wat is er mis met presets?

Nightly Build

Go for what you know
'Preset' Het meest vieze woord in de wereld van electronische producers en muziekmakers heden ten daags. Als je niet je eigen geluiden maakt ben je maar een slappe zak. Software makers willen het woord ook niet liever niet gebruiken. Native Instruments bijvoorbeeld noemt het 'Snapsots' in Reaktor.

Miles Davis; één van de meest innovatieve muziekmakers had gewoon een trompet met maar één preset.. slappe zak? en de TR-808 is ook maar een preset bakje.

Waarom rust er zo'n taboe op? Het gaat er toch om wat voor muziek je maakt?
Is dit iets blijvends? of kijken we over een tiental jaar grinnikend terug op deze tijd.. oja.. toen moesten we allemaal zo nodig onze eigen 'sound' creëren hahaha

Mij boeit 't echt geen aap. Sommige presets klinken gewoon al top en anderen bewerk ik een beetje (of veel).

'n Beetje hetzelfde ge*&^%* als bij whisky liefhebbers: je MOET single malt lekker vinden en O WEE als je toegeeft dat je blended whisky ook/net zo lekker vindt :D

Ik kan me er niet echt druk om maken, klinkt het goed is het goed toch?

Ja goed punt!!

Vroegah was je de man met een moog.. en had je die.. dan telde je mee.. maar dat was kennelijk door de status.
Over het algemeen zijn presets al in veelvoud gebruikt.. en voor iedereen toegankelijk.. maar as long as you're having fun.. hehe.. wie doet je wat. Ik wordt nog steeds blij als ik de "lately bas" of "solid bas" hoor :)
Het zijn met name de mensen die zelf die presets menen te herkennen en er minachting over uitspreken.. Dat zoeken ze maar lekker zelf uit toch?? :D

Misschien gaat het een beetje om de "eigen sound". Miles Davis had ook maar 1 preset, maar hij had wel heel duidelijk een eigen sound. Eigen sound wordt natuurlijk voor een groot deel door arrangement, compositie en mix bepaald, maar zeer waarschijnlijk ook voor een deel door het al dan niet gebruik maken van presets.

Ik kan me zomaar voorstellen dat een producer een geweldige sound creëert die vervolgens later als preset in een of andere bak terugkomt. Het wordt een preset omdat ie goed klinkt, maar "eigen" is het dan niet meer.

Zelf vind ik het niet zo spannend of een geluid eigen is, zover ben ik simpelweg nog niet. Misschien heeft het dus wel met je eigen niveau en ambities te maken.

de Pulse2 heeft een patch nr 500 die heet "randomize" iedere keer als je die laadt is dat een andere patch :D

Niks mis met presets gebruiken. Maar, tegelijkertijd, beleef ik veel plezier van mijn preset-loze monosynths. Aan de boel draaien tot je wat lekkers hoort is een leukere reis naar het juiste geluidje dan door pagina's vol presets bladeren.

idd precies dat.

Daarnaast vind ik muziek die volledig uit presets bestaat vaak te gepolijst.
Door het gemis van de imperfectie van een eigen gemaakte sound kan het zijn dat je karakter mist in het uiteindelijke stuk.

2 redenen waarom ik geen presets gebruikt:

- de eerste is dat je een behoorlijk groot risico loopt dat iemand anders hetzelfde geluid al heeft gebruikt, of nog vervelender, het zelfde loopje.

- ten tweede en voor mij het belangrijkste, ik leer helemaal niks van presets, Als je synthese wilt leren moet je een synth kopen waar geen preset functie opzit waardoor je gedwongen word je hersenen te gebruiken om een nieuw geluid te maken/bouwen.

Daarnaast is het veel spannender om je eigen sounds te maken ipv van door zo'n lijst heen te skippen.

Presets zijn eigenlijk voor luie gasten :P Daarom heb ik ook een 808 zodat ik niet elke keer die sounds in mijn modulair hoeft te maken.

(ps ik zou verder nooit iemand afkraken vanwege het gebruik van presets)

de Pulse2 heeft een patch nr 500 die heet "randomize" iedere keer als je die laadt is dat een andere patch :D

De pulse 1 heeft die ook! En best bruikbaar, al moet je eerst 98264x klikken tot er een leuke preset uitrolt.. ;)

Presets.. Is dat nu nog een probleem? Knappe jongen als je een preset herkent in een modern nummer. Er zijn immers oneindig veel presets op de markt met al die software en nieuwe synths met tien triljard presets..
Zo een 25 jaar geleden was presets een grotere "issue": er waren veel minder synths op de markt, en ook hadden die synths niet duizenden presets maar slechts tientallen. Dan is dus de kans dat je presets herkent in liedjes groot.

Het hangt ook wel een beetje van de synths af of ik lekker wil proggen of gewoon door de presets heen fiets.. Een heel ingewikkelde synth qua programming, daar zal je mij weinig tijd aan zien spenderen..

Om even iets recht te zetten :): Miles Davis had natuurlijk wel meer dan één “preset”….zo speelde hij met of zonder mute, later vaak electrisch versterkt en met diverse effecten en hij raakte ook nog wel eens een orgel aan.

Maar goed, presets op synths……ik heb er ook niets tegen hoor. Ik vind het wel leuk om gewoon eigen sounds te maken, tegenwoordig doe ik trouwens weinig anders meer dan dat, maar als een preset nu precies goed in een track past of uitnodigt om er een track mee te beginnen, waarom niet? Als het maar niet te herkenbaar is (vind ik dan).

Er zijn natuurlijk ook best veel presets waar je niet erg veel mee kunt, vooral in de eerste geheugenplaatsen van een synth. Vaak knallen fabrikanten daar geluiden in die vooral in de winkel indrukwekkend moeten klinken maar waar je muzikaal gezien weinig kanten mee op kunt.

precies, vaak geeft een preset mij wel een "ballpark" idee en tweak ik verder zelf, ik weet vaak al lang wat voor sound ik zoek en de meeste sounddesigners doen het best wel naar mijn smaak
ik zou echt niet weten wat ik bijv zelf nog zou willen maken buiten de bijv 500 presets op m'n P12.... op een gegeven moment is alles al wel gedaan.

is de cut-off en resonatie en envelope op smaak draaien ook een eigen patch? of noemen we dat nog steeds een aangepaste preset :D

In mijn ogen zijn presets (patches) of hoe je het ook noemt.. harstikke handig als beginpunt.
snel een raamwerk voor je idee in elkaar zetten/schrijven/programeren.. en die presets aanpassen aan me eigen smaak.
werkt prima voor mij.. en vind het dan ook helemaal niet vies

Mijn monomachine heeft geen presets an sich (er is een work-around voor) en is toch best uitgebreide synth..
en mis het enorm op die machine.. meer dan op me xoxbox. waar je helemaal geen presets heb (lekker draaien en gaan)
Als ik ooit me monomachine de deur uit doet.. is het dus omdat ik geen presets heb.. en die workaround heel lomp vind.
ik mis me beginpuntjes.

maargoed, dat verklaart nog niet waarom presets als "vies" worden gezien: en dat komt denk door het volgende:
Rembrand van rijn maakte zijn eigen verf. en maakte daarna prachtige schilderijen.. dat is kunstig
ik zou die verf niet kunnen maken.. en daarna zou ik er nogsteeds niet zo mooi mee weten te schilderen.
Je kan ook je verf kopen.. en gewoon je ding schilderen.. beetje mengen met die kleurtjes.. je doet je ding en klaar.
mischien geen rembrand.. maar je kan wel trots zeggen : Kijk zelf gemaakt..
Je kan ook zo'n ravensburger schilder met nummertjes pakket kopen... inkleuren als een kleuter.. en dan zeggen kijk zelf gemaakt.. kan best mooi zijn, maar hoe erg is het van jezelf?

Rembrand hoeft niets te bewijzen, iedereen is het er wel over eens, dat is kunstig..
Als je verf koopt.. en daar mooie dingen mee maakt (ook al is het niet zo kunstig als rembrand) iedereen zal toch moeten toegeven.. dat is zelf gemaakt. (want je eigen verf maken van grondstoffen is dan ook wel erg hardcore) je bent mischien niet zo beroemd als rembrand.. maar wel zo kunstig..
terwijl als je zegt.. ik heb verf-met-nummertje gedaan.. elke kunstliefhebber je toch wel uitlacht.. want wat is er nou van jezelf..

Ik verwacht, dat de meeste mensen die een beetje muziekmaken.. snel horen als je complete samplepacks in zijn geheel in je muziekje gooit, zonder ook maar een beetje te mengen en mixen met dingen.. en alle standaard patches van je synth zonder te draaien aan de knoppen.. je valt dan door de mand als nep. het is immers niet van jouw.. maar helemaal van ravensburger/maggi. en die teleurstelling word dan omgezet in hoongelach en getrol..

Daarbij, heb je nog hele volkstammen die beginnelingen aanpraten om hun preset-banken weg te gooien zodra iemand een synt koopt.. je maakt toch zelf muziek. maak dan ook de patches zelf.. Ze vertellen er dan alleen niet bij.. dat zij zelf al of jaren-lang geluidjes maken.. en zelf presets maken (een hele zooi tegelijkertijd) dan muziekjes gaan maken.. en uiteindelijk toch met een bank vol geluidjes zitten, waar ze jaren aan blijven doordraaien.. Of nadat ze hun presets weggooiden, heel lang naar een doos met knopjes hebben gekeken, waar ze niets mee konden.. Maar toch trots verkondigen dat ze "meedoen met de rest"

Ik zou zeggen fuck al die lui met die wijzende vingertjes.. hoe meer muziek ik produceer en uitbreng, des te efficienter ik me opname-traject wil.. en daar zit echt vanalles tussen.. van geluidjes die ik sample in de tuin.. tot stock-patches die ik verdraai tot het in me gedoe past.. als het maar werkt/bij elkaar past.. en ik niet te lang zit na te denken "what next"..

stomme elitaire gedoe.. maak je gedoe met een glimlach.. who cares.. en als je dan toch zo graag wil verven-met-nummertjes.. wees daar dan eerlijk in.. wil ik best zeggen of je binnen de randjes heb geverft ja of nee..

over instant gesproken.. wisten jullie dat de eerste instant-cake-mix zo simpel was.. dat je er alleen maar water bij moest gooien?? huisvrouwen in die tijd kochten het niet.. want ze vonden het vals-spelen. hoe kon je zoiets aan je man geven, en zeggen "schat heb ik voor je gemaakt" .. De oplossing voor de marketeers was simpel... Zorg dat ze water en een EI moesten toevoegen... zogezegt, zogedaan.. en vernieuwde instant cakemix was een instant hit :)

Er is niks mis met presets. Je wordt niet om 4 uur uit je bed getild om rekenschap af te leggen over hoe je muziek maakt (als dat wel gebeurt heb je een stel hele enge fans)

- de eerste is dat je een behoorlijk groot risico loopt dat iemand anders hetzelfde geluid al heeft gebruikt, of nog vervelender, het zelfde loopje.

Een hoop tracks die de amen break hebben klinken echt niet hetzelfde ;)

- ten tweede en voor mij het belangrijkste, ik leer helemaal niks van presets, Als je synthese wilt leren moet je een synth kopen waar geen preset functie opzit waardoor je gedwongen word je hersenen te gebruiken om een nieuw geluid te maken/bouwen.

Je pakt iemand anders z'n preset en plukt 'm uit elkaar om te kijken hoe iets gedaan is. Zo kom je juist op heel andere manieren van sounddesign uit, omdat je dingen ziet waar je zelf nooit op gekomen zou zijn. Goed, dat 75% van de factory sounds niet direct in je muziek bruikbaar is, daar is niet zoveel aan te doen.

Ik gebruik niets anders dan presets (mijn onderschrift is niet voor niets "preset manager")! Uiteraard bewerk is wel eens wat als er iets niet naar mijn zin klinkt. Maar ik gebruik bijna nooit standaard presets, die vind ik bij de meeste (soft)synths gewoon waardeloos.

Maar ik ben dan ook "muzikant" en als ik alle presets van scratch zou moeten maken kom ik niet eens toekomen aan muziek maken.

Al moet ik wel bekennen dat presets kopen me iets te ver gaat!

Waarom iets zelf maken als het gewoon vrij beschikbaar is op internet?!

Back