via midi knoppen besturen op pc

Michel72

Nieuwkomer
Ik vraag mij iets af ik ben vrij nieuw in de synthesizer wereld, nu bezit ik een casio xw-g1 synthesizer en die gebruik ik ook wel via de pc als midi keyboard.
Nu is mijn vraag omdat ik computerprogramma`s als bv absynth van native instruments en bv Maschine ook van native bezit, in die programma`s zitten draaiknoppen om tonen te veranderen en effecten toe te voegen net zoals ik standalone met mijn synthesizer kan. Nu moet ik echter als ik via de pc speel die knoppen draaien doormiddel van mijn muis te gebruiken nou is dit verre van ideaal natuurlijk en eigenlijk live ook niet te doen omdat ik maar twee handen heb die ik nodig heb voor de toetsen op mijn synthesizer.
Nu ben ik eens gaan zoeken op het internet en zie bv een midi board van Novation de mk2 bv daar word gezegd dat je dat wel kan doen, nu wil ik eigenlijk niet zo`n midi board kopen omdat ik met de casio ook een hoop kan wat ik met die novation weer niet kan, maar nu mijn vraag zou ik dit ook op de casio zo kunnen instellen dat ik die knoppen van het programma kan verdraaien op de synthesizer zelf.

The XW-G1 has 4 realtime controller knobs, pitch bend and modulation wheels, along with 9 sliders to provide control over internal sounds and external devices. Through standard MIDI ports and with a class-compliant USB port the keyboard can be used as a controller for other instruments, including computer software.

JA dus.

Edit: net te laat. Heb je de handleiding al door gekeken? Staat het vast wel in hoe je het moet instellen.

Daar staat bar weinig in over de midi mogelijkheden helaas, overigens de hele handleiding is wat beknopt. Als ik zo de zin bekijk die Synnys ergens uit de handleiding of specificaties gehaald heeft lijkt het erop dat het wel mogelijk is inderdaad al is het niet helemaal duidelijk.

Ik ken de Casio niet, maar vermoedelijk moet je dit in de software instellen. In de synths van Native Instruments klik je met de rechtermuisknop op een parameter (Cutoff, Attack of wat dan ook) die je via de Casio wilt bedienen. Dan kies je MIDI Learn (zo het geloof ik, zo uit mijn hoofd) en draai je aan de gewenste knop op je Casio. Voortaan is die knop toegewezen aan de geselecteerde parameter.

Back