roland W30 display

@PWM Dat kan ik me voorstellen ;-)

@ Jeroen: Maar heb je dan ook echt alle schema's?
Toen ik een PPG 2.0 aannam voor reparatie kreeg ik een bescheiden pak papier in handen en dacht: OK, er zijn schema's - ik wil er wel aan gaan staan.
Dat viel in de praktijk vies tegen: vooral het makkelijke (CPU systeem) stond op papier. De rest niet en ik kon het nergens vinden.

Omdat ik niet graag capituleer, heb ik toen, mede met boarddoorschijnende fotografie, helemaal uit zitten tekenen. Op ruitjespapier met potlood. Scannen van die vellen levert geen goed resultaat op.
Opnieuw tekenen op de computyer is vooralsnog te veel werk. Wie weet dat dat in de toekomst nog eens gebeurt als er zich donateurs aanmelden ;-)

Die PPG 2.0 heb ik overigens helemaal weer weten te fixen - daar was heel wat mee mis gegaan.

@PWM Dat kan ik me voorstellen ;-)

@ Jeroen: Maar heb je dan ook echt alle schema's?
Toen ik een PPG 2.0 aannam voor reparatie kreeg ik een bescheiden pak papier in handen en dacht: OK, er zijn schema's - ik wil er wel aan gaan staan.
Dat viel in de praktijk vies tegen: vooral het makkelijke (CPU systeem) stond op papier. De rest niet en ik kon het nergens vinden.

Omdat ik niet graag capituleer, heb ik toen, mede met boarddoorschijnende fotografie, helemaal uit zitten tekenen. Op ruitjespapier met potlood. Scannen van die vellen levert geen goed resultaat op.
Opnieuw tekenen op de computyer is vooralsnog te veel werk. Wie weet dat dat in de toekomst nog eens gebeurt als er zich donateurs aanmelden ;-)

Die PPG 2.0 heb ik overigens helemaal weer weten te fixen - daar was heel wat mee mis gegaan.

ik heb, dacht ik, alle schema´s, wel op de bekende , bijna onleesbare Palm manier...:D
( ik heb overigens van de waveterm A het analoge board uitgetekend, die had Palm ook niet meer.)

Sorry ;)

geeft niet, hoort erbij.
en er zit kennelijk shot in de zaak, tefan is nu zijn tanden erop aan het stukbijten....

:mega:

Hi Jeroen,

Dat ziet er weer goed uit!

Weet jij ook of de display van de W-30 en de S-750 hetzelfde zijn de zelfde backlight hebben?!

Ik heb afgelopen zaterdag nog een W-30 opknappertje gekocht waarvan de display backlight en een paar micro switches vervangen moeten worden.
Een SCSI chip zat er helaas niet in, maar dat vermoeden had ik al vanwege de versie 1.04 systeem disk die er bij zat.

Heb jij toevallig de originele data disk set bij jou W-30?!

Jammer dat je werkelijk de gehele W-30 uit elkaar moet halen om bij de display printplaat te komen.
Omdat de W-30 zo vuil was heb ik hem afgelopen zondag volledig uit elkaar gehaald en elke toets verwijderd om alles eerst heel goed schoon te maken zodat ik hem in ieder geval weer durf aan te raken zonder bacteriele infecties op te lopen.
Deze gehele operatie heeft bijna 8 uur in beslag genomen.

Het was een hele klus, maar voor € 35,- kon ik de W-30 niet voorbij laten gaan en als straks de display en schakelaars weer zijn vervangen heb ik er weer een leuk sampler keyboard bij naast de Roland S-330 die ik al jaren geleden had gekocht en sinds kort weer in gebruik heb genomen.

De volgende stap is een display backlight bestellen plus wat micro switches en dan mag hij nog een keer helemaal uit elkaar.
Gelukkig hoef ik dan niet meer het klavier te reinigen dus waarschijnlijk kost dit minder tijd.

Grappig dat deze thread net opduikt nu ik ook met de W30.

Drie weken geleden heb ik ook nog een Roland S-750 in Amsterdam opgehaald waarvan de display backlicht vervangen moet worden. Gelukkig heeft deze wel SCSI en hopelijk kan ik nu eindelijk via de cd-rom speler de originele Roland S-550 library cd-rom lezen. Deze heb ik jaren geleden bij de opheffingsuitverkoop van Saris Instruments te Rotterdam gekocht.
Misschien dat hij ruim 15 jaar na dato alsnog gebruikt kan worden.

Aangezien ik ook nog Akai apparatuur met dergelijke displays heb zal ik maar gelijk meerdere EL folies bestellen en ze een voor een vervangen.

Heb jij nog een tip hoe je het beste de oude tactile micro switch kan verwijderen?!
Het is nog al moeilijk om de vier printcontacten gelijktijdig te verhitten met één soldeerbout.
Moet je het schakelaartje gewoon losknippen van de printplaat en daarna de losse contact / soldeerpinnetjes een voor een verwijderen.

als je de switches gaat vervangen kun je ze idd gewoon los knippen bij de pootjes en die er een voor een uit solderen.

Als het dubbelzijdig gesoldeerd is, ben ik voorstander van eerst knippen, dan met behulp van een goed en scherp pincet en de soldeerbout pin voor pin eruit halen. Vervolgens eventueel eerst met een zuigpompje restsoldeer eruit pompen en dan nabewerken met desoldeer litzedraad.

En vergeet niet, als je met litze aan de slag gaat, eerst wat tin op je bout te doen. Hierdoor verwarm je niet alleen sneller ook maak je dan veel meer gebruik van de capillaire werking.
Net zes voice chips uit een juno geharkt, het blijft een pruts karweitje met dubbelzijdige prints..

[EDIT] ben het overigens met Heiko eens. Pootjes lis knippen is je laatste toevluchtsoord.

Bedankt voor de tips!

Ik zal inderdaad eerst een soldeerpompje aanschaffen.
Maakt het nog uit wat voor soldeerbout en soldeerboutpunt ik gebruik?

Ik heb nu een kleine soldeerbout met een schuin ellipsvormig soldeervlak.

Qua bout overweging is er natuurlijk veel persoonlijk. Ik vind zo'n punt als jij beschrijft erg prettig. Andere prefereren een ronde tip, die ik dan wel weer inzet in bepaalde omstandigheden.
Heb je een soldeerstation of een losse soldeerbout?

Ben zelf trouwens helemaal geen fan van die pompjes. Gebruik ze alleen nog maar bij de echt lompe zaken zoals het uitsolderen van jacks en heel soms pots.

@PWM
"ben het overigens met Heiko eens. Pootjes los knippen is je laatste toevluchtsoord. "

Deze snap ik niet. Waarom:? Als je het onderdeel toch wilt vervangen is knippen en dan pin voor pin uitsolderen en vervolgens 'ruimen' veel makkelijker en sneller. Bij chips al helemaal.

@PWM
Ja, het uitsolderen van de voice chips van een juno 106 is een spannend karweitje.

Twee jaar geleden was in in de omstandigheid om twee juno's 106 eerst te moeten repareren/controleren om ze vervolgens uit elkaar te slopen voor het verhandelen van alle losse onderdelen. Ik heb toen uitvoerig kunnen experimenteren met het uitsolderen van die voice chips.

De conclusie:
Als het board niet meer nodig is kan met een aanstekergasbrander met puntvlam die op en neer bewogen wordt langs de pootjes heel effectief en snel de voice chip eruit gehaald worden.

Als het board behouden moet worden (reparatie) heb ik uitgevonden dat met een desoldeerpistool op 225 graden dat goed gaat door het pistool goed recht op de pin te zetten en dan te tellen: 21,22,23 en dan zuigen voor een seconden (de trekker overhalen) een goed resultaat wordt behaald. De pootjes die niet geheel losgezogen zijn, na afkoeling, opnieuw solderen en dan, weer na afkoeling opnieuw zuigen.
Met een laser temperatuurmeter heb ik tijdens deze procedures de temperatuur van de hybryde 'chip' in de gaten gehouden.

Even mijn per ongeluk gedeactiveerde abonnement op deze thread opnieuw activeren, want deze is voor mij heel leerzaam.

Back