Geluidslevel bij opnemen

krinkel

Stamgast
Ik had wat vragen over opnemen van tracks.
Wordt het volume van je track automatisch door je opnamesoftware naar een bepaald geluidsniveau gebracht bij het opslaan/converteren? Of zijn er zeg maar standaarden over hoe luid je tracks hoort op te nemen?
Ik gebruik normaal gezien enkel hardware geen daw dus, nu heb ik tot nu toe men tracks met audacity opgenomen omdat dit gratis is en makkelijk in gebruik, nu heb ik hier een cd liggen met cubase 4 of 5 lite. Zou ik met die software kwalitatief betere opnames kunnen maken of maakt dat niet uit?

Ik ben ook wel benieuwd naar jullie opnamevolumes in bijv Logic. Ik heb ooit geleerd dat je moest uitgaan van -6 dB per kanaal, maar dat was voornamelijk voor drums en (harde) gitaren. Wat doen jullie met je synths e.d.?

als piek tot -6db is oke, bij 24 bits opnames maakt het nog minder uit.
bij opslaan wordt er niets aan de files veranderd, ze worden niet bv genormaliseerd tot 0db

Je kan het beste zo hard mogelijk opnemen, daarmee behaal je de hoogste kwaliteit.

gelukkig leer je straks op de HKU hoe het wel moet ;)

levels tussen -18 en -12dBFS zijn heel gebruikelijk, met een enkele uitschieter richting -6 (harde drums). harder opnemen geeft geen verbetering in kwaliteit, en zorgt er alleen maar voor dat je de faders allemaal omlaag moet trekken bij het mixen. en dat wil je nu net niet.

-18dBFS = RMS level, geen peak level ;)
Jullie hebben dus beiden gelijk.
Hou je RMS zo rond de -18, dit komt namelijk overeen met 0dB VU (je weet wel zo'n analoge meter die geen peak kan lezen ;) )
Daarnaast maken de peaks niet uit, zo lang ze maar ONDER de 0dB blijven.

Opnemen met een redelijke marge zodat je pieken de ruimte hebben. Voor het mixen van je opgenomen kanalen zou ik een gemiddelde van max -12dB LUFS aanhouden.
Bij het masteren kan desgewenst het dynamisch bereik en de loudness worden aangepast.

Hou je RMS zo rond de -18, dit komt namelijk overeen met 0dB VU

dat ligt er maar net aan welke standaard er wordt gehanteerd. +4dBu wordt voor VU ook gebruikt naast 0dBu.
daarbij zie je -12 of -20 ook weleens voorbij komen, in plaats van -18.
sommige digitale peak meters zijn ook niet precies genoeg, en geven geen clipping aan terwijl dit wel gebeurt.

wat 'alignment' betreft, het is goed dat hier RMS wordt genoemd, en zijn het beste in te stellen met een testpiep (1khz,sin) of ruis. transienten (drums bijv.) zijn te snel voor een VU meter en maakt afregelen lastig.

Voor mij ook leuk om mee te lezen. Bijna net zoveel meningen als comments. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de theorie erachter. Waarom bijvoorbeeld die -6?

Hoezo is -18dBFS RMS dan? Mijn converters en inputs van mijn daw hebben geen rms metering? Opname volumes levels hadden we het toch over?

Is dat 'zo hard mogelijk opnemen' niet iets wat opgaat als je met microfoons etc. opnames maakt ? Mbt tot ruis etc . Of als je met analoge mixers werkt bijv. Ik zal er wel weer naast zitten, maar ik herinner me ook dat ze me dat zo uitgelegd hebben ooit.

Als je iets externs opneemt in je DAW dat moet je zo luid mogelijk opnemen. En RMS level kan je meten met de TDR meter die is trouwens gratis!

Is dat 'zo hard mogelijk opnemen' niet iets wat opgaat als je met microfoons etc. opnames maakt ? Mbt tot ruis etc . Of als je met analoge mixers werkt bijv. Ik zal er wel weer naast zitten, maar ik herinner me ook dat ze me dat zo uitgelegd hebben ooit.
Wat wil je intern opnemen dan? Dat is toch gewoon mixdown render, of channel freeze.
Dat heeft niks van doen met A/D conversie of het daar toe behorende optimale opname level

dat ligt er maar net aan welke standaard er wordt gehanteerd. +4dBu wordt voor VU ook gebruikt naast 0dBu.
daarbij zie je -12 of -20 ook weleens voorbij komen, in plaats van -18.
sommige digitale peak meters zijn ook niet precies genoeg, en geven geen clipping aan terwijl dit wel gebeurt.

wat 'alignment' betreft, het is goed dat hier RMS wordt genoemd, en zijn het beste in te stellen met een testpiep (1khz,sin) of ruis. transienten (drums bijv.) zijn te snel voor een VU meter en maakt afregelen lastig.

Nog wat info: http://en.wikipedia.org/wiki/DBFS

Ik ben ook nog van de zo-hard-mogelijk-opnemen school. Ik ben dan ook van de cassettebandjes portastudio generatie. Het heeft even geduurd voordat ik min of meer begreep dat het bij 16 of 24 bit er niet meer zo toe doet.

Hard opnemen zit em in de bron. Die moet (bij analoog dus) zo hard mogelijk worden uitgestuurd want dan is de ruis minimaal. Natuurlijk niet overdrijven.
Aan de input kant van je opname moet het signaal binnen de perken blijven, op het niveau zoals al genoemd is.

Ik had wat vragen over opnemen van tracks.
Wordt het volume van je track automatisch door je opnamesoftware naar een bepaald geluidsniveau gebracht bij het opslaan/converteren? Of zijn er zeg maar standaarden over hoe luid je tracks hoort op te nemen?
Ik gebruik normaal gezien enkel hardware geen daw dus, nu heb ik tot nu toe men tracks met audacity opgenomen omdat dit gratis is en makkelijk in gebruik, nu heb ik hier een cd liggen met cubase 4 of 5 lite. Zou ik met die software kwalitatief betere opnames kunnen maken of maakt dat niet uit?
De enige standaardfunctie die n.m.i. hiervoor bedoeld is Normalizing. Het brengt het signaal softwarematig naar het optimale maximum volume zonder enige vervorming. Je hoeft verder niets meer na te gaan zoals RMS-meting e.d. (Als je enkel ITB werkt is het gebruik mss niet echt noodzakelijk, OTB is er niets beters en makkelijker). Haast elke opnamesoftware bezit deze functie (omdat de programmeurs het nut en eenvoudig gebruik ook kennen).
Dus de ene DAW t.o.v. de andere zal bij gebruik van deze functie nog weinig verschil uitmaken. Bij het opslaan wordt er normaal niets veranderd aan het geluidsniveau, maar je dient dan wel het juiste file-formaat te kiezen (wav, aiff, e.d. maar geen mp3 ofzo.)

Back