie... ben wel benieuwd, jij kan meteen gitaar- en fluitspelen zonder enige les of cursus?

OF je bedoelt (casus 2) ik wil wat simpels dat snel muzikaal resultaat oplevert met minimale inspanningen.
In dat geval (vrij naar Harrie Jekkers) presenteer ik u: de MIDI-fied Pling-Plong...

plingplong.gif

...gelieve de MIDI interface er zelf bij te denken.

;)

Speeltjes is inderdaad niet het juiste woord voor wat ik bedoel. Ik vind het gewoon jammer dat de aansturing van een synthesizer meestal gebeurt door iets wat lijkt op een bestaand muziek instrument.

Een MIDI Theremin is voor mij niet interessant, een controller moet wel tastbaar zijn en ook polyphonic.

Ziet er allemaal wel leuk uit (en erg kwetsbaar). Maar zijn er ook fabrikanten de een benadering hebben zoals een Buchla van vroeger?

Ik ben veel te vaak naar marillion aan het verwijzen, maar toch:
Steve Hogarth (de zanger) heeft een tijdje midi-gloves gebruikt; ik kan er helaas geen foto van vinden, maar volgens mij zagen ze er echt als handschoenen uit. Tegenwoordig heeft-ie een cricket-bat (home-made door de eigen technicus, net als de gloves) met daarop een paar knopjes die een K2500 aansturen.

ehvn09.jpg

Back