wat is er mis met presets?

er is weinig mis met presets
gebruik ze ook, maar pas ze vrijwel altijd wel wat aan omdat ze dan wat beter in de muziek passen .
moet er niet aan denken dat ik altijd alles helemaal zelf moet maken van de scatch af aan , bv drums etc

Het gaat toch altijd om het resultaat en nooit om het middel.

It's the cook, not the kitchen, maar hopen dat je niet op je keuken beoordeeld gaat worden is een illusie.

Kwestie van "op z'n Chinees restaurants" doen dan maar: luikje dicht en alleen open om je product eruit te gooien :D

Leuk voor op een tegeltje, maar hoe zit het dan met de keukenfreaks? Die kunnen niets vinden omdat het om de kok zal gaan?

Keukenfreaks moeten naar de keukengigant :engel:

Een paprika smaakt naar papriika, een courgette naar courgette, punt.
Het is pas als je er creatief mee om kan gaan dat je een lekker gerecht kan maken.
Net zo met presets, ik gebruik ze graag als ze goed zijn (net als een streekprodukt)
De kunst is om er zo iets lekker mee te maken dat niemand ze nog herkent ;)

Op sommige synths zijn presets zo baggertering slecht dat je er wel iets mis mee moet vinden :D

BV al dat Dave Smith spul, leuke synths maar wie die presets programeert daarin :?

Presets zijn natuurlijk wel heel belangrijk voor een synth, het laat zien wat het allemaal kan enzo en er zijn natuurlijk hele volksstammen die een synth gewoon als keyboard gebruiken

Zelf werk ik alleen maar met gratis software en vst-synthjes. Ik maak regelmatig gebruik van presets, die ik daarna verder net zo lang tweak totdat ik ermee kan leven... :-) Soms maak ik ook een geluidje van scrap. De zoektocht naar geluiden of een nieuw gratis vst-je en het uitproberen daarvan, is een hobby op zich en ik vermaak me daar wel een uurtje of wat mee...

Kwestie van "op z'n Chinees restaurants" doen dan maar: luikje dicht en alleen open om je product eruit te gooien :D

Maar ook tussen chinese restaurants zit veel verschil.

Probeer de namkee eens zou ik zeggen :)

Eigenlijk zou je iedere preset als een instrument op zich moeten zien. Tenminste, dat doe ik dan.

er is weinig mis met presets
gebruik ze ook, maar pas ze vrijwel altijd wel wat aan omdat ze dan wat beter in de muziek passen .
moet er niet aan denken dat ik altijd alles helemaal zelf moet maken van de scatch af aan , bv drums etc

dat is juist het mooiste wat er is naar mijn mening.
op percussie na maak ik alles zelf...
zo leer je je synth's ook beter kennen:okdan:

In onze begin tijd maakten we echt alles zelf. Kregen de vraag welke hardware gebruikten omdat het zo uniek en vol klonk terwijl het software was. Totdat we beetje bekendheid kregen. Dan sta je meer in de spotlight en ineens kregen we de vraag waarom we daar die sample uit hadden gehaald en waarom zo een preset gebruikten.
Dat zette ons aan het denken van ach. Als je toch dat verwijt al kreeg en er uren aan kwijt was, waarom zouden we dan nog moeilijk doen.
En zo zijn we toch presets gaan omarmen.
Erbij zeggend dat wij elke preset in onze tracks flink aanpassen. Dat dan weer wel. Het heeft ons producer leventje een stuk makkelijker gemaakt.
Soms jammer dat we die kennis nooit meer hebben uitgebreid. Maar dat was een keuze. Anderen zijn daar gewoon weer beter in.

Wij kunnen prima koken, maar de kruiden etc halen wij ook in de winkel ;)

Miles Davis; één van de meest innovatieve muziekmakers had gewoon een trompet met maar één preset.. slappe zak? en de TR-808 is ook maar een preset bakje.

Waarom rust er zo'n taboe op? Het gaat er toch om wat voor muziek je maakt?
Is dit iets blijvends? of kijken we over een tiental jaar grinnikend terug op deze tijd.. oja.. toen moesten we allemaal zo nodig onze eigen 'sound' creëren hahaha

Miles had meer dan één perset, hij gebruikte effecten op zn trompet, verschillende mutes, plungers en zijn lippen waren range-extended-neuro-controllable-bio-oscillators. Ik denk dat het gaat over hoeveel parameters van je sound je door iemand anders laat beslissen. Of hoeveel waarde je hecht aan authenticiteit.
Wie miles zijn trompet neemt zal nooit hetzelfde timbre creëren dan de man zelf.

De 808 zelfde verhaal. Het geluid dat deze produceert hangt af van de expressie met verschillende parameters uitgevoerd. Je gaat dat ding niet onaangeroerd in de factory mode laten staan... Je hoeft de term "preset" niet verwarren met de beperking dat het klankspectrum van een instrument oplegt.

De taboe komt denk ik door de frustratie van enkele muzikanten die hard studeren om de finesse van de expressie door hun instrument onder controle te krijgen. Die muzikanten leven opeens in een wereld waar om het even wie met een vette preset op een knop kan drukken en zeggen: WTF!!! I just created that mega-dynamic-mind-exploding-ultrasonic-booty-shaking-bomb vibe all by myself! Sommige muzikanten kunnen aanstoot nemen aan het feit dat een noob nu ook het privilege heeft een muzikaal brein-orgasme te evoceren zonder daar jaren voor door te zetten en ervaring op te bouwen...

De meesten hebben wel iets van Ikea in huis. Uitzonderingen zijn er radicaal voor of tegen... Echter vertelt dat niets over hoe populair of gezellig iemands interieur kan zijn.

Maar wat nou als je dan een patch maakt helemaal van scratch, en dan, nadat het nummer is opgenomen en uitgebracht, blijkt dat het geluid precies net zo klinkt als een preset in de volgende bank ?

Wat dan ! !

Het is een eigen keuze welk % van je vrije tijd je wil investeren in het maken van eigen patches en welk % in het maken van muziek. Vroeger zat ik ook urenlang patches te knutselen tot ik iets echt leuks had. Daardoor moest ik tijd inleveren op het echte musiceren. De laatste jaren neem ik meestal presets, er zijn intussen al zo veel mooie presets :) soms wordt er een kleinigheid aangepast. Het grootste deel van de vrije tijd kan nu gebruikt worden voor het musiceren zelf. Tja, het is een keuze zeker ;)

Het is bij elektronisch muziek wel moeilijk om je écht te onderscheiden. Als zanger of zangeres is je stem uniek en dat maakt het liedje. Bij instrumentale muziek heb je dat niet. Als iedereen vervolgens ook nog eens dezelfde genres met dezelfde sample-cd's, softsynths en presets maakt wordt het nog moeilijker.

Uiteindelijk maakt het natuurlijk niks uit wat je doet, maar als je op wilt vallen moet je je ergens onderscheiden. Dat kan in je muziekstijl of in de klankkleur en het laatste is denk ik makkelijker. En af en toe zing ik erbij :P

Het is een eigen keuze welk % van je vrije tijd je wil investeren in het maken van eigen patches en welk % in het maken van muziek. Vroeger zat ik ook urenlang patches te knutselen tot ik iets echt leuks had. Daardoor moest ik tijd inleveren op het echte musiceren. De laatste jaren neem ik meestal presets, er zijn intussen al zo veel mooie presets :) soms wordt er een kleinigheid aangepast. Het grootste deel van de vrije tijd kan nu gebruikt worden voor het musiceren zelf. Tja, het is een keuze zeker ;)

Op zich kan ik me hier wel in vinden. Alleen als je echt PUUR en alleen een preset pakt kun je netzogoed ook een sample pakken. In ableton live kun je dan ook snel even de env, filter etc. aanpassen.

Als je een preset wat dieper wilt tweaken. kijk, als ik een padgeluid wil, dan is het gewoon sneller om een pad preset te pakken en die te verkloten, ipv met een initpatch te beginnen. Ook voor efficientie, want als ik met een initpatch begin kom ik ALTIJD wel op totaal iets anders uit dan ik in gedachte had.. (ook leuk hoor :))

Verder zie ik sounddesign en componeren dan eigenlijk ook als twee verschilllende disciplines. Soms ben ik een avondje bezig met het freaken met fx, de hele studio ompluggen, en het resultaat neem ik dan altijd op. Dat levert dan op een ander moment weer het basismateriaal voor een compositie(idee).

Er zijn zelfs mensen die anderen aanspreken op het mogelijk 'zonder ervoor betaald te hebben' verkrijgen van sample of presetpack.. ergens voor betaald hebben klinkt vast stukken beter :D (geintje)

Het is meer een beetje de vraag of je het een probleem vind dat gemiddelde chefkok die je eindproduct beoordeeld je ingrediënten herkent.. het kant en klaar product vs huisgemaakt...
Het is in ieder geval een feit dat de gemiddelde consument stukken minder alert is op die pre-fab presetssaus.. het 'zelf bereiden van' zit duidelijk tussen je eigen oren..

Verder moet je gewoon keihard liegen natuurlijk en zeggen dat je zelf alle presets gemaakt hebt 8o) ....een beetje zoals de video hieronder :halleluja (was al eerder gepost hier trouwens :okdan:))

Ik heb weinig kaas gegeten van sounddesign, dus gebruik ik voor het gemak presets (die ik dan wel wat tweak naar mijn goesting). Soms als ik geen inspiratie heb scrol ik wat random door een boel presets en zo kan ik dan iets vinden waar ik plots inspiratie van krijg.

Ik gebruik zelfs rex loops, maar die kan ik ook wat aanpassen aan mijn goesting. Ik zal echter nooit iets doen zoals MAGIX Music Maker (volledige loops bij elkaar gooien en klaar is kees), want dat vind ik te saai en dan is het eigenlijk niet uw eigen song.

Ik vraag me ook af in hoeverre de eindgebruikers het horen of iets wel/niet met presets gemaakt is.
Wellicht zijn het DE echte synthnerds die dat horen....maarrrr.....dat zijn er slechts een handje vol.

Dus waarom geen presets gebruiken? Als je (soft)Synths hebt met presets. Lekker gebruiken.

Ik krig wels zelf een grotere kick uit het gebruiken van oude presetloze meuk moet ik zeggen.

Ik vraag me ook af in hoeverre de eindgebruikers het horen of iets wel/niet met presets gemaakt is.
Wellicht zijn het DE echte synthnerds die dat horen....maarrrr.....dat zijn er slechts een handje vol.

Dus waarom geen presets gebruiken? Als je (soft)Synths hebt met presets. Lekker gebruiken.

Ik krig wels zelf een grotere kick uit het gebruiken van oude presetloze meuk moet ik zeggen.

Hangt een beetje van de preset af hè? Ik denk dat als je Hoover op een 909 zet, mensen wel een lichtje voelen opgaan.

Back