Aanschaf midi keyboard

HeinRook

Despawn
Hoi,

Waar moet je zoal op letten bij de aanschaf van een midi keyboard. Mijn huidige Technics keyboard is eigenlijk verouderd. Hij heeft geen aanslaggevoeligheid en speelt sowieso niet erg lekker.

Ik heb zelf gekeken naar de Alesis Q61 en de M-audio Keystation 61

Beiden lijken mij geschikt voor mijn doeleinden (gebruik van VSt synths). Verdere draaiknoppen en zo heb ik eigenlijk niet nodig denk ik. Zijn er verder nog zaken waar ik op moet letten?

Bedankt!

Ik heb een pcr300
De 2e handsprijzen zijn peanuts. Vast amper gebruikt te vinden.
Als ik vst zou gebruiken, wil ik wel knoppen en faders enz.

Als je dat niet zoekt: ben ook benieuwd. Ik wil nl een keyboard voor een racksynth. Midi, verder niks extras.
Iets dat op de desk weinig diepte in neemt. En geen zooi maar heel betaalbaar.
Welke vd 2 zoek je?

Hoi Hein,

Nou speelcomfort is wel een goede eigenschap van een MIDI keyboard.

Ooit 1 gehad welke qua aanslag dynamiek van hot naar her ging ondanks andere curves ingesteld en dan ben je toch wel snel klaar met plezierig muziek maken.
Over Alesis hoor ik best positieve dingen.

Nu heb ik er 2 een M-Audio Oxygene 3rd gen blue welke ik het prettigst vind spelen en een Graphite 49 van Samson maar die raad ik beslist niet aan.
Het ding maakt een hoop lawaai als je er op speelt en de drumpads gebruik ik nooit omdat ik er slecht beweging in krijg en je echt verdomd hard moet gaan meppen eer dat je drums beetje stevig gaan klinken.
Enigste voordeel van de Samson is de vele draaiknoppen en programmeer mogelijkheden.

Met M-Audio kan je eigenlijk niet zo heel snel verkeerd gaan al vond ik de nieuwe Axiom van M-Audio welke binnenkort overal te verkrijgen zal zijn heel erg brakkig spelen..totaal niet wat ik van het merk gewend ben.
Nieuwe bezems vegen schoon zeggen ze weleens maar de nieuwe eigenaar van het merk maakt er in mijn ogen beetje een potje van.
Als je M-Audio zou bestellen koop dan de oudere generatie.
Nu is iedereen weer anders wat hij belangrijk vindt aan een klavier en zijn kwaliteiten en wat ik goed of slecht vind kan een ander juist als prettig ervaren.
Succes met de aanschaf elk geval.

Ik vind aftertouch een dealbreaker... Verder moet ie fijn spelen, een pitch en een modwheel hebben... Er is niet zoveel boeiends aan een midi keyboard, of je moet echte eisen stellen aan het klavier wanneer je toetsenist bent. De automap software van novation vond ik fijn werken, maar ik heb nu een axiom 49 3rd gen en daar ben ik ook tevreden van...

De Novation Impulse serie vind ik uitstekend. Goede stevige knoppen, lekkere aanslag en aftertouch. Werkt gewoonweg prima en met Automap wat bijgeleverd is (software progje) hoef je je bijna niet meer druk te maken welke knoppen waaraan toe te wijzen. Het gaat allemaal (bijna) vanzelf. Tweedehands al helemaal waar voor je geld.

B_NOVATION_impulse25.jpg

Met twee oktaven zou ik zelf wat claustrofobisch worden denk ik. Zelf gebruik ik 88 keys klavier en dat is best prettig. Daarnaast kkun je nog even kijken of je zware toetsen lekkerder vindt spelen. Als je een piano achtergrond hebt, is dat wellicht te adviseren.

Op de Yamaha KX8 die ik heb, zit ok een aantal knoppen om je DAW mee te bedienen. Dat is ook heel prettig wanneer je geen verrekte rugspieren of verzuurde bovenarmen wilt krijgen van het fysiek bewegen tussen je laptop en je klavier. Zo kun je je transport panel bedienen, tracks aanmaken, soleren of muten en door je presets scrollen.

En uiteraard is hij aanslaggevoelig wat de dynamiek van je tracks misschien ten goede komt.

Ah, kijk :). Mijn probleem: ik denk in plaatjes.
Geen probleem, je krijgt er geen strafpunten voor!
:okdan:

Om helemaal kompleet te zijn....
De 49 en 61 keys hebben ook nog 8 extra faders (totaal 9 dus).
De 25 keys heeft, zoals zichtbaar op afbeelding, dus maar 1 fader.
:eureka:

Back