Ervaring met een akai s950

Kijk ook vooral eens naar de roland sp 303.
Word vaak overheen gekeken maar die kan ook lekker vies zijn en net iets handiger naar mijn gevoel

Mss klinkt die ook dirty..

Wordt veel door hiphoppers gebruikt en naar mijn idee pas NADAT Madlib er mee aan de slag ging :-). Het is maar net wat een hiphop producer pakt en wat blijkt te werken. Zelfde geldt voor de Zoom Sampletrak. Voordeel van deze bakjes is wel dat er fx op zitten en dat je kan resamplen..

Maar er is toch een belangrijk verschil.. Die SP's van Roland zijn phrase samplers: die mappen 1 sample per key (pad). Je kan wel melodieen spelen als je steeds 1 sample oppitcht per key/pad. Ik denk dat alle samples op hetzelfe midi kanaal ontvangen..

Maar de 950 is een normale sampler en daarbij kan je dus 1 bass sample over je hele keyrange mappen, en per midi kanaal. Dus drumkitje op ch.1, bass op ch2. Rhodes op ch3. etc.
Dat is dus wel effe het echte werk :)

Hoe dan ook Jordy: kopen die hap:D
Vooral als je er eentje rond de 200,- ziet.
Ga je geen spijt van krijgen.
En als je er wel spijt van gaat krijgen verkoop je hem gewoon weer voor 200,-.

Ja dat ding klinkt lekker inderdaad. Vooral als je samples omgehoog gepitched opneemt en dan terug naar beneden pitched. Filter is ook lekker. Wat nog niet genoemd is, is dat je o.a. door beperkte sampletijd je ook kritischer kijkt naar welke geluiden je belangrijk/leuk genoeg vindt om te gebruiken ipv dat je tien gig aan samples in laadt.

Verder hebben de S-serie samplers ook best wat mogelijkheden qua synthese dingen. Kort stukje (of single cycle) loopen, adsr, filter, lfo, etc. tweaken. Sommige dingen zijn zelf midi aan te sturen. (apm uit mn hoofd?)

En standaard iets van tien outputs, ook handig.

Let er wel op dat de displays vaak slecht zijn of vervangen moeten worden. Dit kan je ook laten doen natuurlijk. Pas ook mijn s3000xl display laten vernieuwen. Groot verschil.

Ooh en nog wat, voor de hiphop sample style dingen, als je zonder scherm (dus op gehoor) je samples/drumbreaks knipt kom je vaak op toffere/muzikalere chops. Omdat je het zo goed vindt klinken ipv dat het volgens je scherm precies op de nullijn valt.

Lekkere chips hoeven niet analoog te zijn.. :D check link hieronder voor het MF6CN-50 filter IC

http://www.polynominal.com/akai-s950/
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/126720/NSC/MF6CN-50.html

FILTER 2-poles non-resonant filter based on a MF6CN, a switched capacitor VCF hybrid analog-digital.
VCF also features a keytrack function for keyboard note tracking with Bias priority over lower of higher octaves.

See more at: http://www.polynominal.com/akai-s950/#sthash.DvdL6NYG.dpuf

Hier een ouwe track van mij waarin ik met de S950 een vaag stukje electronica gesampeld en geloopt heb. Hier en daar speel ik met het filter (vooral in de tweede helft) waar je het karakter misschien een beetje uit kan halen....absoluut niet alleen voor hiphop geschikt dus :)

https://soundcloud.com/eraar/decay

edit - krijg de SC player niet in mijn post geplaatst....computer heeft kuren :frons:

sound is keihard vet, no doubt! ik denk dat ik liever een mpc60 (liever 3000) heb omdat ik een hekel heb aan standalone machines en menu's. afgezien van de supersound is dat wat mij de das om heeft gedaan.

Ik vond alleen dat hij nogal "sloppy" was met drumhits. Dat wil zeggen, een 16e hihat patroon heeft af en toe een misser .. Vond ik toen heel irritant. Maar misschien had ik een "slechte" S950.

Ik heb hier ook even een filter voorbeeldje... met de hand getriggerd, mn midi interface doet het niet..

11000hz bandwidth.. mn favo setting..

Attachments

• 11000hz_bandwidth.mp3
    3,6 MB · Bekeken: 117
JAAA, erg vet allemaal, mss moet ik er gewoon eens mee spelen,

als ik hem voor een goeie prijs kan scoren, denk ik dat ik hem ook altijd wel weer kwijtraak, mocht ie toch niet bevallen.....

net 1 gekocht voor 150... het kan dus toch echt... :)

Paar dingetjes nog,

als iemand 3 grote voordelen mag noemen van een s950 tov bij een mpc...
wat zou dat dan zijn?

Ook las ik iets over een magische smoothloop functie..maar bij mij roept dat meteen vragen op zoals,
ligt dat niet helemaaal aan hoe je het zelf knipt?

En ook zie ik soms mensen een sp1200 gebruiken icm een s950,
mijn vraag is dan ook why???? omdat een sp toch ook al 12 bit sampled, toch?

Ik kan wel wat bedenken Jordy:

- een S950 is een stuk goedkoper dan een MPC60 of SP12/1200.
- Door een S950 aan een SP12 te hangen heb je meer geheugen ter beschikking (iets wat vroeger een issue was omdat geheugen toen erg duur was).
- een MPC kan goed drumsounds triggeren, met een S950 kan je ook een klankt (bijvoorbeeld piano) over je midi klavier leggen.

Een sp12/1200 of mpc-60 koop je omdat er een sequencer op zit... Een s900/s950 is enkel een sampler, en heeft een sequencer nodig om songs mee te maken..

Een sp12/1200 heeft een eigen erg gewilde karateristieke sound.. soort 'ring 'sound er overheen..

Dat gekke lead soundje.. daar hoor je dat een beetje..

Een sp of mpc is duurder als een s900/s950

Een s950 heeft timestretch.. was handig vroeger.. Nu kan je vanuit een laptop de al gestretchte sample met je s950 opnemen....
Je wil natuurlijk dat sommige samples mee draaien in je songs tempo.. Met timestrech kan dat. Of, je chopt een sample in stukken en triggert die afzonderlijk na elkaar dan krijg je dat ook..

Een ander voordeel van de 950 is dat de sampling rate variabel instelbaar is.. De Akai's daarna hebben die fixed lo of high quality..

Laatst gewijzigd:
Een s950 heeft timestretch.. was handig vroeger.. Nu kan je vanuit een laptop de al gestretchte sample met je s950 opnemen...

Inderdaad, en wat voor een Timestretch functie!
"Hiiiiiggghhheeerr Staaaattteee ooooffff ccoonnssiioouuussnnneeesssss":okdan:

Ja, bovengenoemde dingen inderdaad. Plus dat je met een S-serie sampler meer synthese dingen kan doen. Kort stukje loopen, adsr op amp en filter, lfo etc.

Maar het allerbeste is simpel weg iets kunnen samplen en direct kunnen spelen over een midi klavier. Daarmee hoor je direct hoe je snare (of whatever sample) in alle pitchen klinkt. Het pitchen van de sample geeft ook een hoop geluid/karakter van de sampler mee.

Ik gebruik tegenwoordig alleen de S2000. Ook een gaaf ding. Opslaan op floppys en de grote van de apparaten zijn zeker minpunten. Maar er in samplen en dan resamplen is de paar seconden moeite zeker waard. :okdan:

Back