Tafel CNC mahine ervaringen

Vic

Soldeerprofeet
Hoi,

Zijn er mensen die een cnc gebruiken om pcb's en frontjes te maken.

Zouden jullie je ervaringen en setup willen delen ?

gr,

Vic :biertje:

Geen ervaring, maar wel interesse, ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Niet voor PCB's overigens, het stof wat erbij vrijkomt is erg vervelend (in de zin van "slecht voor je") en PCBtjes bestellen bij iTEAD is erg goedkoop.
Voor frontjes lijkt het me echt super, of lasergraveren, hmmmmmmm.

ik had er op een gegeven moment zelf eentje gebouwd, viel best mee qua moeilijkheid.

maar in een vlaag van enorme opruim woede heb ik het complete ding naar de afvalverwerker gebracht....:verkoght:

:mega:

Ik heb jaren lang met zo'n ding gewerkt..

5866_7_l.jpg

...uitlaten en olie leidingen buigen voor heftuckjes, hele kleintjes maar hoor:

RS45-46_series.png

Ik weet hoe sterk dat ding was, ik zou er vooral PCB's en frontjes mee stuk kunnen maken... met m'n 100 bar oliedruk :D

Je kon er ook massieve stukken staal mee breken. Maakte wel heul harde knal dan.

Je kan ze zelf bouwen voor een Dremel bijvoorbeeld.

Ik ben hier al een tijd naar aan het kijken, vind het nu nog wat duur om mee te experimenteren.
De resultaten die ik heb gezien vond ik echt wel top en het gehannes van ontwikkelen, etsen enz. sla je mooi over.
Zou het liefst een complete kit kopen in een formaat ala flatbed-scanner zodat je naast je pcbs ook gelijk de fronten en misschien zelfs wel de houten zijkanten :p kan fixen.. Nice! Maar die prijzen... :(

Ik heb jaren lang met zo'n ding gewerkt..

5866_7_l.jpg

...uitlaten en olie leidingen buigen voor heftuckjes, hele kleintjes maar hoor:

RS45-46_series.png

Ik weet hoe sterk dat ding was, ik zou er vooral PCB's en frontjes mee stuk kunnen maken... met m'n 100 bar oliedruk :D

Je kon er ook massieve stukken staal mee breken. Maakte wel heul harde knal dan.

Zo die is echt heavy... :mega: :dubbel:

Ik werk redelijk vaak met het ding hieronder..
Tot nu toe van alles mee gedaan behalve frontjes freesen/boren.. maar ga binnenkort, als er wat meer tijd is een frontje maken voor een maatje van me :mega:

Wellicht een domme vraag van een leek, maar waarom zou je PCB's willen frezen? Dan ben je er toch niet? Je hebt namelijk ook 'banen' nodig..

Ik ga juist weer terug naar etsen.... cnc frezen is leuk maar is toch ook wel bewerkelijk.
En als ik een oplage nodig heb van enkele stuks is etsen sneller..
Ik had ook moeite met hele kleine baantjes = heel klein freesje = kans op stukgaan groter :-)
Ik kreeg ook de boring niet automatisch.... tis een hoop software gedoe..maar mogelijk.

Mocht iemand een mooie werkflow hebben om te frezen hoor ik dat graag.. (ik heb een Roland MDX20)

Back