Bobby
.com
M'n excuses, de titel van de andere thread had ik beter niet "hulp met mastering" gemaakt.
Het is me eerder om loudness te doen.
want
- als ik bvb op soundcloud een officiële release afspeel, en daarna een eigen track, dan valt het me op dat de mijne heel wat minder luid zijn. Ik schat dat mijn loudness momenteel maar op zo'n 75% van officiële tracks zit
- als ik bvb gewoon de waveform bekijk, dan zie je al dat mijn vorm er niet bepaald "compact" uit ziet. Vooral op beatport zie je dat fel. Bijvoorbeeld:

Zonder te luisteren, enkel op het zicht zie je dat
- track 1 waarschijnlijk gewoon een mix is, zonder compressie of limiting
- track 4 vermoed ik zal vergelijkbaar zijn met mij huidig resultaat
- track 2 en 3 is zwaar geprocessed, die klinken echt luid, daar wil ik naartoe, maar lukt me dus niet.
OK, loudness gaat ten koste van dynamiek, maar het is wat het is, dance tracks moeten luid zijn.
Concreet, zo doe ik het nu:
- alle sporen in m'n project zijn gecompressed, ofwel individueel ofwel in groep
- NIETS van plugins op de master bus (geen compressie, EQ of limiting) en master fader op 0
- mix op -6 dB bouncen, zonder normalisatie, 24 bit
Dan ga ik met die wav in een nieuw project de mastering doen.
OK, hier bestaat geen standaard recept voor, maar in't algemeen wordt wel vaak alsvolgt gewerkt:
- EQ naar eigen smaak, met lowcut < 40 hz en highcut > 16K
- stereo enhancer
- multiband compressor
- limiter
Maar ik krijg em niet zo luid als andere tracks.
Om het onnozel te formuleren : als ik op 75% "officiële loudness" zit dan begint ie echt te distorten hehe
Wat doe ik verkeerd??
Bvb dit is mijn ozone5 resultaat, die ik dus niet luider krijg.
https://soundcloud.com/bobby-smiles/gold-skies-remix
Weet iemand hoe het wel moet, kan iemand me helpen, m'n instellingen eens bekijken ofzo?
Het is me eerder om loudness te doen.
want
- als ik bvb op soundcloud een officiële release afspeel, en daarna een eigen track, dan valt het me op dat de mijne heel wat minder luid zijn. Ik schat dat mijn loudness momenteel maar op zo'n 75% van officiële tracks zit
- als ik bvb gewoon de waveform bekijk, dan zie je al dat mijn vorm er niet bepaald "compact" uit ziet. Vooral op beatport zie je dat fel. Bijvoorbeeld:

Zonder te luisteren, enkel op het zicht zie je dat
- track 1 waarschijnlijk gewoon een mix is, zonder compressie of limiting
- track 4 vermoed ik zal vergelijkbaar zijn met mij huidig resultaat
- track 2 en 3 is zwaar geprocessed, die klinken echt luid, daar wil ik naartoe, maar lukt me dus niet.
OK, loudness gaat ten koste van dynamiek, maar het is wat het is, dance tracks moeten luid zijn.
Concreet, zo doe ik het nu:
- alle sporen in m'n project zijn gecompressed, ofwel individueel ofwel in groep
- NIETS van plugins op de master bus (geen compressie, EQ of limiting) en master fader op 0
- mix op -6 dB bouncen, zonder normalisatie, 24 bit
Dan ga ik met die wav in een nieuw project de mastering doen.
OK, hier bestaat geen standaard recept voor, maar in't algemeen wordt wel vaak alsvolgt gewerkt:
- EQ naar eigen smaak, met lowcut < 40 hz en highcut > 16K
- stereo enhancer
- multiband compressor
- limiter
Maar ik krijg em niet zo luid als andere tracks.
Om het onnozel te formuleren : als ik op 75% "officiële loudness" zit dan begint ie echt te distorten hehe

Wat doe ik verkeerd??
Bvb dit is mijn ozone5 resultaat, die ik dus niet luider krijg.
https://soundcloud.com/bobby-smiles/gold-skies-remix
Weet iemand hoe het wel moet, kan iemand me helpen, m'n instellingen eens bekijken ofzo?
Alleen ik werk van boven naar beneden en jij van beneden naar boven.