Verwarring door kabels!

Buyaf

Stamgast
Hallo lieve mensen,

Ik heb rondgekeken op het forum maar niet echt antwoord gevonden op mijn vragen, (ik hoop dat ik grondig genoeg ben geweest, maar als er al een topic is waar ik echt wat aan heb hoor ik het graag)

sinds een tijdje heb ik een Focusrite Liquid Saffire 56. Ik plan hierbij aan te schaffen een setje Event 20/20 BAS V3. Ik heb een tijd lang een essentieel onderdeel van mijn onderzoek (per ongeluk) overgeslagen en wel het feit dat er kabels tussen deze interface en de monitoren moeten! :erm:

Ik op zoek naar kabels, kom verschillende merken, types en prijzen tegen (van 5 tot verschrikkelijk veel euros per kabel!). Voor mijn setup zou ik jack naar male XLR kabels nodig hebben maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Weet iemand welk merk kabels enigszins de kwaliteit van de overige elementen (speakers en interface) van de setup matched?
Dit vraag ik omdat ik aan de ene kant niet mijn signaal wil vergallen met (misschien te slechte of goedkope) kabels en aan de andere kant geen kabels wil kopen die te duur zijn voor wat ze mijn setup zouden leveren. De kabels zou ik graag tezamen met een setje Auralex mopads bij bax kopen :)

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben en dat iemand mij met een beetje raad bij kan staan! :)

Ik kan me niet voorstellen dat je het verschil tussen een kabel van 10 of 100 euro zult horen. Of de contacten moeten slecht zijn, maar daar ga ik niet van uit.

Als je veel op pad bent en de kabels vaak in- en uit de speakers haalt en ze vaak oprolt, is het de moeite om een soepele kabel met goede pluggen (neutrik) te kiezen. Als je alles gewoon aangesloten laat, zou ik zeggen dat een goedkopere kabel voldoet.

Dank voor de reacties allen! :D
De kabels zouden eenmaal ingeplugged denk ik niet meer los komen (als mn monitoren netjes staan, blijven ze daar staan)

Denken jullie dat het een snugger idee is om gewoon een set Neutrik pluggen te kopen en zelf een paar kabels in elkaar te zetten? Scheelt, zo zie ik, toch een boel op klare kabels kopen en het in elkaar zetten van die kabels zal geen probleem zijn! :)

Ik denk dat ik deze weg zal gaan, ben ik toch goedkoop uit terwijl ik enige kwaliteit heb.. (tenzij ik iets mis natuurlijk maar dan hoor ik het graag!)

Dank voor de reacties allen! :D
De kabels zouden eenmaal ingeplugged denk ik niet meer los komen (als mn monitoren netjes staan, blijven ze daar staan)

Denken jullie dat het een snugger idee is om gewoon een set Neutrik pluggen te kopen en zelf een paar kabels in elkaar te zetten? Scheelt, zo zie ik, toch een boel op klare kabels kopen en het in elkaar zetten van die kabels zal geen probleem zijn! :)

Ik denk dat ik deze weg zal gaan, ben ik toch goedkoop uit terwijl ik enige kwaliteit heb.. (tenzij ik iets mis natuurlijk maar dan hoor ik het graag!)

Lang geleden maakte ik mn eigen kabels (geld gebrek) maar die hebben geen van allen de jaren overleeft, ook niet die gewoon in de studio bleven.
Mn advies is dan ook, neem geen risico voor die paar Euro (of wil je tientallen kabels hebben?) en koop mooie degelijke. Kans is vrij groot dat die heel lang meegaan. Het gaat em dus puur om de mechanische kwaliteit.

Dank voor jullie tips, had er zo nog niet bij nagedacht.
Het zal een setje Klotz worden denk ik zo! :)

ik zal wel vergulden stekkers nemen.. vooral als je ze niet vaak los trekt. Neutriks connectors is ook wel aan te raden. De kabel maakt niet veel uit.

Waarom vergulden stekkers als ik vragen mag?

Omdat niet goud vergulde stekker kunnen gaan oxideren en hebben ze niet zo'n goed contact meer. Als je kabels vaak gebruikt heb je geen last van oxidatie.

Omdat niet goud vergulde stekker kunnen gaan oxideren en hebben ze niet zo'n goed contact meer. Als je kabels vaak gebruikt heb je geen last van oxidatie.

Nog een vraagje dan.. hoe weet ik of ze verguld zijn? Ik zit bij bax te kijken maar zie zo snel niet iets wat er op lijkt.

Over verwarring gesproken, ik lees al vanaf gisteren "verwarming door kabels". Dacht nog even dat mijn energierekening omlaag kon...

On-topic: Ik heb in een ver verleden ook mijn eigen kabels gesoldeerd (heb ook nog iets met hardware gedaan, lang lang terug). Was geen goed idee. Sluit me wat dat betreft volledig aan bij Arv.

Verguld hoeft niet hoor, pisbakkenstaal/nikkel is prima

Laatst gewijzigd:
Over verwarring gesproken, ik lees al vanaf gisteren "verwarming door kabels". Dacht nog even dat mijn energierekening omlaag kon...

On-topic: Ik heb in een ver verleden ook mijn eigen kabels gesoldeerd (heb ook nog iets met hardware gedaan, lang lang terug). Was geen goed idee. Sluit me wat dat betreft volledig aan bij Arv.

Haha begrijpelijk, sowieso een beetje stomme titel vind ik dit :P

Ik denk dat het gewoon een setje kabels van Klotz wordt, van rond de 20 Euro per kabel, met Neutrik stekkers!

Als vergulden niet veel duurder is zal ik daar voor gaan.

Verguld hoeft niet hoor, pisbakkenstaal/nikkel is prima

Ik heb uit ervaring nu dat de oude (onvergulde) dof werden na verloop van tijd. Ik denk aanslag, niet zozeer corrosie :? . Maar, de vergulde zijn echt beter hoor! Stukken minder snel aanslag enz..

Lang geleden maakte ik mn eigen kabels (geld gebrek) maar die hebben geen van allen de jaren overleeft, ook niet die gewoon in de studio bleven.
Mn advies is dan ook, neem geen risico voor die paar Euro (of wil je tientallen kabels hebben?) en koop mooie degelijke. Kans is vrij groot dat die heel lang meegaan. Het gaat em dus puur om de mechanische kwaliteit.

nou, mijn ervaring is zeker anders. cordial kabels en Neutrik XLR pluggen zelf gesoldeerd in 2005 ofzo. Zooitje lokatie audio en muziek opnames los van de studio werk mee gedraaid. prima.

heb geen vergouden kabels hier, na 15 jaar nog geen probleem
zou gewoon voor de huismerkkabels van bv musicstore of thomann gaan
zelf solderen als je het kan is ook prima ( heb 3/4 van alles hier zelf gesoldeerd, geen probleem.
denk dat topic starter dat onvoldoende goed kan.
maar ik zie dat hij al gekozen heeft, prima !

Back