MS20 VST preset vraagje

divinio

Starting Up...
Beste forum leden,

Ik probeer de MS20 af en toe te gebruiken (en te begrijpen) maar krijg er vaak kop noch staart aan.

Voor wie de VST heeft, ik gebruik in deze sample de preset 5 Organ Bass

Bij iedere noot aanslag komt de organ-achtige sound als eerste met erna een doffe bas (bij langere noten) die aanhoudt tot de note-end. Ik was verrast dat deze preset maar met 1 osc is opgemaakt daar ik toch 2 aparte geluiden hoor. Ik ben een synthese-noob die er meer wil van leren... maar niet zo makkelijk met een MS20

Het was mijn bedoeling om alleen de organ-achtige sound te gebruiken in een track en er een delay op te plaatsen en die "bass-staart" er uit te krijgen maar dat lukt me dus niet. Met de HPF en LPF enz maakt het alles alleen maar dof. Die eerste "plok"-sound krijg ik er wel uit door de ASR knoppen te tweaken want met een delay op deze preset hoor je meer de "plok" in de delay dan de sound. En voor diezelfde reden (delay gebruiken) wil ik ook de bass-sound er uit krijgen.

Door aan alle knoppen te draaien, alsof ik een piloot ben in een snel neergaand vliegtuig, merkte ik ook dat bij External Modulation, source 1 op "KBD Track" staat en dit heeft best een groot effect op het geluid. Helaas kon Mr Google me niet veel wijzer maken wat die KBD Track is en doet.

Wat een klucht die MS20 voor een leerling synthese!!!

Dus: hoe kan ik een splitsing maken van de eerste organ-sound en wat er achteraan komt? De midi-noten korter maken lukt wel voor een eind maar wil geen system-D oplossing. Ik wil het snappen en de basis van de sound kunnen tweaken naar smaak. Leer ik meer van uiteindelijk.

Attachments

• MS20 patch.mp3
    608,2 KB · Bekeken: 105
Die 'plok' aan het begin is resonance op de filters, die komt dus niet uit de osc. De 'bass-staart' is het geluid dat uit de osc komt. Da's ook de reden dat je die niet weg kunt draaien, want dat is het geluid. Als je beide 'peak' knoppen van de filters dicht draait zul je merken dat de plok weg is, en alleen de bas overblijft.

'kbd track' is keyboard track, daarmee geef je aan hoeveel de filter cut-off meeloopt met het keyboard.

Thanks etaoin.

En als ik net die resonance wil houden en niet de rest?

Kan je ook even verduidelijken wat dat "meelopen" precies is?

Resonance in zelf oscillatie (zet de peak knoppen maar eens helemaal open) kan een extra toon bron zijn die met het keyboard te bespelen is.

Als je alleen de plok wil overhouden uit het geluid kan je de VCO uitzetten, misschien moet je resonance (peak) dan wel verder open draaien. Als dit laatste het geval is zal de plok waarschijnlijk wel veranderen van geluid.

Als je alleen de plok wil houden heb je de resonantie trouwens niet nodig, dan is het veel makkelijker om die plok met een oscillator te maken.

Over keyboard tracking: bij een analoge synthesizer stuurt het toetsenbord een voltage uit. Dat voltage wordt gebruikt om bijv. de toonhoogte te bepalen (omdat het immers ook een voltage-controlled oscillator is - meer volt = hogere toon).

Maar - je kunt dat voltage ook voor andere dingen gebruiken. Als je dus een voltage-controlled filter hebt wordt de cutoff bepaalt door het voltage wat er in gaat. Standaard is dit de positie van de cutoff-knop op de voorkant - die zorgt er voor dat er een bepaald voltage standaard naar de filter gaat. Met tracking tel je het voltage wat uit het toetsenbord komt er bij op (of haal je het er van af) en stuurt de som daarvan naar de filter. Tracking regelt hoeveel procent van het toetsenbord-voltage er bij komt. Bij 100% tracking loopt de toonhoogte van de resonantie dus perfect mee met de toonhoogte van het toetsenbord.

Tracking wordt overigens standaard toegepast op je oscillators, maar bij sommige synths kun je dat dus ook uitzetten, met als gevolg dat welke toets je ook indrukt, de toonhoogte van de oscillators hetzelfde is.

Bedankt voor deze uitleg heren. In theorie kan ik jullie best volgen. In de praktijk helaas nog niet zo haha. Komt wel

Hoe dan Yoozer?

Als je alleen de plok wil houden heb je de resonantie trouwens niet nodig, dan is het veel makkelijker om die plok met een oscillator te maken.

Wat ik ook niet zo snap is waarom deze lijkt te clippen. Ik sta op -12 db maar lijkt wel helemaal overstuur die sound. Doe ik iets verkeerd? Of is dat eigen aan MS20 sound? Sorry als dit een domme vraag is.

Attachments

• MS20 delay.mp3
    608,2 KB · Bekeken: 122
Hoe dan Yoozer?

De preset die je gebruikt is een MS-20 gebaseerde nabootsing van het orgel op de Korg M1 (http://www.synthmania.com/m1.htm - nr. 17) wat op zijn beurt weer een nabootsing is van een tonewheel-orgel (Hammond B3).

Behalve toonwielen (die ieder een sinus genereren) heb je op een B3 ook "harmonic percussion". Dit is in feite een heel simpele parafone volume-envelope die toegepast wordt op een toonwiel dat hoger gestemd is. Dat is de "plok" die je bedoelt. Gezien de MS20 geen volume-envelopes per oscillator heeft wordt de resonantie gebruikt om een (hele simpele) 2e oscillator te vormen, met -wel- een aparte envelope.

Voor de rest is het gewoon alsnog een sinus, maar dan 12 + 7 semitones hoger gestemd dan de reguliere oscillator.

Wat ik ook niet zo snap is waarom deze lijkt te clippen. Ik sta op -12 db maar lijkt wel helemaal overstuur die sound. Doe ik iets verkeerd? Of is dat eigen aan MS20 sound? Sorry als dit een domme vraag is.
Gooi er eens een spectrum analyzer overheen, misschien zit er een hoop laag in.

Zal ik eens proberen.

Hier is de analyzer van deze sound op de master track

Attachments

• Analyzer.jpg
    Analyzer.jpg
    104,1 KB · Bekeken: 117
Back