Feedback voor nieuw nummer

GijsH

Stamgast
Hey,

Een paar maandjes geleden had ik een nieuw nummer op mijn soundcloud geplaatst. Daarna kreeg ik een mail van Macgyvergear om te zeggen dat hij er een mooie zanglijn over geplaatst heeft. Sinds gisteren heeft hij een nieuwe versie opgenomen met een vervolledigde tekst. Nu omdat feedback altijd handig is dachten we het hier op het forum te posten. Feedback op de zang en het nummer zelf zijn dus zeer welkom!
Ik post hier de versie met zang en een instrumentele versie.

Deze is met zang

En dit is de instrumentele versie

Alle tips zijn dus meer dan welkom! :)

groeten,

Gijs

Zal me ook even melden :)

Gisteren dus gepoogd de vocalen op te nemen met de nieuwe tekst.
Had zelf al een aanzetje gedaan en e.e.a. op papier gezet. maar dankzij de hulp van mijn goede soundcloud vriendin Janeva, die me heeft geholpen deze puzzel van lettergreepjes en medeklinkers tot een goed lopend, grammaticaal verantwoord verhaal te maken, is het geworden wat ik ervoor in gedachten had :okdan:
Bij mij ontstond er al snel inspiratie voor een zangmelodie toen ik deze mooie track voor het eerst hoorde., alleen dan is het dus nog zoeken naar de juiste woorden.. dat is dus nu dus gelukt :D

Heb net al even in mijn versie een High Pass filter op het laag gezet en geupdate. (kreeg wat klachten toen ik ze over mijn monitoren afgeluisterd had)
Er zit een grote hoeveelheid sublaag in de kick, die eigenlijk de aanwezige baslijn wat overstemd.
Misschien is het een afweging daar een wat meer aanwezigere bas(lijn) geluid voor te zoeken en de kick wat anders te tunen of een kortere decay te geven.

Anyways.. ben benieuwd naar de comments. Heb eerder een track van Gijs van vocalen mogen voorzien en dat was ook een erg leuk project geworden :)

Alhoewel ik Forbidden colours als soundtrack maar al te goed ken werd mij pas bij googlen naar de titel: Cinemage duidelijk dat deze track mogelijk geïnspireerd is door deze track van het gelijknamige album "Cinemage".
Voor mij was toen de zanglijn al bedacht.. en als begeleiding heeft het me ook geen moment herinnerd aan deze hele mooie track van meneer Sakamoto en Sylvian.... maar waar een titel (en een beetje fantasie) al niet toe kan leiden.. Dank voor de constatering maar dan :)

Nog feedback verder??

Mooi nummer! Enige opmerking die ik zou willen maken is dat bij de eerste indruk de algehele sound behalve de vocalen een beetje dunnetjes klinken. Zou m.i. iets meer "body" mogen hebben. Maar puik werk hoor, geweldige vocalen sowieso!

Dank al voor de feedback! Er zal dan toch nog wat aan het nummer zelf gesleuteld moeten worden. Het lied is zeker niet afgekeken van 'Merry Christmas to Mr. Lawrence" maar omdat ik zo slecht ben in het verzinnen van namen en ik zelf een Ryuichi Sakamoto gevoel kreeg bij dit nummer heb ik het Cinemage genoemd. De naam is dus wel afgekeken :).

prima de luxe liedje, alleen vind ik dat tijdens de zang de piano ernstig in de weg zit.

( ik vind dit overigens een totale manco aan numers met piano erin, het ding houdt dan meestal ook nooit meer z´n klep dicht tijdens het hele nummer...)

dynamiek is hierbij toch een beetje het toverwoord.

:mega:

Heeft niemand het nog over een de-esser gehad? Ik luister 'm op koptelefoon, en het eerste dat me opvalt zijn die scherpe s-klanken!
Verder mooi hoor :okdan:

@Remmelt: Thanx voor de heads-up. tekst is alweer aangepast en moet nog opnieuw worden ingezongen.. ga ik er meteen een de-esser overheen plaatsen.

@JB: Piano kan hier en daar wat de zang in de weg zitten aangezien ik mezelf heb opgedrongen met die vocalen erover heen te zetten :D maar we gaan sowieso aan het arrangement sleutelen nog. :mega:

Mij vallen n paar dingen op: vind de band erg "midi" klinken nog. Erg statisch. De beat moet meer grooven, en die electrische piano is vrij iel. Wat mij betreft mag de kick veel meer punch hebben. De hihats zijn ook vrij aggressief in t hoog.

Die Piano zou ik ook echt met wat meer swing inspelen. En de bass mag veel meer mid hebben. Speel de bass ook eens met een motown groove.

Mix goed maken, en wat aanpassingen, en dan zou het echt een hitje kunnen worden hoor!

Kleine update wat betreft de leadvocal. Tekst is hier en daar nog wat aangepast. en heb ik net opnieuw gedaan met een andere mic
Meteen een andere (VST) channelstrip gebruikt waar ook een de-esser op zit. Vind het zelf wel beter klinken zo. :)

https://soundcloud.com/macgyvergear...ed-by-santa-compana-first-vocal-try-out-by-me

Oh.. de instrumentale versie gaat natuurlijk nog aangepast worden maar dat doet Gijs.. en is en natuurlijk afhankelijk wat ik er allemaal in prop qua vocalen :)

Laatst gewijzigd:
meanwhile.....

We zijn weer begonnen met het werken aan deze track omdat het zo'n mooie zomer was oa :D

Had de losse stems van Gijs mogen ontvangen en subtiele hoeveelheid piano weggehaald (omdat ik het toch erg mooi vind en eigenlijk niet zonder kan voorstellen) :)
Ik heb e.e.a. mogen toevoegen.. oa een Rhodes, en nog wat synthjes, saxjes en 'n gitaartje (voornamelijk in het tweede gedeelte)

Hierbij een update.. eerste mix staat tevens in de OP.. benieuwd hoe de groove nu ervaren wordt :)
https://soundcloud.com/macgyvergear/talk-to-me-lost-soul-edit-written-and-composed-by-santa-compana
https://soundcloud.com/macgyvergear/talk-to-me-lost-soul-edit-written-and-composed-by-santa-compana

Eerste mix:

https://soundcloud.com/macgyvergear...ed-by-santa-compana-first-vocal-try-out-by-me
https://soundcloud.com/macgyvergear/talk-to-me-written-and-produced-by-santa-compana-first-vocal-try-out-by-me

Wow.. prachtig!
mooie akkoorden en melodie!

Ik vind het heel erg goed :okdan:

En dan luister ik de versie in de openingspost met de zang.. Lekker hoe hij opeens vaart krijgt..

Groove is helemaal in orde. Heerlijk!

De vocal staat een behoorlijk stuk zachter ten opzichte van de eerste mix. Ik ben er nog niet uit wat ik mooier vind. Sowieso mag er van mij wel wat extra reverb op. Hij ligt er naar mijn smaak nog net even een tikje teveel bovenop. Dat solo synthje naar het einde toe (vanaf 2:53) mag ook wel wat lekker in hoog gaan. Iets nadrukkelijker aanwezig. De mix kan misschien nog wat sprankelender.

Stereobeeld is heerlijk! Echt heel goed. :okdan:

Is de track compositietechnisch af zoals hij is? Of komt er nog een slotakkoord? :)

Allereerst thanx heren :) Vond het ook een hele mooie track :)

Gijs heeft de eindregie en gaat nog dingen veranderen, ook nog aan de drums enzo.

Ik heb e.e.a. mogen toevoegen aan de stems uit de eerste mix en heb het nu een beetje uitgezet in een mixje.

Ben dus voornamelijk benieuwd of:

1 de Piano de zang nog in de weg zit.
2 of de groove verderop in de track in de nieuwere versie iets bijdraagt. De eerste versie zat een 808-achtige kick in (type decay all the way.. ) die behoorlijk in de weg zat van het bas gebeuren.
Heb daar een alternatief met een strakkere kick die al in de stems zat en een baslijntje die tevens wat meer grooved.. (was een kritiek puntje)

Het monosynthje aan het eind heeft vrijwel geen boventonen aangezien het een triangle wave is.. dan zou ik er een blok of puls-golf van moeten maken.. of bedoel je de hogere tonen qua ligging?

Het slotakkoord vond ik persoonlijk wel prettig zo.. maar dat kan ook zomaar weer een gewennings dingetje zijn :)

Het lijkt idd alsof de eerste mix meer volume heeft en duidelijker is en vooral meer hoog heeft..
Mix tegenwoordig op een (.... ff klijken hoe dat ding ook al weer heet.....) AKG 701.. veel meer hoog dan mijn ouwe headphone.. ik trap er iedere keer weer in :D wordt aan gewerkt :) Thanx iig :mega:

Laatst gewijzigd:
Ben dus voornamelijk benieuwd of:

1 de Piano de zang nog in de weg zit.
2 of de groove verderop in de track in de nieuwere versie iets bijdraagt. De eerste versie zat een 808-achtige kick in (type decay all the way.. ) die behoorlijk in de weg zat van het bas gebeuren.
Heb daar een alternatief met een strakkere kick die al in de stems zat en een baslijntje die tevens wat meer grooved.. (was een kritiek puntje)

Het monosynthje aan het eind heeft vrijwel geen boventonen aangezien het een triangle wave is.. dan zou ik er een blok of puls-golf van moeten maken.. of bedoel je de hogere tonen qua ligging?

1. Nee (is mij absoluut niet opgevallen, dus voor mij klinkt het prima zo)
2. Ja

Ik bedoelde inderdaad gewoon eq. Ligt volgens mij wel in het goede octaaf.

Kleine update... :) Is te vinden in de OP heb de andere SC, paar posts terug corrupt gemaakt :D

Heb nog even een beetje bij geEQed.

Het solo synthje heb ik geprobeerd wat meer karakter te geven maar is gewoon lastig met een geluid zonder boventonen.. ga ik nog ff over denken.. wordt wel een ander geluid als het echt duidelijker moet.

De zang lijkt soms wat agressief te klinken.. ga ik denk ik via de automation bewerken.. de sweetspot is te dynamisch denk ik.

Verder nog een saxsolootje toegevoegd :)

Laatst gewijzigd:
Hmm.. en toen werd het stil....

Zit weer even te luisteren en twijfel over het sologeluid van de sax aan het eind.. aangezien ik de laatste weken daarmee nogal heb zitten prutsen .
Er zit een arrangementje(saxjes) en een solo in. Maar das latstig mixen gezien ze elkaar zomaar in de weg kunnen zitten..

Let me know :)

Na mijn laatste reply hierboven nog wat kleine edits aan de EQ gedaan van de vocalen en het saxgeluid..
Dipje in het mid van de arrangement saxjes.. en de solo sax lekker fel.
Vind dit zelf wel lekker klinken zo :). check @2:30

Back