Track luid maken

Bobby

.com
M'n excuses, de titel van de andere thread had ik beter niet "hulp met mastering" gemaakt.
Het is me eerder om loudness te doen.

want
- als ik bvb op soundcloud een officiële release afspeel, en daarna een eigen track, dan valt het me op dat de mijne heel wat minder luid zijn. Ik schat dat mijn loudness momenteel maar op zo'n 75% van officiële tracks zit
- als ik bvb gewoon de waveform bekijk, dan zie je al dat mijn vorm er niet bepaald "compact" uit ziet. Vooral op beatport zie je dat fel. Bijvoorbeeld:
screen.jpg
Zonder te luisteren, enkel op het zicht zie je dat
- track 1 waarschijnlijk gewoon een mix is, zonder compressie of limiting
- track 4 vermoed ik zal vergelijkbaar zijn met mij huidig resultaat
- track 2 en 3 is zwaar geprocessed, die klinken echt luid, daar wil ik naartoe, maar lukt me dus niet.

OK, loudness gaat ten koste van dynamiek, maar het is wat het is, dance tracks moeten luid zijn.

Concreet, zo doe ik het nu:
- alle sporen in m'n project zijn gecompressed, ofwel individueel ofwel in groep
- NIETS van plugins op de master bus (geen compressie, EQ of limiting) en master fader op 0
- mix op -6 dB bouncen, zonder normalisatie, 24 bit

Dan ga ik met die wav in een nieuw project de mastering doen.
OK, hier bestaat geen standaard recept voor, maar in't algemeen wordt wel vaak alsvolgt gewerkt:

- EQ naar eigen smaak, met lowcut < 40 hz en highcut > 16K
- stereo enhancer
- multiband compressor
- limiter

Maar ik krijg em niet zo luid als andere tracks.
Om het onnozel te formuleren : als ik op 75% "officiële loudness" zit dan begint ie echt te distorten hehe ;)

Wat doe ik verkeerd??

Bvb dit is mijn ozone5 resultaat, die ik dus niet luider krijg.
https://soundcloud.com/bobby-smiles/gold-skies-remix

Weet iemand hoe het wel moet, kan iemand me helpen, m'n instellingen eens bekijken ofzo?

Pro L hopatee.

Flikker dat ding op +30 dan zie je wat de max is door de mix (bv -7 db rms). Schuif daarna de schuif terug naar een stand waarop je diezelfde rms waarde je net had met +30 en ga daar dan op of vlak onder dat level zit, zonder de ademende stukken tussendoor om het nog luisterbaar te houden. Wil je verder niks durven instellen, check eens de presets die ertussenstaan, vast wel iets wat in je genre past.

Heb je een 32-bit wav, dan kan de mastering later wel ( of tegenwoordig is alles 64 bit ? ).
Anders kun je beter mastering plugins gebruiken.

32 bit floating point is al 1500 db range, geen nut om dan 64 bit te gaan. 64 bit term waar jij op wijst is alleen de verwerking van data binnen het OS en de mogelijkheid meer ram geheugen aan te spreken.

Laatst gewijzigd:
Ter vervollediging, ik heb reeds 3 diverse pogingen gedaan
1) enkel met logic plugins
2) enkel met ozone 5
3) enkel met waves plugins

Ik denk dat het probleem niet in m'n mix zit, maar dat het ergens met m'n instellingen bij mastering te maken heeft, maar kzou echt niet weten waar het beter kan.

Met -30 wordt alles plat. Niet alleen ben je dan sowieso al je dynamiek kwijt, tevens klinkt je break dan net zo hard als je drop

Nog maar een tip dan: begin met het luidste stuk van je mix in een loop te zetten en kijk hoe hard je hier kan.
Dan doe je hetzelfde met een aanloop vanuit de break erin en luister of je drop nog steeds impact heeft.
Je kan alleen maar pieken beleven als je je dalen koestert.

Met -30 wordt alles plat........... begin met het luidste stuk van je mix in een loop te zetten en kijk hoe hard je hier kan.
Dan doe je hetzelfde met een aanloop vanuit de break erin en luister of je drop nog steeds impact heeft.
Je kan alleen maar pieken beleven als je je dalen koestert.

Gast ..... je zegt precies hetzelfde :D Alleen ik werk van boven naar beneden en jij van beneden naar boven.

Schuif daarna de schuif terug naar een stand waarop je diezelfde rms waarde je net had met +30 en ga daar dan op of vlak onder dat level zit, zonder de ademende stukken tussendoor om het nog luisterbaar te houden.

Dit is ook afhankelijk van genre en opvulling natuurlijk. ik zit meer in de herrie waar je al snel tegen het plafond aan zit, dus mijn methode werkt dan het snelste voor mij.
Tracks die met pro L +30 db niet verder komen dan -8 db rms ga ik echt niet zo hard verdraaien dat er meer uit te persen valt, ik laat ook nog wat over van de producers originele idee.
Dit terwijl andere tracks bv wel met gemak naar -4 db rms kunnen, maar ik hanteer de grens bij -6 db rms. En uietaard naderhand A/B check op gehoor met ander referentie materiaal van hetzelfde genre.

Snap ik, maar niet iedere track blijft intact op -6rms, -4rms is sowieso al waanzin, tenzij je gewoon een lange verneukte hardcore dreun hebt, dan nog is het niet altijd te doen, een mental theo breakje erin die dan ook gelijk tegen het plafond gezogen wordt qua volume.

Het doel zou moeten zijn om de sweetspot te vinden die de track aankan zonder hem compleet te vernaggelen.

Voor bigroom betekent dit een leeg arrangement, goed geluiden high en low cutten zodat alles z'n eigen freq bereik heeft. Ook zonder meuk op de master anders klinkt je mixdown zelfs al alsof die zo uit een ORBAN op de radio komt.

Maar dat heeft TS zelf ook al ondervonden anders stelde hij de vraag niet :D
Lang verhaal kort, iedere track heeft een sweetspot, met bigroom zit je op -7rms dBFS prima.
De perceived loudnes is 99% arrangement en mix en 1% mastering. Sompige overgecomprimeerde brei klinkt sowieso altijd al minder luid.

Het geheim is de Crest Factor http://en.m.wikipedia.org/wiki/Crest_factor

Back