In mijn ogen zijn presets (patches) of hoe je het ook noemt.. harstikke handig als beginpunt.
snel een raamwerk voor je idee in elkaar zetten/schrijven/programeren.. en die presets aanpassen aan me eigen smaak.
werkt prima voor mij.. en vind het dan ook helemaal niet vies
Mijn monomachine heeft geen presets an sich (er is een work-around voor) en is toch best uitgebreide synth..
en mis het enorm op die machine.. meer dan op me xoxbox. waar je helemaal geen presets heb (lekker draaien en gaan)
Als ik ooit me monomachine de deur uit doet.. is het dus omdat ik geen presets heb.. en die workaround heel lomp vind.
ik mis me beginpuntjes.
maargoed, dat verklaart nog niet waarom presets als "vies" worden gezien: en dat komt denk door het volgende:
Rembrand van rijn maakte zijn eigen verf. en maakte daarna prachtige schilderijen.. dat is kunstig
ik zou die verf niet kunnen maken.. en daarna zou ik er nogsteeds niet zo mooi mee weten te schilderen.
Je kan ook je verf kopen.. en gewoon je ding schilderen.. beetje mengen met die kleurtjes.. je doet je ding en klaar.
mischien geen rembrand.. maar je kan wel trots zeggen : Kijk zelf gemaakt..
Je kan ook zo'n ravensburger schilder met nummertjes pakket kopen... inkleuren als een kleuter.. en dan zeggen kijk zelf gemaakt.. kan best mooi zijn, maar hoe erg is het van jezelf?
Rembrand hoeft niets te bewijzen, iedereen is het er wel over eens, dat is kunstig..
Als je verf koopt.. en daar mooie dingen mee maakt (ook al is het niet zo kunstig als rembrand) iedereen zal toch moeten toegeven.. dat is zelf gemaakt. (want je eigen verf maken van grondstoffen is dan ook wel erg hardcore) je bent mischien niet zo beroemd als rembrand.. maar wel zo kunstig..
terwijl als je zegt.. ik heb verf-met-nummertje gedaan.. elke kunstliefhebber je toch wel uitlacht.. want wat is er nou van jezelf..
Ik verwacht, dat de meeste mensen die een beetje muziekmaken.. snel horen als je complete samplepacks in zijn geheel in je muziekje gooit, zonder ook maar een beetje te mengen en mixen met dingen.. en alle standaard patches van je synth zonder te draaien aan de knoppen.. je valt dan door de mand als nep. het is immers niet van jouw.. maar helemaal van ravensburger/maggi. en die teleurstelling word dan omgezet in hoongelach en getrol..
Daarbij, heb je nog hele volkstammen die beginnelingen aanpraten om hun preset-banken weg te gooien zodra iemand een synt koopt.. je maakt toch zelf muziek. maak dan ook de patches zelf.. Ze vertellen er dan alleen niet bij.. dat zij zelf al of jaren-lang geluidjes maken.. en zelf presets maken (een hele zooi tegelijkertijd) dan muziekjes gaan maken.. en uiteindelijk toch met een bank vol geluidjes zitten, waar ze jaren aan blijven doordraaien.. Of nadat ze hun presets weggooiden, heel lang naar een doos met knopjes hebben gekeken, waar ze niets mee konden.. Maar toch trots verkondigen dat ze "meedoen met de rest"
Ik zou zeggen fuck al die lui met die wijzende vingertjes.. hoe meer muziek ik produceer en uitbreng, des te efficienter ik me opname-traject wil.. en daar zit echt vanalles tussen.. van geluidjes die ik sample in de tuin.. tot stock-patches die ik verdraai tot het in me gedoe past.. als het maar werkt/bij elkaar past.. en ik niet te lang zit na te denken "what next"..
stomme elitaire gedoe.. maak je gedoe met een glimlach.. who cares.. en als je dan toch zo graag wil verven-met-nummertjes.. wees daar dan eerlijk in.. wil ik best zeggen of je binnen de randjes heb geverft ja of nee..
over instant gesproken.. wisten jullie dat de eerste instant-cake-mix zo simpel was.. dat je er alleen maar water bij moest gooien?? huisvrouwen in die tijd kochten het niet.. want ze vonden het vals-spelen. hoe kon je zoiets aan je man geven, en zeggen "schat heb ik voor je gemaakt" .. De oplossing voor de marketeers was simpel... Zorg dat ze water en een EI moesten toevoegen... zogezegt, zogedaan.. en vernieuwde instant cakemix was een instant hit