Wat is een trancebak?

Pim

Synthgod
Ik ben erg ouderwets waarschijnlijk, maar ik huidig het standpunt dat een synthesizer met knoppen een all round muziekinstrument is, dus geschikt voor alle popmuziek. (dance, rock, R&B, electro)

Vele vrienden hier op het forum hebben het vaak over een "echte trancebak". Waarin onderscheidt een synthesizer (met knopjes!) zich dat je het een trancebak kunt noemen?

dat je er makkelijk geluid (preset) uit kan halen dat geschikt is voor cheezy euro corstentiestovanbuuren 'trance' ofwel voornamelijk gelayerde zaagtand geluiden met een flinke portie reverb en delay
zoiets?

Re: Wat is een trancebak?

Origineel geplaatst door Pim
Wat is een trancebak?

Ferry Corsten en Dj Tiesto lopen een breezer-bar binnen.
zegt de een tegen de ander....

Ik ben het sowieso niet eens met zulke aanduidingen.

Een synth kun je altijd voor meerdere muzieksoorten gebruiken.

Maar die term 'trancebak' wordt vaak genoemd bij bijv. de Roland JP8000/JP8080. Die bak is erg veel gebruikt door tranceproducers om er superstrings uit te halen.

Mensen(met wat minder ervaring) denken dan direct dat het een ultieme trance bak is omdat die en die 'm ook heeft.

Ook neigen naar mijn mening veel synths lekkerder te klinken in de wat meer trancey geluiden. Maar dat roept een andere discusssie op. Wat zijn trance geluiden eigenlijk ?

De Andromeda lijkt mij zeer geschikt om trance te maken. Misschien wel de mooiste synth die je kunt bezitten voor dat doeleinde. Maar ik zou het nooit een trancebak noemen, want ik weet dat ie veel meer kan.

Novations zijn ook wel veel gelayerde strings met verb en delay uit te 'trekken'. :)

Re: Wat is een trancebak?

Ik ben erg ouderwets waarschijnlijk, maar ik huildig het standpunt dat een synthesizer met knoppen een all round muziekinstrument is, dus geschikt voor alle popmuziek. (dance, rock, R&B, electro)
Voorbeeld: Mark Kelly van Marillion (symnfonische rock) gebruikt alweer zo'n 5 jaar een JP8000, en schijnt daar nog steeds bijzonder tevreden over te zijn, terwijl velen 'm toch vooral als de archetypische trancebak (wat dat dan ook is ;) ) zullen zien. (en nee, hij heeft niet nog tonnen andere gear, alleen een Roland A90EX en VK7, Akai S6000 sampler en Kurzweil K2000 sampler)

Trouwens, Cyan: er was bij mij een stuk tekst weggevallen; om precies te zijn: alles na 'zegt de één tegen de ander...'. Kun je dat nog een keer posten alsjeblieft? :duivels:

Origineel geplaatst door fuse
Novations zijn ook wel veel gelayerde strings met verb en delay uit te 'trekken'. :)

Beste Fuse,

Ik dacht jou toch te verdelen onder het intelligentere deel van onze wereldpopulatie... Wat bedoel je in vredesnaam met deze zin?? :confused: :D

Re: Re: Wat is een trancebak?

Origineel geplaatst door cyan_circle
Wat is een trancebak?

Hihi...

Het zit 'm dus wel heel erg in de presets, geloof ik. En ik begrijp dat minder ervaren gebruikers de term eerder zullen gebruiken dan de meer profi boys.

WHOEHAHAHAHAHAAAAAA!!!

Heb jij ook zo'n last van je zaagtand?
Mwoah, als je er maar genoeg delay en galm op doet gaat ie wel hoor.
Tsja, das dan ook wel weer zo....

8)

Wat is een echte trancebak?

Ik denk dat mensen te hard op zoek zijn naar een bak waar ze eigenlijk alles al voorgekauwd in hebben zitten.
Een soort van schilderen op nummer idee.
Neem wat leuke zaagtandloopjes hebt en stop die in je sampler.
Layer 6 stuks, detune ze onderling en laat je interne FX er op los.
Is dit dan ook een trance bak ineens?

En ja hoor, daar komt ie weer: Uit mijn superbassstation kan ik ook vette trance leads halen. Met wat effects erachter is het helemaal compleet.

Is het nu ineens ook een trancebak?

vaaaag.

Als je de achterkant van een hamer gebruikt om een deur open te breken, is de hamer dan ook inees een koevoet?

:p

-C-

...zouden die meissies hier ook presets hebben?

ff offtopic
europe's bigest gibson dealer... het is biggest met 2 g's
(ik keek toevallig op je homepage Pim, het is goed bedoeld)

Origineel geplaatst door Bahamut
ff offtopic
europe's bigest gibson dealer... het is biggest met 2 g's
(ik keek toevallig op je homepage Pim, het is goed bedoeld)

AAARGH. Gelukkig is het niet mijn tekst maar ik verander 'm morgen. Sjemig.. :stupid

Terug naar het onderwerp!

"Wat een sufferds, al die mensen die denken dat als ze een JP8080 kopen ze een hitgarantie hebben. BrEzAh ? "

om een synth als trancebak te typeren is m.i. al in hokjes denken, ik heb jarenlang een korg X5 gehad. Dat werd gezien als GM rompler desnoods te gebruiken in een rock/coverband. Maar met wat programmeerwerk heb ik er behoorlijk analoog klinkende geluiden uit weten te halen en Jarre achtige muziek mee gemaakt.

Maar als ik me dan even probeer in hokjes te laten denken en probeer te verzinnen wat een trancebak is dan kan de JP8000 het al totaal niet zijn.

De vraag die vaker wordt gesteld "wat is een trancebak" wordt vaak gesteld met in het achterhoofd "welke ene synth moet ik kopen om hele dikke trancenummers mee te maken?"

Een voorwaarde om in het hokje "trancebak " te mogen worden geplaatst lijkt me dus op zijn minst enige multitimbraliteit en minimaal 16 stemmen.

En voor de rest krijg je uit vele multitimbrale synths wel geluiden geschikt voor het gebruik in top40 stampers. Echt dedicated trance/dance synths lijken me Emu-Orbit, XL1 en XL7 bakken die soundsets hebben speciaal voor trance geselcteerd/geprogrammeerd. Maar ook daar kun je door de basis samples te editten best symphonische rockgeluiden mee maken, enfin........

ik denk dat menig DSF'er wanneer ie gevraagd zou worden synths in hokjes te moeten plaatsen en het hokje trance vrij invulling zou mogen geven de Access Virus erin zou zetten.

ik denk dat die het hoogst zou scoren in een poll.

Een trance-bak zou een synth kunnen zijn die een wat meer steriel c.q. netter geluid produceert. Dat is mijn idee ook van bijvoorbeeld mijn KS5. Erg mooie sound (vind ik) maar wel heel netjes.

Trance klinkt over het algemeen behoorlijk clean en steriel. Of clean en helder. Hoe je het ook wil noemen... jouw feestje 8o).

Roland machines vind ik daar in tegen dan weer niet zo clean klinken en daarom denk ik dat de JP8000/8080 juist de bakken zijn die bewijzen dat synths allround zijn. Want ondanks de minder steriele sound wordt de ene na de andere trance hit met deze bakken gemaakt.

Tegenwoordig wordt de Virus ook al een trance synth genoemt :confused:. Een paar jaar geleden, bij de release van de eerste Virus, was het nog een ruige bak. Scheurijzer van hier tot Tokyo en weer terug. Echt voor de Prodigy-sound riep toen een producer tegen mij.

Nou, wie het weet mag het zeggen. Ieder merk heeft zijn eigen karakter en dat vind je lekker of niet. Dat past in je mix of niet. Daar kun je mee werken of niet. Dat biedt voldoende mogelijkheden of niet. En jij kunt sounds maken of niet...

...of misschien wel muziek maken of niet.

na jullie snappen het allemaal niet

een tracnebak is een bak waarvan je in trance raakt ...

:L

Back