Platen industrie dood? Guess again!!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

elite1337

Stamgast
How has the internet changed the role of record companies? To many, it seemed the digital world would render record labels obsolete, in an age when artists could self-publish and self-promote their work. However, a new report we have published at IFPI today suggests a very different story. Far from marginalising labels, the internet has actually made them more important.

Artikel: http://www.telegraph.co.uk/culture/...label-is-dead-long-live-the-record-label.html
Wat mij betreft is dit artikel 100% waar. Op het internet was een wildgroei aan "labels", wat in feite gewoon hobbyisten/amateurs waren die zich voordeden als label. In mijn ogen, hadden ze vaak geen idee waarmee ze bezig waren, releasde ze enkel "digitaal", quoten ze vaak termen die gebruikt worden in de industrie welk iedere leek kan vinden op internet en hadden ze te weinig budget om te investeren in artiesten of investeerde ze gewoon helemaal niets... Bovendien, en in mijn ogen het meest kwalijke, boden ze enthousiastelingen een behoorlijke dosis valse hoop, men werd blij gemaakt met een dode mus, wat deels resulteerde in verbitterde muzikanten.

Door deze uiterst "grappige", "betweterige" en "eigenwijze" manier van denken en doen door de amateurs, werd enkel alleen maar benadrukt en bevestigd dat professionele labels zoals Sony, Warner en Universal belangrijker werden voor "echte" artiesten. En dat je gewoonweg geen donder hebt aan al dat DIY, amateur en underground geouwehoer. Tenzij je natuurlijk nooit verder wilt komen, dan moet je vooral met zo'n amateur labeltje in zee gaan. Soort zoekt soort!

Aan de andere kant, dit soort amateur labeltjes houden muzikanten scherp en scheid het kaf van het koren.

Ik wil graag afsluiten met een prachtige quote:

As Keith Harris, manager of the great Stevie Wonder, captures it in our report: “There is an invisible line in this business between amateur and professional. Until someone has invested time and money in you – it could be an agent, manager or record company – you are on the amateur side of the line. And the truth is, no one is interested in an amateur. They’re interested in a professional”.

Laatst gewijzigd:
lekker belangrijk...

je bent nogal bezig met wat profi is of niet en allerlei klassicaties, wat maak je zelf eigenlijk behalve een hoop tendentieuze posts op SF ?

Op het moment niet veel, wel heb ik een professionele carriere in de musicindustry (of hoe je het noemen wilt). De eerste 10 jaar "uitvoerend" en nu administratief. Ook heb ik 16 jaar onafgebroken, dus iedere dag, toetsinstrumenten bespeeld.

Voorderest doet het er weinig toe "wat ik gemaakt heb", en mag ik na al die tijd niet tendentieus zijn? Ik ben er trots op dat ik mijzelf zo heb weten te ontwikkelen in de muziek. Ik laat mij niet meer de kop indrukken hoor, dat is niet goed voormijzelf.

Bovendien hoe zou jij het vinden als er een hoop blaaskaken met 0,1% verstand van zaken zich uitlieten over jou beroep of field of profession?

(sorry voor het engels, ik weet sommige Nederlandse worden niet goed)

Dit is een synthforum en niet zo zeer een profi databank van artiesten of dergelijke, heel veel mensen hebben synths gewoon voor de lol en niet om geld te verdienen ofzo.

Iik ben al bijna 25 jaar bezig en heb geen enkele pretentie of interesse in platen uitbrengen of optreden en al die gein.

Geen enkele hoop of verwachting. Ik denk dat dat voor vele hier op gaat.

Geld verdienen, optreden, platen etc etc heeft an sich niet zoveel met een synthesizer als hobby te maken.

Misschien denk je dat er een ander publiek op dit forum zit, want ik zie dat je nog niet lang geregistreerd bent. Want het valt wel mee met de cashers/broodspelers hier. Er ziijn er wel natuurlik, maar een kleine minderheid denk ik.

Die hele discussie om geld te verdienen met je synths/releases leeft hier niet erg...

het is vooral veel geneuzel over synthex laserharpen, korg filterchips in een ms20 en de prijs van een 2e hands jupiter8 wat de gemoederen hier bezig houdt...

Er is niets, maar dan ook helemaal niets mis met "hobbyen", begrijp mij niet verkeerd, en volgens mij vlieg ik niemand persoonlijk aan... Echter is het onderwerp wel muziek gerelateerd in ieder opzicht en in mijn ogen best interessant. Ook zie ik wel eens topics voorbij komen waarin gevraagd wordt of "dit" een goeie "deal" is. Laatste tijd is dat wel minder moet ik zeggen.

Ik had het ook wel een beetje door dat het hier grotendeels om de hobby en de fun ging, maar toch vind ik een topic over de industry niet misstaan.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back