Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door MadR
na jullie snappen het allemaal niet
een tracnebak is een bak waarvan je in trance raakt ...
![]()
Origineel geplaatst door Niels
Ik ben het sowieso niet eens met zulke aanduidingen.
Een synth kun je altijd voor meerdere muzieksoorten gebruiken.
Maar die term 'trancebak' wordt vaak genoemd bij bijv. de Roland JP8000/JP8080. Die bak is erg veel gebruikt door tranceproducers om er superstrings uit te halen.
Mensen(met wat minder ervaring) denken dan direct dat het een ultieme trance bak is omdat die en die 'm ook heeft.
Ook neigen naar mijn mening veel synths lekkerder te klinken in de wat meer trancey geluiden. Maar dat roept een andere discusssie op. Wat zijn trance geluiden eigenlijk ?
De Andromeda lijkt mij zeer geschikt om trance te maken. Misschien wel de mooiste synth die je kunt bezitten voor dat doeleinde. Maar ik zou het nooit een trancebak noemen, want ik weet dat ie veel meer kan.
Origineel geplaatst door Pim
Het zit 'm dus wel heel erg in de presets, geloof ik. En ik begrijp dat minder ervaren gebruikers de term eerder zullen gebruiken dan de meer profi boys.
Origineel geplaatst door fuse
Anders even wat voorbeeldjes aan Pim ten gehoren laten brengen?
Maar ja, als je de presets verandert dan dus ook meteen het hokje. Hoewel VA-synths wel standaard bekend staan als meer voor trance (dance in het algemeen), dus misschien is het een aardig experiment zo'n synth 's volledig anders te presetten? (vraag is alleen of de fabrikant dat leuk gaat vinden als het experiment wat minder slaagt...)Origineel geplaatst door Pim
Helaas.. is dat niet het geval. En blijven er veel synthesizers ondergewaardeerd doordat ze in een bepaald hokje worden geplaatst. Voer om over na te denken.
Beste Fuse,
Ik dacht jou toch te verdelen onder het intelligentere deel van onze wereldpopulatie... Wat bedoel je in vredesnaam met deze zin?? :confused:![]()

Origineel geplaatst door justin
Moet zeggen dat ik hoofdzakelijk richting de (trance) produceer en hem na een aantal maand heb weggedaan.tja... is niet mijn synth.
bijna als op een klassiek stuk.Origineel geplaatst door Pim
Hoeft niet. Het gaat niet om het soort geluid, maar om de definitie "trancebak". En ik denk nu te begrijpen wat er mee bedoeld wordt.
Als sounddesigner wil ik weten hoe de eindgebruiker denkt, en wat hij van een synthesizer verwacht. Een trancebak kan dus elke synthesizer zijn als de presets maar "kloppen". En daar zit volgens mij "mijn" probleem: ik verwacht dat iedereen die een (knoppen-) synthesizer koopt deze ook zelf programmeert.
Helaas.. is dat niet het geval. En blijven er veel synthesizers ondergewaardeerd doordat ze in een bepaald hokje worden geplaatst. Voer om over na te denken.
Origineel geplaatst door C738
misbruikt?
Naah... lijkt me niet.
Zolang je dr muziek mee maakt dan gebruik je hem. Als je hem als strijkplank gebruikt... dan misbruikt je het ding.
Of gewoon als ruisgenerator voor je modulaire synth?
Origineel geplaatst door synthmann
om een synth als trancebak te typeren is m.i. al in hokjes denken, ik heb jarenlang een korg X5 gehad. Dat werd gezien als GM rompler desnoods te gebruiken in een rock/coverband. Maar met wat programmeerwerk heb ik er behoorlijk analoog klinkende geluiden uit weten te halen en Jarre achtige muziek mee gemaakt.
Maar als ik me dan even probeer in hokjes te laten denken en probeer te verzinnen wat een trancebak is dan kan de JP8000 het al totaal niet zijn.

En kijk, daar heb je weer zo'n voorbeeld van misplaatste hokjes (of misschien was dat precies wat je bedoelde?). Voor mij heeft een Minimoog helemaal niks met bassen te maken, maar alles met de klassieke symfoleads (bijvoorbeeld in Just for the record van, wederom, Marillion).Origineel geplaatst door BananaWorld
Iedere synth heeft natuurlijk een bepaald karakteristiek geluid. Wat maakt het apparaat nou geschikt voor die diepe bassen (minimoog) (...). Wat zou de moog tot ultiem basskanon bombarderen terwijl je met een korg prophecy ook hele leuke resultaten boekt of met een M3X.
Wat is een trancebak?