SEM clone diy?

beste mede bouwers,

denk eraan dat je voor de sem een regulated +- 18.5v nodig hebt

dat kan met 2 723's zoals in de schematics van de sem of met lm317-lm337 zoals onderstaand schema
1 A zou moeten genoeg zijn voor 4 voices

Attachments

• Adjustable-Symmetric-Power-Supply-Schematic-Diagram.jpg
    Adjustable-Symmetric-Power-Supply-Schematic-Diagram.jpg
    53,7 KB · Bekeken: 133
@pwm is inderdaad ook goede oplossing voor de voeding.

diegene die een regelbare labvoeding heeft is zo vertrokken.

voor zover ik kan zien zijn de molex connectoren gebruikt in die crowbx ook bruikbaar voor de sem:
6x 8pins fem.
2x 6pins fem.
bestaan ook in kabelversie, die ga ik nemen want dan kan ik zonder veel problemen het originele pot bord gebruiken op m'n cloon in de testfase. ik heb nl een flauw vermoeden dat de positie van de connectoren nog niet 100% juist zit om helemaal uitwisselbaar te zijn met het origineel.

let op: op het potboard zitten naast de pots en switches ook nog enkele weerstanden, de led en leddriver.
dat zijn in het schema de delen die in gearceerde kadertjes staan.

Als jullie dan toch een PSU ervoor moeten gaan bouw dan iets waar de negatieve lijn gekoppeld is aan de positieve. Hierdoor kan het nooit gebeuren dat enkel de negative lijn spanning geeft zonder dat er een positieve is. Dit ter berscherming van de chipies - zeker als er zelf gebouwd wordt.
Schema had ik al een ergens in een topic voor PWM gezet.
PWM weet mogelijk nog waar.

wat mij nog niet helemaal duidelijk is;\
hoe bedraad ik de lp-bp-hp potmeter op de vcf?
en de dual pot bij de vcos, gewoon 1 helft met 100k aan de expoconverter verbinden en een helft met de 374k?

:mega:

Het schema dat ik gebruikt heb kwam uit een engels tijdsschrift. Ik meen een ETI uit 1981.
De PSU diende voor het Mono Synth project dat ze toen publiceerde.

Onderstaande link laat zien hoe ik hem lichtelijk heb gemodificeerd naar eigen behoefte.
- geen +15V afregelaar.
Door een afregel pot te zetten i.p.v. R2 en R3 van 20K kan het over een heel groot bereik afgeregeld worden.
Belangrijk is R1/R10 voor de stroombegrenzing. Die is dit voorbeeld niet hoog gezet.
Volgens mij was het 1 Ohm voor 1 amp maar dat weet ik niet zeker meer.

Oorspronkelijk had ik 'm gebouwd voor mijn modulaire synth. Die PSU is niet kapot te krijgen.

De transistoren kunnne alle soorten maatjes zijn.

http://marcmarc.home.xs4all.nl/ele/PSDUALQ1b.jpg

wat mij nog niet helemaal duidelijk is;\
hoe bedraad ik de lp-bp-hp potmeter op de vcf?
en de dual pot bij de vcos, gewoon 1 helft met 100k aan de expoconverter verbinden en een helft met de 374k?

ik moet de schemas beter lezen....:D

"ik moet de schemas beter lezen....:D"

Nu raak je een gevoelig punt bij me.
Schema's zouden dusdanig goed getekend moeten zijn dat je het allemaal meteen ziet.
Het zou als een muziekpartituur moeten zijn.
Helaas valt het me op dat met name programma's zoals Eagle er een potje van maken of dat de gebruiker het makkelijk wordt gemaakt er een potje van te maken dan wel te weinig aandacht aan besteedt omdat in het begin alles nog wel herinnerd wordt doch, geen rekening houdt met degene die het voor het eerst ziet of men zelf eens naar 20 jaar het zou moeten gaan begrijpen..

de sem schema's zijn nog puur handwerk alsook het originele pcb, prachtig toch en eigenlijk zeer duidelijk

die vcf pot is een combi: 50k pot en een dual switch on-off off-on

de fijnregeling van de vco op het origineel is een mechanisch gebeuren, je zal een extra aansluiting met een fijnregeling moeten verzinnen en hiervoor een extra potentiometer nemen of een dual shaft pot, wat ik ga doen

Back