Wat mij betreft is dit artikel 100% waar. Op het internet was een wildgroei aan "labels", wat in feite gewoon hobbyisten/amateurs waren die zich voordeden als label. In mijn ogen, hadden ze vaak geen idee waarmee ze bezig waren, releasde ze enkel "digitaal", quoten ze vaak termen die gebruikt worden in de industrie welk iedere leek kan vinden op internet en hadden ze te weinig budget om te investeren in artiesten of investeerde ze gewoon helemaal niets... Bovendien, en in mijn ogen het meest kwalijke, boden ze enthousiastelingen een behoorlijke dosis valse hoop, men werd blij gemaakt met een dode mus, wat deels resulteerde in verbitterde muzikanten.How has the internet changed the role of record companies? To many, it seemed the digital world would render record labels obsolete, in an age when artists could self-publish and self-promote their work. However, a new report we have published at IFPI today suggests a very different story. Far from marginalising labels, the internet has actually made them more important.
Artikel: http://www.telegraph.co.uk/culture/...label-is-dead-long-live-the-record-label.html
Door deze uiterst "grappige", "betweterige" en "eigenwijze" manier van denken en doen door de amateurs, werd enkel alleen maar benadrukt en bevestigd dat professionele labels zoals Sony, Warner en Universal belangrijker werden voor "echte" artiesten. En dat je gewoonweg geen donder hebt aan al dat DIY, amateur en underground geouwehoer. Tenzij je natuurlijk nooit verder wilt komen, dan moet je vooral met zo'n amateur labeltje in zee gaan. Soort zoekt soort!
Aan de andere kant, dit soort amateur labeltjes houden muzikanten scherp en scheid het kaf van het koren.
Ik wil graag afsluiten met een prachtige quote:
As Keith Harris, manager of the great Stevie Wonder, captures it in our report: “There is an invisible line in this business between amateur and professional. Until someone has invested time and money in you – it could be an agent, manager or record company – you are on the amateur side of the line. And the truth is, no one is interested in an amateur. They’re interested in a professional”.
Laatst gewijzigd: