Wat is een trancebak?

eh ja daar kan je van in trance raken ja
maar any advanced synth will do

soms vergeetje compleet de tijd en kan je uren naar die bak luisteren

Origineel geplaatst door MadR
na jullie snappen het allemaal niet

een tracnebak is een bak waarvan je in trance raakt ...

:L

Een trancebak moet volgens mij zijn een bak die lekker ruimtelijk klinkt. Dat ruimtelijk klinken wordt veel door effecten bepaald vaak. Dus je zoekt een bak met effecten er op of een bak zonder effecten, maar dan met een losse effectprocessor.

Er zijn natuurlijk meerdere synth's met interne effecten, de synths die het meest bekend zijn momenteel,
Roland JP8000, Novation Nova of SuperNova, Access Virus, a,b,c ... Waldorf heeft ook een en ander.

Origineel geplaatst door Niels
Ik ben het sowieso niet eens met zulke aanduidingen.

Een synth kun je altijd voor meerdere muzieksoorten gebruiken.

Maar die term 'trancebak' wordt vaak genoemd bij bijv. de Roland JP8000/JP8080. Die bak is erg veel gebruikt door tranceproducers om er superstrings uit te halen.

Mensen(met wat minder ervaring) denken dan direct dat het een ultieme trance bak is omdat die en die 'm ook heeft.

Ook neigen naar mijn mening veel synths lekkerder te klinken in de wat meer trancey geluiden. Maar dat roept een andere discusssie op. Wat zijn trance geluiden eigenlijk ?

De Andromeda lijkt mij zeer geschikt om trance te maken. Misschien wel de mooiste synth die je kunt bezitten voor dat doeleinde. Maar ik zou het nooit een trancebak noemen, want ik weet dat ie veel meer kan.

Moet zeggen dat ik hoofdzakelijk richting de (trance) produceer en hem na een aantal maand heb weggedaan.tja... is niet mijn synth.

Een trance-bak is een veel gebruikte term voor synths, die (idd) veel presets hebben met de typische 'trancemuziek-sounds'.
Veel (super)saw-achtige dingen, etc.
Vaak wordt er gedoeld op types als JD-serie/JP8000/8080/Novations/etc.
Meer de 'geliktere' sounds als presets; hierdoor "vergeet" men dat je met vrijwel elke synth elke soort muziek kan maken, blabla..
Ik vind 't opzich wel makkelijk om een synth in een hokje te douwen (figuurlijk): met sommige synths zijn bepaalde stijlen muziek nou eenmaal makkelijker (lees: sneller) te maken.
En dat bedoelt de persoon ook als ie vraagt: 'Met welke synth kan ik 't beste [plaats hier een style] maken??'
Als ie dan 't antwoord krijgt: 'Dat kan je met elke synth..' is ie dus niet echt geholpen, hoewel het wel zo is...

Origineel geplaatst door Pim
Het zit 'm dus wel heel erg in de presets, geloof ik. En ik begrijp dat minder ervaren gebruikers de term eerder zullen gebruiken dan de meer profi boys.

Ga er maar gewoon van uit dat de jp8000 zeker een trancebak mag worden genoemd,als je het zo bedoeld. Staan toch bij de (meesten) in de studio die wel wat met trance hebben.

Ferry,armin,rank1,blank&jones en ga nog maar even door.

Vind hem zelf persoonlijk niet echt!

Denk toch dat je sommige synth gewoon moet respecteren,al kreeg ik niet eruit wat ik wou.

Anders even wat voorbeeldjes aan Pim ten gehoren laten brengen?

Pfff, waarom? Pim heeft toch al zat trance-bakjes? ;) :D

Origineel geplaatst door fuse
Anders even wat voorbeeldjes aan Pim ten gehoren laten brengen?

Hoeft niet. Het gaat niet om het soort geluid, maar om de definitie "trancebak". En ik denk nu te begrijpen wat er mee bedoeld wordt.
Als sounddesigner wil ik weten hoe de eindgebruiker denkt, en wat hij van een synthesizer verwacht. Een trancebak kan dus elke synthesizer zijn als de presets maar "kloppen". En daar zit volgens mij "mijn" probleem: ik verwacht dat iedereen die een (knoppen-) synthesizer koopt deze ook zelf programmeert.

Helaas.. is dat niet het geval. En blijven er veel synthesizers ondergewaardeerd doordat ze in een bepaald hokje worden geplaatst. Voer om over na te denken.

Helaas.. is dat niet het geval. En blijven er veel synthesizers ondergewaardeerd doordat ze in een bepaald hokje worden geplaatst. Voer om over na te denken.
Maar ja, als je de presets verandert dan dus ook meteen het hokje. Hoewel VA-synths wel standaard bekend staan als meer voor trance (dance in het algemeen), dus misschien is het een aardig experiment zo'n synth 's volledig anders te presetten? (vraag is alleen of de fabrikant dat leuk gaat vinden als het experiment wat minder slaagt...)

Beste Fuse,

Ik dacht jou toch te verdelen onder het intelligentere deel van onze wereldpopulatie... Wat bedoel je in vredesnaam met deze zin?? :confused: :D

He, ben egt wel intellegent hoor. Ook zonder boeren te laten. :D

Maar dat van die synth en hokjes klopt wel. Want in het begin werd die JP8000 verketterd tot en met en da's zo'n 3 jaar geleden. Maar nu gaat hij opeens voor veel meer keien weg alleen omdat hij die status heeft. Nou ja het is een 'trancebak' maar zoveel meer.

Maar die trancebakken kun je uit zoveel synths halen. Het lijken veel op leads maar dan veel breder en dominanter.
Met romplers, FM, VA's zijn die allemaal wel te maken. Als er maar zaagtanden uit te 'trekken' zijn.

Origineel geplaatst door justin
Moet zeggen dat ik hoofdzakelijk richting de (trance) produceer en hem na een aantal maand heb weggedaan.tja... is niet mijn synth.

Moet zeggen dat ik een gratis softversie genoeg JP vind voor mijn toepassingen.
Was meer bedoel als standaard voorbeeld, ik vind de JP zelf ook niet helemaal geweldig ofzo.

Het gekke is nu dat ik juist van techno in trance raak...
Trance muziek op zich is lekker om op te relaxen :D bijna als op een klassiek stuk.

Als ik een synth koop, dan overwrite ik (afhankelijk van de presets) alle editbare patches met een simpel geluidje, zaagtandje, met een aan-uit envelope, filter open, rezo dicht etc. Alle FX uit noem maar op.

Daar is het een synthesizer voor, zodat ik mijn eigen geluidjes kan maken.
Wat zijn nu de trancegeluiden? De supersaw, strings, pads, saw basjes, choir aah en ooh patches, een heel beschaafd 909 kitje, een square met pulsewidth op 30%, heel af en toe iets 303 achtigs?

Maar zijn die geen dingen die ook in een MC303 zitten en in een RM1x?
Volgens mij kun je met deze bakken ook trance maken!
Wie weet zijn dit eigenlijk wel stiekum de vetste trance bakken? Haal dr uit wat erin zit!

-C-

Hmm... erg vermakelijk om deze thread te lezen, maar ik wil toch ook graag mijn bijdrage leveren.

Iedere synth heeft natuurlijk een bepaald karakteristiek geluid. Wat maakt het apparaat nou geschikt voor die diepe bassen (minimoog), superstrings (jp8000), acid (TB303) of huis-tuin-en-keuken-voor-alles-in-een (MC-303). Wat zou de moog tot ultiem basskanon bombarderen terwijl je met een korg prophecy ook hele leuke resultaten boekt of met een M3X.

Sommige apparaten laten zich gewoon heel gemakkelijk verleiden tot het programeren van een bepaald geluid. Vaak past het karakteristiek van het filter e.d. gewoon bij een bepaalde muzieksoort.

Het is natuurlijk onzin om te denken dat het met een andere synth niet kan, maar het nodigt er niet tot uit. Bijvoorbeeld uit mijn nordrack haal ik niet zo'n scheurende zaagtand als uit mijn virus (met subsc). Sommige synths klinken gewoon wat aggressiever of zweven meer of geven vreemdere geluiden.

Ik denk ook niet dat een bepaalde bak van tevoren al in een hokje geduwd kan worden. De JP is bevoorbeeld geintroduceerd in een tijd dat trance nog in zijn kinderschoenen stond en tiesto nog zijn eerste plaatjes stond te draaien.

Hoeft niet. Het gaat niet om het soort geluid, maar om de definitie "trancebak". En ik denk nu te begrijpen wat er mee bedoeld wordt.
Als sounddesigner wil ik weten hoe de eindgebruiker denkt, en wat hij van een synthesizer verwacht. Een trancebak kan dus elke synthesizer zijn als de presets maar "kloppen". En daar zit volgens mij "mijn" probleem: ik verwacht dat iedereen die een (knoppen-) synthesizer koopt deze ook zelf programmeert.

Nou denk toch zeker dat de presets niks met een trancebak te maken hebben,denk toch eerder een synth die misbruikt is in de trancescene de Jp8000 dus.

misbruikt?

Naah... lijkt me niet.
Zolang je dr muziek mee maakt dan gebruik je hem. Als je hem als strijkplank gebruikt... dan misbruikt je het ding.
Of gewoon als ruisgenerator voor je modulaire synth?

Origineel geplaatst door C738
misbruikt?

Naah... lijkt me niet.
Zolang je dr muziek mee maakt dan gebruik je hem. Als je hem als strijkplank gebruikt... dan misbruikt je het ding.
Of gewoon als ruisgenerator voor je modulaire synth?

Heb toch altijd het gevoel gehad dat ie in de trancescene toch wel misbruikt is. Vooral lui die gauw wilden scoren even een supersaw in je productie en hopa. Maar ja....persoonlijke mening.

Origineel geplaatst door synthmann
om een synth als trancebak te typeren is m.i. al in hokjes denken, ik heb jarenlang een korg X5 gehad. Dat werd gezien als GM rompler desnoods te gebruiken in een rock/coverband. Maar met wat programmeerwerk heb ik er behoorlijk analoog klinkende geluiden uit weten te halen en Jarre achtige muziek mee gemaakt.

Maar als ik me dan even probeer in hokjes te laten denken en probeer te verzinnen wat een trancebak is dan kan de JP8000 het al totaal niet zijn.

Zo he...die Korg X5 heb ik ook ooit gekocht. Dat was toen volgens de verkoper een geweldige synth voor dance/trance. Nou, mooi niet dus, maar verder wel een fijn appartaat hoor (om op te spelen dan). :W

En over die JP8000, da's toch echt wel een trance bak...velen vinden dat die sound lekker makkelijk zijn om hitjes mee te maken...nou niet dus. De geluiden zijn wel redelijk snel vet, maar een goede plaat maken is nog heel wat anders. Heb nu zelf 2 platen uitgebracht met zo'n wat in de volksmond "trance bak" heet en die hebben goed gescoord in de charts, maar die sound is echt geen preset kan ik je vertellen...daar is heel wat gedraai aan de knopjes vooraf gegaan. En natuurlijk goede randapparatuur erop.

Origineel geplaatst door BananaWorld
Iedere synth heeft natuurlijk een bepaald karakteristiek geluid. Wat maakt het apparaat nou geschikt voor die diepe bassen (minimoog) (...). Wat zou de moog tot ultiem basskanon bombarderen terwijl je met een korg prophecy ook hele leuke resultaten boekt of met een M3X.
En kijk, daar heb je weer zo'n voorbeeld van misplaatste hokjes (of misschien was dat precies wat je bedoelde?). Voor mij heeft een Minimoog helemaal niks met bassen te maken, maar alles met de klassieke symfoleads (bijvoorbeeld in Just for the record van, wederom, Marillion).

Maar zoiets zal iedereen wel bij een bak hebben die ergens specifiek in zou uitblinken (volgens anderen).

Re: Wat is een trancebak?

Wat is een trancebak?

Een Virus... Daarom dat ik dat ding niet moet hebben.
Klinkt veel te plat en DSP-ig. Voor mij toch, allee...

Plz don't kill me, virus-freakz...

Om nu even serieus en objectief te blijven... met elke synth kun je wel die cliché trance-klanken maken. Zelfs uit mijn ouwe JX-3P haal ik erg typische trance-leads...

Back