MPC 5000 als synth

Acid-e

Stamgast
Hoi,

Wil overschakelen op het mpc-stijl sequencen, maar zag de MPC 5000 ook een VA-synth heeft erin.
Heb zitten het internet afspeuren, maar vind bitter weinig over de MPC als synth, meestal gaat het over hip-hop beats maken, niet over techno.

Dus wat is jullie ervaring ermee, is het nog een degelijke synth om wat leads en pads uit te halen?
Of zou ik toch beter kijken voor een andere MPC en dan daarmee een external synths aan te sturen?

Natuurlijk ga ik uiteindelijk ook wel external synths aansturen met een 5000, maar is de ingebouwde VA synth de meerprijs waard?

Groeten,
Robbert

Voor zover ik weet is dit dezelfde synth engine als de Ion / Micron / Miniak. Daar zijn/waren mensen altijd vrij enthousiast over. Geen idee hoe gemakkelijk hij te bedienen is alleen..., want paramters heeft 'ie genoeg.

Nou hij klinkt in de verste verte niet als een ion. Heb bijde hier staan. De ion heeft veel filter modellen die bijna alle lekker klinken en een flinke modulatie matrix. Daar naast is de ion flink de diepte in te programmeren, kun je eigenlijk alles wel weer afstellen en klinkt een kale sinus wave zonder filters en andere extra's uit een ion al best dik en erg lekker.

De mpc5000 filters klinken oke maar komen niet in de buurt van de ion, kale vco's klinken ook niet als de ion dus lijkt mij toch een andere flink eenvoudige synthengine. Modulatie is allemaal prefixed in de mpc en hij mist de diepte van programmeren. Vergelijk het meer met een simpele 3 osc synth met wat envelopjes en een paar standaard veel gebruike prefix modulatie's.

Het is een leuk extraatje, waar best snel leuke dingen uit te halen zijn, wil je diep programmeren en gekke dingen doen dan kun je beter wat anders pakken.

Ok goed dat je het zegt. Ik had dat ooit eens ergens gelezen, en het leek me plausibel omdat Akai destijds Alesis had overgenomen.

Was het ook niet zo dat door presets bladeren erg traag ging omdat je eerst een preset moet inladen? Je kan niet zoals bij een synth even een geluidje zoeken...

Had ik eens gelezen toendertijd.. Verder herinner ik me dat die 5000 door producer Justblaze de grond in werd getrapt.. Maar mss is het OS al aangepast..

Was het ook niet zo dat door presets bladeren erg traag ging omdat je eerst een preset moet inladen? Je kan niet zoals bij een synth even een geluidje zoeken...

Had ik eens gelezen toendertijd.. Verder herinner ik me dat die 5000 door producer Justblaze de grond in werd getrapt.. Maar mss is het OS al aangepast..

Inderdaad maar die problemen zouden opgelost zijn met een nieuwe OS.

gewoon een 100tal single cycle waveforms inladen - 1 proggie maken en dat evt. kopieren/super-imposeren
en je hebt de vetste synt engine die je je kan bedenken - veel beter dan die gasten hier met hun SAW en/of SINE VCO synthje...

Back