SEM clone diy?

denk je dat dat geen klankverschil gaat maken
moet wel grondig hertekend worden dan

@PWM: En hop! Daar zaten alweer 2 extra synth DIY hooibalen op de vork! :D

Hahaha..!

denk je dat dat geen klankverschil gaat maken
moet wel grondig hertekend worden dan

Mjah, een beetje. Maar ik heb ook een hoorbaar klankverschil gemerkt in verschillende (batches) 3080s dat ik het als verneukeratief beschouw.

Wat is de EXT #1/#2 pot? Het lijkt me een mixer pot voor extern signal inputs maar ik zie op foto's van de achterkant dat er maar één audio input op zit..

Kon me niet inhouden.. :D
image.png

De twee VCO outputs moeten dus extern signal inputs worden.
Sommige tekst elementen lijken slecht uitgelijnd, dit komt door het converteren van het bestand. In werkelijkheid staat alles keurig recht.

Weet je we hoe hard de zon schijnt buiten PWM..

Oja, dat weet je.. :D

blijkbaar zijn er enkele mensen doe mee willen doen aan een prototype. ik ga bij eurocircuits een proto batch van 5 exemplaren laten maken. om het goedkoop te houden zullen die eerste protopcb's geen soldeermask en opdruk hebben. en productie neemt een week plus verzenden, ik moet ook nog de gerberfiles maken en controleren dus binnen 14 dagen zijn de eerste printen er.

forumlid papz heeft al toegezegd mee te doen en pwm heeft er als ik goed begrepen heb ook zin in. ikzelf neem 2 pcb's voor mij, kan ik er eentje opbouwen met alle onderdelen zoals het origineel en eentje om te experimenteren met meer algemeen verkrijgbare onderdelen vb 13700 ota....

er is dus nog 1 pcb over voor als er zich nog iemand geroepen voelt. wie (met de nodige ervaring) zin in ?
de kostprijs voor de protopcb is 35 euro+ verzending

het gaat over de eigenlijke synth print en niet de pot print, die komt later als we de eerste werkend hebben.
frontje komt 't laatst.

Enne, Eurocircuits? Waarom kies je niet een supplier in China, betaalbaarder, en met silkscreen/ soldermask.

@PWM:
Volgens mij ontbreekt er iets in dat schema aangaande de sturing op pin 5 (Iabc). Zoals het er nu staat, staat de CA3080 er als een versteker met wel heel minimale versterking.
Edit: Die OTA zit er als driekhoek naar sinus omvormer.

Laatst gewijzigd:
@PWM:
Staat in de service manual dat de LFO een sinus levert. De LFO zelf levert een driehoek - dat kan je aan het ontwerp zien.
Wat er gedaan wordt is gebruik maken van e OTA karakteristiek bij een bepaalde ingangsamplitude. Er wordt overstuurd waardoor de toppen van de driekhoek afgerond worden.
Een perfecte sinus is dat inderdaad niet maar het maakt de modulatie wel net wat mooier.

Enne, Eurocircuits? Waarom kies je niet een supplier in China, betaalbaarder, en met silkscreen/ soldermask.
ben niet erg china achtig en heb goede ervaring met eurocircuits. bovendien kan ik op hun site de gerberfiles serieus controleren.
soldermask en opdruk niet echt nodig voor een proto dus dat beperkt de kosten. op de definitieve pcb's komen die wel.
al bij al vind ik 35 euro/stuk met 5 besteld niet eens zo duur voor een dubbelzijdig pcb van 20 op25cm .

Dank voor de uitleg, Marc! Ik snap hem (lang geleden dat ik Henry's boek over de 3080 heb gelezen..)
Dat het een driehoek is zag ik inderdaad. Geen amplitude modulatie op de LFO dus.

Dan maak je er voor de 3080 een sinus van, kan met 2 diodes en 2 weerstandjes, krijg je best een aardige sinus mee.

Back