NIeuwe berlin school

The Untitled

Ouwe rot
Nadat ik vant weekend met een niet zo geslaagde berlin school track bezig was, ben ik van de week weer opniew begonnen, met ditmaal redelijk beter resultaat - oordeel zelf;

https://soundcloud.com/theuntitled/dream-of-wires

Ergens in het midden zit een solo met een melodica, geen idee of dat wel een goed idee is.

Een rechtstreekse koppeling naar je muziek zou wel handig zijn. :D
Ik ben benieuwd.
Als je van de Berlijnse school houdt, neem ik aan dat je op 10 mei ook naar E-day gaat, dat forumlid Grooveron organiseert. Ik ben er ook bij en nog meer Berlijnse scholieren. :)

Ik zoek nog steeds naar de onderstaande stijlelementen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Berlijnse_School_voor_elektronische_muziek

Hij lift me naar een andere dimensie, dus op dat vlak is het wel geslaagd!

Een rechtstreekse koppeling naar je muziek zou wel handig zijn. :D
Ik ben benieuwd.
Als je van de Berlijnse school houdt, neem ik aan dat je op 10 mei ook naar E-day gaat, dat forumlid Grooveron organiseert. Ik ben er ook bij en nog meer Berlijnse scholieren. :)

Hier is een directe koppeling; https://soundcloud.com/theuntitled/dream-of-wires
E-day weet ik verder niks van, is daar meer info over?

(Meer) solos erover heen bedoel je? De tekst waar je naar verwijst is nogal algemeen, kan je iets specifieker zijn?

ik vind het arpje nog steeds erg nerveus en krijg een beetje een soort van Goatrance achtige valse toon nervositeit.

ik verwacht bij Berlin meestal meer een beetje richting ambient, meer soothing, maar dat kan ook mijn verwachting zijn hoor

Ik begrijp wat je bedoelt, het is enigsinds eigenlijk wel de bedoeling om die goatrance achtige 'nervositeit' op te roepen, een beetje 'opgefokt'.

De soothing ambient Berlin school is niet echt mijn ding, oke dat klinkt een beetje tegenstrijdig, maar juist die indringende arpeggios houden mij luisteren ipv de ambient stukken.

Altijd leuk om weer wat nieuws te horen. Het stuk met de melodica vond ik nog het meest geslaagd. Als je er ook nog aan wilt werken om de sequensen en de bas ermee te laten harmoniëren, dan ben ik om. Nu helaas nog niet. Ik heb een klassieke opleiding en ben meer van de harmonieën. Ik heb ook heel erg wennen aan Phaedra van Tangerine dream. Voor mijn gevoel klonk die sequens uit het titelstuk vals. Dus... als de dissonanten opzettelijk zijn, vooral zo laten en anders passende noten erbij zoeken.

Altijd leuk om weer wat nieuws te horen. Het stuk met de melodica vond ik nog het meest geslaagd. Als je er ook nog aan wilt werken om de sequensen en de bas ermee te laten harmoniëren, dan ben ik om. Nu helaas nog niet. Ik heb een klassieke opleiding en ben meer van de harmonieën. Ik heb ook heel erg wennen aan Phaedra van Tangerine dream. Voor mijn gevoel klonk die sequens uit het titelstuk vals. Dus... als de dissonanten opzettelijk zijn, vooral zo laten en anders passende noten erbij zoeken.

Bedankt voor je reactie. Helaas heb ik het stuk met de melodica er vandaag net uitgehaald. Ik vond het erg moeilijk om een leuke solo in A te spelen, en heb er nu een solo met de zwarte toetsen overheen gespeeld. Zoals je wel kunt merken heb ik niet van een klassieke opleiding genoten, sterker nog de dissonanten storen me vaak niet eens. Wat helaas wel jammer is als je met muziek als deze bezig gaat houden. Ik wil er graag aan werken om het te laten harmonieren maar ik weet amper waar me mee bezig hou dat is het,.. er lijkt geen beginnen aan.

Jammer, dat was een goed breekpunt. Ik hoop dat je het nog ergens bewaard hebt. Desnoods om het elders te gebruiken.

Grappig, ik vind een solo in A - of C- juist veel makkelijker omdat je dan vooral de witte, lage toetsen gebruikt. Maar ik let er wel op om niet alles in A of C in te spelen. Achteraf transponeren doe ik nooit.

Harmonie is vooral een kwestie van gehoor. Wij als westerlingen zijn ermee opgegroeid, maar er zijn ook culturen waarin jouw nootkeuze volkomen geaccepteerd wordt. Als je het leuk vindt, wil ik je er wel mee helpen. Zo moeilijk is het niet. Wie weet begin je een nieuwe richting in de Berlijnse School. Die is toch behoorlijk afgebakend en voorspelbaar geworden. In der Beschränkung zeigt sich der Meister, is een Duits gezegde. Je beperking maakt dat je je onderscheidt, niet als je alles kan. Wel als je iets anders doet dan anderen.

Jammer, dat was een goed breekpunt. Ik hoop dat je het nog ergens bewaard hebt. Desnoods om het elders te gebruiken.

Grappig, ik vind een solo in A - of C- juist veel makkelijker omdat je dan vooral de witte, lage toetsen gebruikt. Maar ik let er wel op om niet alles in A of C in te spelen. Achteraf transponeren doe ik nooit.

Harmonie is vooral een kwestie van gehoor. Wij als westerlingen zijn ermee opgegroeid, maar er zijn ook culturen waarin jouw nootkeuze volkomen geaccepteerd wordt. Als je het leuk vindt, wil ik je er wel mee helpen. Zo moeilijk is het niet. Wie weet begin je een nieuwe richting in de Berlijnse School. Die is toch behoorlijk afgebakend en voorspelbaar geworden. In der Beschränkung zeigt sich der Meister, is een Duits gezegde. Je beperking maakt dat je je onderscheidt, niet als je alles kan. Wel als je iets anders doet dan anderen.

Ik denk dat ik nog wel een poging met de melodica wil wagen, het zij voor deze track of een nieuwe. Om het me zelf dan makkelijker te maken heb ik het idee om de noten van de melodica los te samplen en die dan in ableton over de zwarte toetsen te gooien, wellicht dat ik er dan wat zinnigers uit krijg als solo.

In deze track heb ik voor het eerst achteraf een kleine gedeelte naar beneden gepitched omdat ik de arpeggios met een doepfer dark time maak en opneem, de sequence zelf kan niet bewaren omdat ik de darktime daarna weer voor een andere arpegio gebruik. Het is denk ik beter om direct met voorbedachte rade al arpeggios in verschillende noten op te nemen.

Mooi duits gezegde, wie weet gebruik ik het wel als definitieve titel voor deze track. Ik wil hier zeker wel in verder, niet dat ik erg precies kijk maar dan het qua harmonie ongeveer klopt zou erg fijn voor de luisteraar. Als je me hier mee op weg wilt helpen, graag.

Enigszins (zo schrijf je dat) ingekort? Het is nog net zo lang. Tsja, ik vind de toegevoegde sequensen wel geslaagd. Er zitten ook sequensen bij die wel harmonieus zijn. De soloklank (ARP?) vind ik ook mooi, maar qua noten en tempo totaal niet passen bij de sequensen. Oké, ik zie dat je mijn aanbod aanneemt. Dan moeten we buiten deze draad om maar een afspraak maken. Ik heb ook een melodica, maar je hoort bij opnames de bijgeluiden van de toetsaanslagen. Samplen lijkt me veel wek. Je kan ook een gelijkend synthgeluid maken. Dat is goed te doen.

Enigszins (zo schrijf je dat) ingekort? Het is nog net zo lang. Tsja, ik vind de toegevoegde sequensen wel geslaagd. Er zitten ook sequensen bij die wel harmonieus zijn. De soloklank (ARP?) vind ik ook mooi, maar qua noten en tempo totaal niet passen bij de sequensen. Oké, ik zie dat je mijn aanbod aanneemt. Dan moeten we buiten deze draad om maar een afspraak maken. Ik heb ook een melodica, maar je hoort bij opnames de bijgeluiden van de toetsaanslagen. Samplen lijkt me veel wek. Je kan ook een gelijkend synthgeluid maken. Dat is goed te doen.

De eerste versie (met de melodica erin) was 21 minuten. Soundcloud update de track overal waar ie geplaatst is naar de nieuwste versie van de track. Oke het scheelt maar 2 minuten, maar een stuk van rond de 20 minuten vind ik mooi van formaat, heb het alleen wat ingekort omdat er wat te monotone stukjes tussen zaten waarbij het wel weer naar de volgende arpeggio kan.

Om alle sequences harmonieus te krijgen zou ik moeten weten welke vals zijn en die vervangen om dit goed te krijgen. Ik heb soms wel een vermoeden welke maar het blijft erg lastig en eigenlijk op de gok.

De soloklank komt van een Minibrute, maar een ARP is altijd welkom. :) Ook qua solo-en doe ik eigenlijk maar wat, qua noten weet ik dat ik fout zit, puur omdat ik het lekkerst (naar mijn eigen gevoel) speel op de zwarte toetsen. Qua tempo weet ik totaal niet waar ik mee bezig ben, ik zal eens kijken of ik hier wat over kan vinden.

Wellicht is het beter om gewoon met een schone lei te beginnen -lees nieuwe track-, en deze te laten voor wat het is, want om deze 'volgens het boekje' te krijgen moet er nog wel het één en ander gebeuren vermoed ik(?)

Ik heb me vanavond even weer verdiept in de quantize/scale functie van de dark time, als ik het goed begrijp kan je alle noten uitsluiten en puur een sequence in bijv. A maken. Dan kan dat bij een nieuwe track al niet meer fout gaan. Ook kwam ik tegen dat het handig zou zijn om een electronic chromatic tuner te hebben, zodat je kunt spieken wat voor noten er gaande zijn.

Erg goeie tip wat betreft het solo tempo, ik zal kijken of ik hier meer over kan leren. Het is zeker een goed punt.
Ik stuur je morgen even een bericht.

Back