Verkopen aan sloveen, betaling via PayPal, risico's?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

SB-SIX

Ouwe rot
Ik heb iemand die zegt interesse te hebben in mijn tempest. Woont in slovenie en wil met paypal betalen. Wat zijn de risico's, en zijn de risico's hoog voor mij als verkoper? Ik ben benieuwd!

Wat ik apart vind is dat hij 5 dagen geleden zelf een tempest heeft geruild tegen iets anders als ik zijn forumposts bekijk (elekton forum). Ik vroeg hiernaar en hij vertelde dat de tempest naar een local was gegaan maar nu wilde hij er 1 voor in de studio.

Risico's legio natuurlijk gezien Paypal alleen een tussenpersoon is maar wel in de stoel van de rechter gaat zitten wanneer er zich een probleem voordoet.
Risico ligt altijd bij de verzender (in geval van een claim) mits aangetoond kan worden dat je A verzonden heb, B de kwaliteit van het gebodene op foto is vastgelegd (incl serienummer) het verzekerd verstuurd gaat worden (Postbedrijven zijn ook lijers en je krijgt in geval van aantoonbare schade ook weinig tot niets terug)
Maar dat is in het ergste geval natuurlijk.... er zijn dus risico's en de koper kan een claim indienen voor niet ontvangen goederen. (KAN)

Maar Sloveniers zijn nette mensen (dat dan weer wel)

Maar risico's zijn er altijd natuurlijk (dat was ook de vraag)

Probeer wel wat meer te weten te komen van de koper, naam adres en (forum) data enz.

Succes met de verkoop.

Als hij het bedrag stort en jij dan pas het toestel verstuurt is er toch geen probleem?
Verder zou ik voor verzekerd verzenden kiezen, kost wat meer maar je bent toch wel een stuk veiliger. Risico's zijn er altijd, maar meestal werkt het andersom: in principe is diegene die het geld stort de grootste risico nemer.:)

Banktransfer lijkt mij makkelijker en Slovenie is een SEPA gebied (Euro) dus dat kan heel makkelijk zonder extra kosten.

Paypal ben ik zelf altijd een beetje huiverig mee

Toch niet via ebay? Als hij dan klaagt, ben je je geld kwijt.

Ik kom steeds vaker op GearSlutz e.d. tegen dat je vooral in Nederland moet gaan zoeken naar gear. Dus internationale belangstelling is niet zo vreemd. Schijnt dat we hier nogal een bloeiende markt hebben.

Toch niet via ebay? Als hij dan klaagt, ben je je geld kwijt.

Ebay en Paypal zijn het zelfde moederbedrijf en een tussenpersoon, je kan hier geen rechten aan ontlenen maar ze kunnen wel voor rechter spelen (gezien Paypal geen bankvergunning heeft en Ebay geen officiële veiling is)

Klagen heeft nauwelijks zin en gaat via een frontoffice (dat hoef ik niet uit te leggen hoop ik) :)

Dit even ter info.

Als hij het ontvangt, en hij klaagt, krijgt hij zijn geld terug. Dan moet hij het terugsturen. Maar als hij dat niet doet... Ja. Wat dan?
Vriend heeft dit voor met een paar NOS schoenen..,

Als die mannen van Paypal iets verdacht ruiken dan houden ze jouw geld vast voor zolang ze dat willen, ik moest ooit 6 maanden wachten op vrijlating. Natuurlijk lukraak met de natte vinger dat ze denken dat je verdacht ligt te handelen.. Lekker winst erop maken door het vast te houden. Na flink doorbellen heb ik het toch gekregen. Op zich is het veilig, jij moet gewoon wachten op je geld. heb eerder schrik van Paypal, dan van die Sloveen. Hij kan niet veel mis doen, buiten het geld niet storten..

Banktransfer lijkt mij makkelijker en Slovenie is een SEPA gebied (Euro) dus dat kan heel makkelijk zonder extra kosten.

Paypal ben ik zelf altijd een beetje huiverig mee

Banktransfer inderdaad. Paypal heb ik niet zulke goede ervaringen mee.

Het risico bij Oostbloklanden is dat een pakketje niet aankomt, de klant gaat klagen dat hij niets ontvangen heeft en dat hij via Paypal het geld terugkrijgt. Dan ben jij je pakketje en je geld kwijt.

Het risico bij Oostbloklanden is dat een pakketje niet aankomt, de klant gaat klagen dat hij niets ontvangen heeft en dat hij via Paypal het geld terugkrijgt. Dan ben jij je pakketje en je geld kwijt.

Meestal kan ik het geld overschrijven naar mijn bankrekening voor ik het verstuur. Andere keren ook niet. Vreemd protocol.

Dat geldt voor alle landen (ook binnen Nederland)
Kan wel melden dat de postbezorging hier in Hongarije (midden Europa) vele malen beter is dan/als in Nederland.

Maar Paypal is altijd een beetje oppassen ivm claims achteraf waar je je niet (of misschien nu wel ivm bankvergunning las ik net) tegen kunt verdedigen.

Bij twijfel niet doen is mijn devies.

Meestal kan ik het geld overschrijven naar mijn bankrekening voor ik het verstuur. Andere keren ook niet. Vreemd protocol.

Je kunt inderdaad na ontvangst van betaling meteen je Paypal-rekening leegplunderen. Maar als de klant zijn geld terug wil, zal dat weer van je bankrekening afgetrokken worden.
Mijn ervaring met Europese verkopen is dat de meeste pakketten wel aankomen, behalve in Rusland, Polen en dergelijke landen. Bij pakketten naar Italië en Spanje moet je een telefoonnummer van de klant vermelden. Als een pakket daar niet af te leveren is, wordt het bij een lokaal café afgeleverd, zonder vermelding richting de klant. Tenzij er een telefoonnummer vermeld wordt.

Banktransfer is gemakkelijk.
Ik zou onder voorbehoud van dat de koper aansprakelijk is van de verzending en inhoud dat ding gewoon opsturen verkopen. Je kan uitleggen waarom je dat zo doet en anders niet.
hij wil het graag hebben. misschien komt er dan wel een aarzeling. maar dan ben jij niet aansprakelijk voor het verzenden en de inhoud. Kan je het als nog verzekerd opsturen natuurlijk.
Ik zou dat zelf ook doen naar Frankrijk. In elk land zijn er maffioso.

Vraag aansprakelijkheid is bij wet geregeld.
Verzender gaat contract aan met koper mbt levering
Verkoper gaat een contract aan met vervoersmaatschappij
mocht er schade zijn of vermissing dan is de verkoper aansprakelijk voor het niet naleven van het leveringscontract wat inhoud dat hij.zij alleen een eventuele claim kan indienen bij de posterijen/verzender aangezien verkopende partij contracthouder is voor levering. *dit even ter verduidelijking om misverstanden te voorkomen)

Verkopende partij zal het goed dus heel goed moeten verpakken, dit moeten kunnen aantonen, het goed verzekerd versturen en HEEL GOED de KLEINE lettertjes in het leveringscontract doornemen en begrijpen mocht het fout gaan.

Maar vaak gaat het goed :)

Landen als Italie, Roemenie, Bulgarije, Rusland binnen Europa zal ik niet aanbevelen ivm de corruptie van de posterijen. en Nederland is ook een zooitje trouwens.

Banktransfer en goede afspraken maken, leer de koper kennen en verzeker het goed, aangetekend verzenden, lees de kleine lettertjes en dan ben je redelijk safe.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back