Dynamiek imiteren

ben_jamin

DISTANZ - ELEKTRON FANBOY
Een lange vraag:

Ik zoek een bepaald effect die je waarschijnlijk bekomt met het imiteren van dynamiek. Met compressie op percussie kan ik al goed overweg en sidechain compressie op pads, bas, …ect door een (ghost) kick in de sidechain te sturen heb ik ook al onder de knie. Toch krijg ik vaak de indruk dat het nog iets geavanceerder is.

Ik zoek dit effect: wanneer het laag stopt of wegvalt (kick of bas) omdat er een nieuwe passage of hoogtepunt op komst is dan moeten alle andere instrumenten pas echt openbloeien. Ze moeten op dat moment luider worden dan voorheen, zelf “vals extreem” luid overkomen. Door de volgende inslag van laag of kick moet alles weer toeklappen (imploderen precies). U wordt zowaar "meegezogen".

Ik denk dat de basis hiervoor sidechaincompressie is maar meestal stel ik die zo in dat bij een 4x4 beat of eender welk ritme de te ducken instrumenten mooi "pompen". Maar hoe verwezelijk en controleer ik nu het effect dat wanneer het laag voor een langere periode wegvalt (bvb 1 maat) deze instrumenten traagjes nog luider gaan klinken dan tussen het algemeen ritme van de kick.

Ikzelf zou zeggen dat dit te maken heeft met de releasetijd van de compressor maar dan worden de instrumenten extreem luid bij elke verwijdering van het sidechainkanaal. Zo ook tijdens een break. Dan zou dit willen zeggen dat deze instrumenten nooit hun maximale volume halen tijdens de 4x4 kick maar wel wanneer deze wegvalt. Wordt dit meestal toch zo gedaan? Ik heb de indruk dat dit enkel gebeurd op de momenten gekozen door de producer. Bestaat er hier een truc voor of is dit mastering, buscompressie, multiband compressie of automatisatie van volume? Indien dat laatste: kan dit kwaad voor mijn headroom en moet ik dan met iets anders rekening houden voor de mastering engineer?

Soms word vaak het omgekeerde gedaan, i.p.v. dat alles luider wordt voor een nieuwe inslag wordt alles abrupt stil en speelt er in die stilte enkel één instrument een korte noot. Ook dit klinkt interessant voor het oor. Wordt dit gedaan met automatisering (alles wegtrekken zoals een dj doet)? Dan moet je toch ook uw returnkanalen gaan automatiseren voor eventuele effecten meet een lange decay/feedback?

Of heb ik het verkeerd op en denk ik dat het luider wordt maar is dit in feite niet zo?

Pfff, ik krijg last van mn oren van die muziek. Ik pleit voor MINDER compressie/sidechain. :D

anyway, veel succes.

ik denk dat dit eerder buscompressie is.
Bwaaa :D is toch cool? Dit album is verschillende muziekrecensie websites verkozen tot beste electronisch album van 2013. Kerel produced ook muziek voor coldplay.

Ja heel vet album !! t'zijn allemaal van die moddervette geluiden ! maar hoe het gemaakt is ?
Veel compressie idd, maar ook arrangement en beat geven wel beweging/dynamiek denk ik.

Misschien gek gedacht, maar je kan toch ook gewoon dynamiek programeren....velocities/volumes etc etc/

Goede reverbs kunnen je ook ondersteuning bieden en met panning zijn ook gave truuks uit te halen.

Ik vind het nogal een slecht voorbeeld van dynamiek (voor ducking daarentegen helemaal niet :P ), want in zo'n muziek worden de stille stukken juist bij een break even luid gezet als wanneer de bassen erin zijn, en zwijg ik nog over de heel gecompresseerde klank van het geheel.

Anyway, als antwoord op de beginpost zou ik ook simpelweg de faders naar omhoog doen; als er kans op clipping is dan moet je gewoon over het algemeen mixen met iets meer headroom. Je werkt digitaal, dus plaats genoeg! :)

ik denk dat dit eerder buscompressie is.
Bwaaa :D is toch cool? Dit album is verschillende muziekrecensie websites verkozen tot beste electronisch album van 2013. Kerel produced ook muziek voor coldplay.

Smaken verschillen! :D

Op zich is TS niet op zoek naar jouw smaak, maar naar een creatieve oplossing.....

Gewoon je complete mix veels te hard een limiter insturen, krijg je exact dat effect

Back