Geeft DirectX 9 (zoals bij ATI Radeon 9700) problemen met muziek maken op PC?!..

Dance123

Ingeburgerd
Hoi,

Ik was van plan als ik mijn nieuwe PC binnenkort ga kopen om daar een ATI Radeon 9700 kaart in te steken die met Direct X 9 drivers komt als ik het goed begrijp.

Nu las ik echter in een artikel op de site van Sound on Sound hier (op de link clicken en op de pagina naar ongeer halverwege beneden scrollen) dat DirectX 9.0 blijkbaar problemen zou geven voor PC muzikanten.

Is dat effectief zo? Over welke problemen gaat het dan en doe ik er dan beter aan om geen ATI Radeon 9700 kaart te nemen, wat wel zonde zou zijn omdat ik ook wat wou kunnen gamen en die kaart echt wel goed blijkt te zijn, maar dan misschien niet voor PC muziekanten omdat die DircectX 9 drivers gebruikt?! Hoe zit dat juist?! Iemand ervaring met die grafische kaart?!

Alvast bedankt voor de info!

Laatst gewijzigd:
Toen DirectX 9 uitkwam was hij brak.

Wellicht dat dit probleem bij versie 9b niet meer optreedt. Je hebt nooit zekerheid natuurlijk.
Maar dan altijd nog kun je die kaart binnen 8 dagen inruilen als hij het niet goed doet.

d-X is de meest waardeloze oplossing voor multi media... maar net zoals alle andere windows gebruikers zit ik er helaas aan vast :|

Peez Tron

...en dan nog iets:

Gamen en muzieken op 1 en dezelfde comp zuigt.
Heel veel voor muziek geoptimaliseerde instellingen kunnen voor conflicten zorgen bij gamen, en omgekeerd.
Het hangt er natuurlijk van af welke progs je wilt gaan draaien, en wat voor 'n hardware er in je comp zit, maar ik zou er ALTIJD voor kiezen om gamen en muzieken op verschillende compjes te doen.
Waarschijnlijk (m.n. als je niet teveel soft-synths of soft-samplers gebruikt) heb je helemaal geen dikke comp nodig om lekker te kunnen muzieken.
Misschien ideetje om op je nieuwe comp te gamen en een ouder compje te gebruiken voor de muziek ?

ik weet wat je bedoeld ik heb 2 pc een p4 1.8 en een p3 999 en het gescheiden houden is het best wat je kan doen

Origineel geplaatst door Tron
d-X is de meest waardeloze oplossing voor multi media... maar net zoals alle andere windows gebruikers zit ik er helaas aan vast :|

Peez Tron
Ik ben geen expert, maar als je een soundcard met ASIO driver gebruikt, maakt het dan iets welke versie van DirectX je grafische kaart gebruikt? Welke invloed heeft dat dan op je muziek of zie ik iets over het hoofd?!..

PS: als iemand toevallig die ATI Radeon 9700 kaart heeft (met DirectX 9 dus), gelieve dan te laten weten of die problemen geeft of niet.

Alvast bedankt!

nee het gaat hier niet over de video onder steuning wvan d-X (al moet ik toegeven dat het voor de Ati Radeon echt waardeloos is)

het gaat hier om de geluid ondersteuning enzo... en als het voor games is afgesteld , heb je het weer kut voor je muziek

een eventuele op lossing zou zij met verschilende hardware provielen te gaan werken...

Beetje onzin IMHO hoor.
Je kunt makkelijk een systeem optimaliseren voor games EN muziek. En direct X bijt helemaal niet met muziek. Met veel plugins is het juist handig om te hebben.

Met het installeren van games en van muziek moet je gewoon oppassen dat je niet van die onnodige meukzooi zoals gamespy enzo installeerd. Alleen de bare necesities en d'r is geen vuiltje aan de lucht.

En als dat wat meer HD ruimte kost dan zal het me aan me broek groeien. Ik ga echt geen dagen en dagen lopen klooien om een paar gig te besparen.

Je moet gewoon handig met je systeem omgaan en dan kun je heel veel problemen wel tackelen als je hardware maar A merk is en geen cheapo. Want daar zit hem meestal de kneep.

Het kan toch allemaal veel makkelijker en goedkoper!

Met windows 2000 en XP kun je gewoon meerdere versie's op 1 PC zetten.
Je maakt gewoon meerdere partities aan op de C schijf en installeerd daar per partitie een versie.
Zo heb ik 1 X 98, 2x Xp en 1 x Windows 2000 op 1 systeem staan.
Per OS heb ik een image gemaakt direct na installatie van alle drivers en belangrijkste toepassingen.
Altijd makkelijk als je eens wilt opschonen of er iets corrupt raakt.
De C schijf is als volgt ingedeeld.
1 Xp versie is helemaal geoptimaliseerd voor games, internet en andere meuk.
1 Xp en 98Se zijn zo kaal mogelijk en daar doe ik de muziek toepassingen mee.
Alle data staat op een tweede harddisk zodat bij het terugzetten van een image er geen data verloren gaat.

Let er alleen wel op als je zoiets gaat doen dat de filesystems niet compatible zijn.
98Se slikt geen NTFS dus als je bestanden wilt delen tussen de systemen zorg er dan voor dat je alle partities op FAT32 formateerd.
Installeer 98 altijd als eerste op de eerste partitie van de eerste schijf, daarna kun je de overige systemen doen.
Als je XP en 2000 wilt mixen doe dan 2000 eerst, anders krijg je problemen met de loader.

GRtz. Ronald.

PS. Over hardware 1 dingetje, neem geen moederbord met VIA chipset, die geven echt problemen met Audio.

Over hardware 1 dingetje, neem geen moederbord met VIA chipset, die geven echt problemen met Audio.

wat voor een problemen zijn er mee dan? ik heb een via draaien met mijn staudio card, no problem sofar..

Origineel geplaatst door fuse
Beetje onzin IMHO hoor.
Je kunt makkelijk een systeem optimaliseren voor games EN muziek. En direct X bijt helemaal niet met muziek. Met veel plugins is het juist handig om te hebben.

Met het installeren van games en van muziek moet je gewoon oppassen dat je niet van die onnodige meukzooi zoals gamespy enzo installeerd. Alleen de bare necesities en d'r is geen vuiltje aan de lucht.

En als dat wat meer HD ruimte kost dan zal het me aan me broek groeien. Ik ga echt geen dagen en dagen lopen klooien om een paar gig te besparen.

Je moet gewoon handig met je systeem omgaan en dan kun je heel veel problemen wel tackelen als je hardware maar A merk is en geen cheapo. Want daar zit hem meestal de kneep.

toch wel d-X neemt resources weg en zorgt voor problemen als je systeem niet krachtig genoeg is maar goed ik heb al het gevoel dat ik hier geen invloed kan uit oeven op jullie dus heeft het weinig zin door te gaan hier... suc6 met je config

Peez Tron

Origineel geplaatst door ralph
wat voor een problemen zijn er mee dan? ik heb een via draaien met mijn staudio card, no problem sofar..

Drop out's en glitches en anders ellende.
Niet gezegt dat je per definitie problemen krijgt met VIA maar ik heb er al zoveel negatiefs over gehoord.
Een Intell of Nvidia Nforce chipset is gewoon betrouwbaarder.
Als jij geen problemen hebt is dat heel mooi.
Niets is frustrerender dan een onstabiele PC waarvan je niet precies weet waar het probleem zit.

Grtz. Ronald.

Origineel geplaatst door Roonan

PS. Over hardware 1 dingetje, neem geen moederbord met VIA chipset, die geven echt problemen met Audio.
1/ Ik ben geen expert, maar gebruiken de Asus P4PE en P4P800 Deluxe moederboarden een VIA chipset?! Ik dacht dat die Intel chipsets gebruiken, maar ik geloof dat die laatste wel een VIA IDE-RAID controller gebruikt voor de harddisks. Is het dat wat je bedoelt dat problemen kan geven?

2/ heeft VIA daarnaast iets te maken met de grafische kaart, want ik heb geen flauw idee welke chipset de ATI Radeon 9700 Pro videocard heeft. Een ATI chipset zeker?

Kan iemand dit verduidelijken aub! Alvast bedankt!!

Het gaat voornamelijk om de north en south bridges van VIA.
Want VIA gebruikt nogal een aggressieve timing om de game prestaties optimaal te maken maar da's dus nadeling voor muziek. Want een glitch in de timing van een geluidskaart is funest. Die kan niet altijd een paar ms wachten op een ander kaart. En die VIA chipsets zorgen dus ook voor wel meer problemen met PCI kaarten.
Maar met RAID en andere niet PCI hardware heb je hier geen last van omdat die dat soort dingen wel op kunnen vangen.

Wel jammer van VIA dat ze zo met die PCI bus liepen te rotzooien en ver buiten de specificaties gingen maar ja ze zijn heus niet de enige die dag doen. Daarom is het bij pentiums ook beter om Intel chipsets te nemen omdat die opzettelijk niet voor die aggresieve timings gaan maar meer voor stabiliteit.
Maar het kan goed zijn dat VIA zich nu wel wat beter aan die spec houd en daar wat netter me omgaat.
En bij ieder nieuw moederbord loop je altijd een kans om tegen dat soort dingen aan te lopen. Daarom kun je meestal ook maar wat beter wachten totdat het ding beter is uitgetest door gebruikers en er wat BIOS updates zijn geweest.
Dan heb je niet het nieuwste en snelste maar iets wat goed werkt en da's belangrijker voor muziek.

Origineel geplaatst door Dance123
2/ heeft VIA daarnaast iets te maken met de grafische kaart, want ik heb geen flauw idee welke chipset de ATI Radeon 9700 Pro videocard heeft. Een ATI chipset zeker?

Eh, ja.
De chipsets waar we het over hebben zitten op het moederbord.
Dat zijn nl. de chips die om de processor heen staan en de communicatie verzorgen tussen de processor en de rest van de hardware zoals geheugen, insteek kaarten, USB, keyboard, mouse etc.

De Radeon kaart heeft met dit verhaal weinig te maken dus.
Zorg wel dat je de nieuwste (geteste) drivers installeerd voor optimale performance.(downloaden bijv. bij ATI)

Grtz. Ronald.

Back