Voor de EX-80 / SX-500 bezitters

Jij bent een Siel freak maar wist je messchien ook dat deze drum bak bestaat met een keytek logo rechts boven in ?

Attachments

• mdp40_fsiel.jpg
    mdp40_fsiel.jpg
    10 KB · Bekeken: 86
Ja, ik heb ooit m'n Drehbank ervoor geconfigureerd, Maar ik gebruik die synth bijna nooit. (zoals de meeste).
Ook zet ik binnenkort een beta versie Cakewalk Studioware panel online. Dus voor elke functie in knop.

It is I !

It is I !

Diegene die Sander hierom gevraagd had, was ik dus. Goed idee, Sander, om af te stappen van de Pb-tjes en met een threat verder te gaan.

Sander bedankt voor het schema, toch heb ik een drietal vragen / opmerkingen. Ooit heb ik ergens op het internet een Jpg-tje gevonden van een geschreven kladje met daarop de verschillen tussen de Siel EX80 en de Suzuki SX500 wat betreft CC's, terwijl ik uit jouw schema begrijp dat ze juist hetzelfde zijn. Dit laatste zou juist ook weet moeilijk te rijmen zijn met dat een EX80 twee parallel te gebruiken stemmen heeft (A en B) en dat de SX500 maar één stem heeft, want juist dit verschil zorgt mi. ook voor de verschillen in CC's. Hoe zit dit nou in elkaar? In het verlengde hiervan; heeft de Suzuki nu wél of niet twee stemmen (A & B).
Mijn laatste vraag, en deze is niet exclusief aan Sander gericht, hoé verzend ik die CC's naar mijn SX500? En dan bedoel ik; welk programma gebruik ik hierbij (Als ik mijn Cakewalk doorwalk, zie ik wel Sysex maar ik heb inmiddels begrepen dat dit toch wat anders is), en hoe verloopt zo'n procedure; zijn CC's codes die je met een MIDI-sequentie meestuurt, of kun je tijdens het (af-)spelen via CC's "handmatig" je patch veranderen? In het laatste geval, hoe lopen dan de MIDI-verbindingen; ik heb m'n keyboard op de MIDI-IN zitten en m'n keyboard heeft alleen maar een MIDI-OUT.

Dat was het. Een heleboel vragen, maar ook een boel onkunde nog bij mij. Overigens wil ik even kwijt dat dit forum werkelijk perfect is. Toen ik mij sinds september 2002 op het wankele synth-pad begaf, wist ik hoegenaamd van niks van patches, MIDI e.d. (daarvoor speelde ik piano en gitaar). Maar sinds januari 2003 bezoek ik regelmatig dit forum en is eigenlijk een wereld voor me open gegaan, met name wat betreft de (pas op, moeilijk woord) onbaadzuchtigheid waarmee een aantal informatie-kanonnen informatie verschaft aan starters als ik. Bedankt daarvoor.

Helaas kan ik weinig betekenen als het gaat om "iets terug doen". Een tijd geleden heb ik iemand beloofd (ik weet niet wie) een handleiding van de Kawai K1 op het forum te zetten. Dit gaat me niet lukken. Stuur me een pb-tje dan zal ik je hem via de post toesturen.

De Suzuki SX-500 is Siel EX-80 met andere stikker erop!!
Ze hebben 8 DCO's. Je kan switchen tussen whole en double mode.
Whole is 1 DCO per stem en dan heb je een polyfonie van 8 toetsen.
Double is 2 DCO per stem en dan hou je een polyfonie van 4 toetsen over.

Een DK-80, heeft 12 OSC en is 6 voice poly, dus 2 DCO's per voice

CC staat voor Control Change, zoek maar op in je sequencer.
Ik kom hier vanavond nog effe op terug. Mot weer aan het werk :(

ALs je midi out van je Suxuki naar midi in van geluidskaart heb en je laat de sequecer opnemen, terwijl
jij wat paramaters zit te editen, dan zal zul je zien dat al die handelingen door de sequencer worden opgenomen.
Het kan zijn dat je naar een bepaald scherm moet overschakelen omdat je standaard alleen midi noten ziet.
Dit is per sequencer verschillend.
CC's vesturen is heel makkelijk, en als je de opgenomen data bekijkt, dan zul je het wel begrijpen.
Je kan gewoon een CC nummer ingeven, met de waarde erbij. in mijn tabel, kan je de waardes zien.
Een filter helemaal dicht naar open wordt door je sequencer opgenomen als CC 57 van 0 t/m 99.
Trouwens, ik weet niet of het je al opgevallen was op dat schema van mij. De parameters volgen
elkaar niet altijd helemaal op(soms worden een paar nummertjes niet gebruikt). Dat hoort zo.
De CC's lopen wel helemaal door van 12 t/m 63.

Ik geef je binnenkort een Studioware panel voor in Cakewalk. Voor elke Functie een knop.

Origineel geplaatst door marcuuu
Jij bent een Siel freak maar wist je messchien ook dat deze drum bak bestaat met een keytek logo rechts boven in ?

zo'n ding heb ik hier ook nog thuis gehad, niet echt bruikbaar hoor... wel heel erg plasic sounds en dan op de negatieve manier.
Ik kwam laatst wel nog de originele manual tegen, er staat me alleen iets van bij dat ik die heb weggegooid toen.

Patch-editor

Patch-editor

Sander,

Betekent dit verzenden van CC's vanaf de sequencer (in mijn geval Cakewalk) naar de SX-500 ook dat je in feite een patch-editor in handen hebt? Met andere woorden; kun je hiermee ook de patches duurzaam aanpassen en opslaan in één van de 10 beschikbare "vrije" patchplaatsen (nummers 41 tm. 50 uit m'n hoofd)?
Om je eerlijk de waarheid te vertellen; dit is mijn opzet omdat ik het editen met die kauwgumknopjes een crime vind, temeer omdat m'n display kapot is.

Dat kan wel, maar je moet wel op de synt zelf schrijfmode aanzetten
en ook het opslaan moet dmv de toetsen.
Met software kan je het gewenste geluid maken of bestaand geluid aanpassen.

Dat display moet volgens mij makkelijk te vervangen zijn. Zijn gewoon standard displays.
Zal die van mij eens bekijken vanavond. Heb je er al een beetje op geduwt enzo?

Ik heb al geduwd, 'k heb de bak ook al open gehad hopende dat die display op één of ander zadeltje zou zitten. Helaas zit 'ie rechtstreeks op de print gesoldeerd, dus lastig werken.
'K zou graag van je willen weten wat voor een display dat is en hoe en waar je ze kunt krijgen.

En wat betreft de software om via CC's patches te veranderen; kan dit dan gewoon met Cakewalk of heb je daar speciale software voor nodig, en welke?

Versie 2 is geupload.

Parameter 21 (Detune interval) heeft als maximale waarde 61 ipv de 11 die op de symtprint staan.
Verder nog 1 cosmetische wijziging gemaakt.

hhtp://home.worldonline.nl/~smeyer/siel

Origineel geplaatst door da goose
zo'n ding heb ik hier ook nog thuis gehad, niet echt bruikbaar hoor... wel heel erg plasic sounds en dan op de negatieve manier.
Ik kwam laatst wel nog de originele manual tegen, er staat me alleen iets van bij dat ik die heb weggegooid toen.

Ik heb nu ook een Siel ex80,

Ik moet zeggen dat die wel een zeer vooruitstrevende synth is! midi cc's in 1984? GAAF!

en hij klinkt mega. vette sounds. met wat fx al helemaal gaaf.
Basjes whomp whomp :) hehe. Dus niet bruikbaar vind ik wel erg kort door de bocht.

Iemand enig idee hoe dat zit met die potmeters aan de binnen kant?
Ik heb gelezen dat als je daar wat aan draait dat je dan de sound modificeert?
Iemand dit al gedaan? En is het veilig?

Origineel geplaatst door Neon Vomit
Iemand enig idee hoe dat zit met die potmeters aan de binnen kant?
Ik heb gelezen dat als je daar wat aan draait dat je dan de sound modificeert?
Iemand dit al gedaan? En is het veilig?

ja, heb ik al eens gedaan. geen problemen mee ondervonden.
Hou wel in de gaten wat je veranderd (bv merken met een stift) want bij sommige potmeters wordt hij behoorlijk vals.
Je Siel, Suzuki wordt er qua sound iig een stuk beter op.

Ik heb 4 x suzuki SX500 nieuw in de doos te koop..Stapel ze op elkaar en je hebt een super dikke sound....Interesse...pb,tje sturen......

Origineel geplaatst door ralphvanzeel
Ik heb 4 x suzuki SX500 nieuw in de doos te koop..Stapel ze op elkaar en je hebt een super dikke sound....Interesse...pb,tje sturen......

Hahaha, Foto!

Ook leuk voor Sander's site. :)

Nu ook beschikbaar:

Voor de mensen die niet de parameter stikker op hun synth hebben en dus alleen de preset namen zien staan, heb ik de program stikker gescand. Als je deze in kleur op A3 uitprint, of op 2 a4tjes en je em netjes uitknipt past deze precies op je synth.

http://home.tiscali.nl/~smeyer/siel/siel_ex80_program_sticker.jpg

Pokkewerk dat scannen, lijkt makkelijk, maar had last van allerlei lijnen die ineens krom waren enzo. Maar uiteindelijk ie best mooi geworden.
Lid dsil heeft em ook al een keer gescanned zag ik net. Nou ja deze is veel mooier en in 1 geheel . :)

Binnenkort meer handleidingen op m'n Siel site.

http://home.tiscali.nl/~smeyer/siel

Laatst gewijzigd:
Back