Hoe gebruik je standaard 44.1khz wav samples met 96khz soundcard?!!

Dance123

Ingeburgerd
Hoi,

Ik ben van plan een nieuwe soundcard te kopen en het valt mij op dat veel soundcards nu werken aan 24 Bit / 96 kHz. Hoe moet je dan samples van sampleCDs enzo, die standaard 44.1khz zijn, gaan gebruiken op je PC in bvb. Cubase SX projecten?! Is het dan beter dat je in Cubase SX niet in 96khz gaat werken en aan 44.1khz werkt. Punt is dat ik ooit gelezen heb dat de meeste soundcards (ik heb de Terratec DMX 6FIRE 24/96 op het oog) meestal re-sampelen als ze aan een andere frequentie dan hun standaard frequentie moeten werken, en dat dit vaak problemen geeft, klopt dit?

Enfin, ik vermoed dat ik niet de eerste ben die met dit probeem geconfronteerd wordt, dus hoe moet je dit aanpakken? Al je samples van je samleCDs naar 96khz resampelen lijkt mij ook niet echt praktisch, dus hoe pakt men dit best aan?!

Alvast bedankt voor alle goeie feedback!

Mike.

in pricipe moet resamplen goed gaan. maar het is wel zo dat wanneer je op 96khz gaat dat je alles daarop moet aanpassen. maar en 96 kan ook gewoon 41 48 en 88 aan dus je kan kiezen.

Er zijn soundcard's waarbij de samplefreq fixed is, ik geloof dat dit bij de audigy het geval is. (48k geloof ik...)
Bij dergelijke soundcard's zal wat jij wil dus niet werken.
Dit is bij die terratec iig niet zo.

Ik werk op 48 Khz en moet daardoor samples/loops altijd converten naar 48 Khz met cool edit. Maar volgens mij converteert Cubase sx en Nuendo dit vanzelf bij samples/loops, ze doen dus zelf aan upsampling als je op hogere sampling rates werkt. Ik weet het niet zeker aangezien ik met Logic (pC) werk en die doet dat niet.

Ik heb het net eens uitgetest en Steinberg Nuendo converteert een loop dus automatisch naar een hogere samplingrate. Ik veronderstel dat wanneer je dus samples op 44.1 Khz in een softsampler als Halion laadt dat die dan ook automatisch (zonder van pitch te veranderen) naar de hogere samplingrate geconverteerd worden. Dus 96 Khz mag geen problemen leveren, het belast de computer enkel harder.

En Logic doet dit dan weer niet automatisch :stupid , misschien wel tijd voor me om over te schakelen op Nuendo.

Origineel geplaatst door Toon
Ik heb het net eens uitgetest en Steinberg Nuendo converteert een loop dus automatisch naar een hogere samplingrate. Ik veronderstel dat wanneer je dus samples op 44.1 Khz in een softsampler als Halion laadt dat die dan ook automatisch (zonder van pitch te veranderen) naar de hogere samplingrate geconverteerd worden. Dus 96 Khz mag geen problemen leveren, het belast de computer enkel harder.

En Logic doet dit dan weer niet automatisch :stupid , misschien wel tijd voor me om over te schakelen op Nuendo.

EXS-24 kan 44,100 samples alleen op 44,100 afspelen? Wat een BS. Of bedoel je direct als audiospoor?

Om nog even verder in te gaan op de vraag van de topicstarter:
een geluidskaart met de aanduiding 24bit/96kHz hoeft niet per definitie op deze resoluties te draaien, ze kunnen ook allemaal op lagere bitrate/frequentie draaien. Je kunt dus gerust bepaalde projecten op 16bit/44kHz draaien vanwege de samples, of zoals als gezegd de samples converteren.
Die hoge resoluties worden pas echt interessant op het moment dat je zelf opnames gaat maken. Bovedien is de bitrate opschroeven effectiever dan het opschroeven van de frequentie (o.a. vanwege het dynamisch bereik), maar dit wordt dus pas echt interessant bij zelf opnames maken. Als je dus externe apparatuur opneemt kan het beter zijn. Vergeet alleen niet dat cd's uiteindelijk ook weer gewoon 16/44 zijn, je schroeft dus aan het einde van het proces de boel ook weer terug. Bewerkingen (effecten etc.) op de PC op hogere resoluties hebben wel een nauwkeurigere impact.

Origineel geplaatst door bikkel
EXS-24 kan 44,100 samples alleen op 44,100 afspelen? Wat een BS. Of bedoel je direct als audiospoor?

Je moet alles zelf converteren want Logic doet het niet voor jouw. Ook wanneer je audio files van bv. 44.1 wil importeren wanneer Logic zelf op een hogere samplingrate werkt. Anders heb je een hogere pitch en klopt je bpm niet meer. =(

Origineel geplaatst door Toon
Je moet alles zelf converteren want Logic doet het niet voor jouw. Ook wanneer je audio files van bv. 44.1 wil importeren wanneer Logic zelf op een hogere samplingrate werkt. Anders heb je een hogere pitch en klopt je bpm niet meer. =(

Jaaa ok het is inderdaad vrij tragisch de ingebouwde sampler van Logic....

Ik hoor trouwens nog altijd dat werken op 96 kHz alleen interessant is als je voor dingen als DVD werkt, maar als je toch voor gewoon muziek op een cd gaat dat 44.1 Khz en 24/32 bit gewoon het handigste is.

Back