CB 5: Merge midi in loop

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Waarde medeforummer, ik gebruik CB5 met de Beat Deisgner als midi plugin. Ik heb een paar instances gemaakt en die afwisselend op spoor 1 gezet. Op spoor 2 heb ik met Beat Designer 1 instance gezet. Als ik op dat laatste spoor een midi merge doe, zie ik keurig alle nootjes in het spoor verschijnen waarna ik lekker kan gaan variëren.

Op spoor 1, waar dus meerdere instances staan, heb ik ook een midi merge gedaan. In plaats van alle losse nootjes, zie ik hier een de midi triggers voor de specifieke instances verschijnen. Op beide sporen heb ik in de Beat Designer "Jump" en "Now" geactiveerd.

Mijn werkwijze: ik selecteer het spoor, zet hem op solo en kies de midi merge optie.

Mijn vraag is nu waarom ik op spoor 1 de triggers voor de instance zie en niet de nootjes?

Heb je die instances ge-exporteerd naar midi op die sporen?
Ik bedoel, beat designer is op dit moment dus niet meer actief in je project?

Ja, ik heb op spoor 2 de midi kunnen exporteren naar het spoor zelf, op spoor 1 lukt dat niet. Dat is inderdaad precies waar het om gaat. Beat Designer is nog wel actief op beide sporen. Staat uit, maar is niet verwijderd.

Ik zie dus op spoor twee keurig alle midi nootjes op het spoor staan. Op spoor 1 zie ik alleen de noten die de instance triggeren. Als ik dan Beat Designer uitzet op dat spoor, hoor ik uiteraard niets.

Ja dan is het logisch dat het daaraan ligt.
Waarom lukt het exporteren van de midi niet op spoor 1? Of is dat nu juist je vraag?
Want je kan toch bv. "insert pattern" at cursor of "fill loop with pattern" kiezen?0

Op spoor 1 zie ik alleen de noten die de instance triggeren

Je hebt toch geen triggernoten nodig bij beatdesigner? Vanwaar komen die?

Laatst gewijzigd:
Ff ticket loggen bij Steinberg, wel even je elicenser invullen bij je account

Ja dan is het logisch dat het daaraan ligt.
Waarom lukt het exporteren van de midi niet op spoor 1? Of is dat nu juist je vraag?
Want je kan toch bv. "insert pattern" at cursor of "fill loop with pattern" kiezen?0

Je hebt toch geen triggernoten nodig bij beatdesigner? Vanwaar komen die?

Dat is inderdaad precies de vraag :).

Even iets meer achtergrond informatie dan: Ik heb een aantal patterns gemaakt in BD. Ik gebruik twee sporen. Per spoor insert ik op de gewenste plek de juist patterns. Als ik via BD de boel afspeel, gaat alles gewoon zoals het hoort. Wat ik nu wil is voor de nodige variatie subtiele wijzigingen aanbrengen in de patterns, zonder voor elke wijziging een nieuwe pattern te maken en te inserten.

Ik exporteer dus de inserted patterns naar midi zodat ik lichtjes met de noten kan schuiven. Is gemakkelijker nogmaals dan telkens nieuwe patterns aanmaken en die te inserten.

Op spoor 2 gaat dit helemaal goed. Ik zie gewoon keurig de noten in een notenbalk staan. Op spoor 1 echter zie ik per pattern 1 noot. Die noot vertegenwoordigt niet het bijbehorende geluid uit de Groove Agent, maar verwijst naar de bijbehorende pattern in BD, terwijl ik hier ook gewoon alle afzonderlijke noten wil zien.

Ik gebruik dezelfde handelswijze voor beide sporen.

Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd, maar ik heb geen idee wat. Er is 1 verschil voor de sporen, spoor 2gebruikt maar 1 pattern van BD, spoor 1 gebruikt er meerdere.

Ik snap het nog steeds niet...
Heb het net ook even geprobeerd:
Op spoor 1 battery en BD en enkele patterns gemaakt. Vervolgens patters geëporteerd zowel via "insert pattern" als "insert subbank" en BD uitgeschakeld.
2de spoor met Groove Agent One en BD en slechts 1 pattern hier en ook exporteren en
BD uitzetten. Alles werkt.
Maak anders eens een screenshot van die triggernoten? Maar zelfs daar zou je iets moeten horen als BD uitgaat. Tenzij er op die pads niets te vinden is in je Groove Agent One.

Ik begrijp niet hoe je bij het exporteren andere dingen kan krijgen als wat je getekend hebt in BD, Cubase zet die gewoon om naar een ander scherm maar dit is reeds midi...

Anyway, BD heeft voor hetgeen wat jij wil doen een swing setting (2 zelfs) aan boord, achteraan in elke rij. Zo hoef je niet eens te exporteren en je noten te gaan verschuiven omdat het allemaal intern gaat.

Zelf doe ik de swing in BD maar exporteer wel steeds naar cubase zodat ik de BD kan afzetten nadien.

Dat zijn de noten die ik zie na de export. Het zijn dezelfde noten die je in BD kiest voor het triggeren van je patterns.

Hoe doe je dat? Die noten kiezen voor het triggern van die patterns? Dat ken ik nog niet in BD.

Maar nu snap ik het wel :)
Het is heel simpel, ofwel doe je die swing dus in BD en trigger je op de manier dat jij doet, hele patterns. Ofwel exporteer je elk pattern (eventueel in subbanks) naar je midispoor zodat je die patterntriggernoten niet meer nodig hebt.

Lol, nu heb ik je antwoord, ik heb het net gevonden en zelf iets bijgeleerd.
Het is de jumpmode, die moet je afzetten, als ze aanstaat exporteer je je pattern als miditriggernoot.

Het gaat me niet direct om swing. Ik wil in de patterns zelf wat variatie brengen door af en toe een extra kick of een snare juist weg te laten, fills te programmeren, etc. Swing doe ik zelf overigens altijd met een midi insert.

Ik heb je tip geprobeerd, de "jump" uitzetten. Maar ook dat werkt niet voor mij.

Eerste plaatje is de bestaande situatie. Je ziet de triggers voor de patterns voor BD. Het tweede plaatje is na de midi merge. Eigenlijk zet CB het resultaat over het originele spoor, maar voor de duidelijkheid heb ik ze hier even gescheiden. Spoor 8 is nu dus het resultaat.

Kijk ook eens naar spoor 1. Dat spoor is dus wel goed gegaan. Je ziet de noten uit de gespeelde patterns nu als midi noten en niet als triggers.

Attachments

• Spoor 7 midi triggers.jpg
    Spoor 7 midi triggers.jpg
    60 KB · Bekeken: 132
  • Spoor 8 na midi merge.jpg
    Spoor 8 na midi merge.jpg
    61,4 KB · Bekeken: 126
Nochtans maakt de jumpfunctie het verschil. Test het maar eens uit op spoor 1.
Indien ik jump activeer en dan exporteer ontstaat er een triggernoot.
Indien ik jump deactiveer en dan exporteer krijg ik alle midinoten uit het pattern.
Dat hij die overlapt indien je beide toepast is normaal.

To ensure that the MIDI note data intended as pattern‑change information is correctly interpreted, make sure the Jump button (top right) is lit. By default, Beat Designer waits until the next bar when changing patterns, but if you also engage the Now button, changes become instantaneous.

patterns can be exported to your project by dragging and dropping from the pattern buttons to a MIDI track or via the drop‑down Pattern Functions menu we used earlier for copying patterns. Either way, if you want the actual MIDI data, make sure you turn off the Jump button before exporting. If you don't, the MIDI part created will simply contain a single MIDI note for triggering the pattern in Beat Designer.

http://www.soundonsound.com/sos/oct11/articles/cubase-1011.htm

Laatst gewijzigd:
Nope... Werkt hier niet. Heb je meer dan 1 pattern gebruikt in je eigen voorbeeld? Het spoor waar het bij mij wel werkt, kende maar 1 pattern. Ik ben benieuwd of jij het kunt repoduceren bij meerdere patterns op 1 spoor.

Ja ik heb speciaal voor jou alle patterns volgetekend en dan geëporteerd.

Kijk, zo simpel kan het dus zijn. Ik had in Beat Designer een spoor op mute staan. Kennelijk wordt de midi merge dan anders uitgevoerd. Spoor ge-unmuted en voila! Midi merge werkt zoals ik verwacht.

@Knob Twiddler: Als je dan toch nog even meeleest. Als ik iets van een break wil invoegen en geen beat wil horen, dan kies ik in BD een instant, maak een extra spoor, zet op de eerste tel 1 noot en mute dan dan spoor. Het is een workaround om geen beat te horen op dat moment. Omdat dit problemen geeft bij de midi merge (of midi export), heb ik net geprobeerd om die instance gewoon leeg te maken, dus geen enkele noot. Wat er dan gebeurt is dat ik weer dezelfde foute export krijg van triggers in plaats van noten.

Hoe laat jij BD zwijgen als het nodig is?

EDIT: Ik was te snel met mijn conclusie en ik maak er een zooitje van merk ik. Hij laat nog steeds alleen de triggers zien. Wat er nu anders is is dat de triggers elke keer getoond worden, ook als er dus geen nieuwe instance wordt gespeeld. Omdat er nu meer nootjes op het spoor staan, leek het even alsof het om het juiste ging, maar helaas...

Fijn nogmaals dat je die moeite neemt. Ik zie het v erschil tussen jouw en mijn handelswijze. Jij insert subbanks, ik insert patterns. Misschien is het inderdaad wel slimmer om subbanks te inserten. Ik het even proberen.

Geen probleem Dr van Lansberg, ik doe niks liever als prullen in Cubase maar vergeet die subbanks of patterns, die maken echt niet het verschil. Probeer liever eens met de muis die patterns te slepen vanaf dat minikeyboard in BD naar je miditrack en dit met én zonder de jumpfunctie.

Back