Maatsoort? ERIMAJ

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Hello,

wat is dit voor maat-soort? 5/4 ofzo? Ik heb geen idee, ben geen kenner hier in.. Komt het uit de jazz?

Ik vind het wel interessant omdat ik me niet voor kan stellen dat ik dit zou gebruiken..

http://youtu.be/3TvEh4mw5tE

Laatst gewijzigd:
ik hoor niets bijzonders 4/4 met zo nu en dan ergens een extra tik maar dat maakt het nog geen 5/4. ,helaas moet ik ook zeggen dat in elektronische muziek de 7/8ste 5/4 de een beetje weg valt door dat er in heden ten daagse muziek niet veel met accenten wordt gespeeld. bijvoorbeeld 3/4. want als je te vlug telt wat er moderne muziek gebeurt als je 4 x 3/4 doet heb je weer 12/16 of te wel zoiets als 4/4 ... daar gaat het meestal mis. Er is al een heel topic over.

Laatst gewijzigd:
Ik bedoel dat je blokken hebt van 5 maten in plaats van 4.. Net 1 maat teveel dus.. Tja, geen idee hoe dat heet..

Hij doet gewoon 4/4 met een backbeatje alleen plakt er in de chorus nog één 4x4 achteraan
De akkoordkeuze, geeft het effect dat die ff blijft hangen, maar is zo 4x4 als het maar zijn kan ;)

Als je deze 4/4 al apart vind klinken, als een 5/4, dan ben ik benieuwd wat een échte 5/4 of 7/8 met je doet (in positieve zin) Mss gaat er wel een hele wereld open.

een 5/4 is voor misschien slecht bruikbaar voor (hedendaagse) mainstream, maar als je stukjes uit die 5/4 pakt en in een 4/4 plakt, als je dus de feel/accenten van dergelijke vreemde maatsoorten in je 4/4 patterns kan verwerken wordt je muziek vast en zeker interessanter. Niet dat je op toevallig wijze niet op hetzelfde resultaat zou kunnen komen, sure, maar als je het kan benoemen, plaatsen en beheersen is het beter imo. 6/8e maten in/over 4/4 gaat bijv prima samen, wellicht valt het nieteens op dat het gebeurt, pas als je goed luistert. Of shuffled hi-hats over niet-shuffled beat, swing over niet-swing, kan verrassend goed samen gaan.

Voor mn gevoel is er iets aan de hand met die track...

4/4 is toch
1-2-3-4
1-2-3-4
1-2-3-4
1-2-3-4

4 maten van 4 tellen? Zoals in mn screenshot, bovenste rij

Maar deze track begin met een couplet van 5 herhalingen.. zoals de onderste rij. En qua refrein raak ik de tel kwijt..

Attachments

• Screen Shot 2014-04-09 at 13.05.01 pm.png
    Screen Shot 2014-04-09 at 13.05.01 pm.png
    12,1 KB · Bekeken: 124
ja okay, dat wist ik..

maar ik heb het over de herhaling.. meestal is dat toch gewon per 4 maten? Nu per 5 en dat vond ik raar..

dat komt omdat je zo geconditioneerd bent ;) is niet raar
niet alles hoeft in een 4x 4x 8x 16x 32x of 64x cycle te vallen
je hersenen verwachten dat de cirkle op 4x4 = 16 beats weer rond is,
deze meneer doet er 20 nog steeds in een 4kwartsmaat en je bent gelijk in de war

De meeste muziek die ik luister (dance/britpop/hiphop/indie/regae/andre hazes) gaat per 4 maten.

Ik weet dat het bv in de jazz het er qua maatsoorten enzo er vrij wild aan toe gaat, maar dat klinkt in mn oren niet lekker.. luister ik ook niet..

Deze gaat wel, is interessant.. maar qua flow vind ik per 4 lekker..

Dit is bv ook een voorbeeldje van vreemde maatsoort.. in mijn oren geen touw aan vast te knopen..

ik schrijf veel in oneven maatsoorten ( heb er zelfs een Drumboek over geschreven, is uitgebracht door De Haske ) maar wordt niet echt begrepen.
Hier een single van vroeger ( remix) met een groove van 7-7-4 .
http://youtu.be/19pj7-6TQNQ

cycles 12 maten wordt ook veel gebruikt ipv 16. Daarnaast denk ik dat je in deze specifieke track in de war raakt van het tempo. Ik denk dat je telt met snare accent op 2 en 4. Deze is op 3 en dan komt ie prima uit. Oftewel je telt half tempo.
Zo raken ook veel mensen zonder theoretische kennis in de war van triolen wat eigenlijk gewoon een 6/8 binnen een 4/4 is.

Mooiste voorbeeld is overigens Golden Brown van De Stranglers los van klassieke muziek dan.

Die necrodinges is ook een dood :-) normale 4/4

Take five van brubeck is in 5/4 en luistert raar genweer makkelijk weg.

Ja, die is bekend.. En idd, rare maatsoort.. maar meer voorspelbaar qua cycle als dat nummer wat ik poste.. Luistert makkelijk weg..

ik schrijf veel in oneven maatsoorten ( heb er zelfs een Drumboek over geschreven, is uitgebracht door De Haske ) maar wordt niet echt begrepen.
Hier een single van vroeger ( remix) met een groove van 7-7-4 .
http://youtu.be/19pj7-6TQNQ

nice.. zit kunstig in elkaar..

Back