The Distortion of Sound

Hele goeie docu, bedankt heb ik van genoten.

Nou ja docu.. Ik vond het meer een aaneenschakeling van chronologisch geordende feiten.. Meer niet. Ik hoopte op wat diepgang, nope.

Toch leuk raph :D

Nou ja docu.. Ik vond het meer een aaneenschakeling van chronologisch geordende feiten.. Meer niet. Ik hoopte op wat diepgang, nope.

Toch leuk raph :D

Bwa diepgang, ik vond het informatief.

voor ons 40ers natuurlijk gesneden koek, maar voor de jongere generatie al niet meer.
jammer is het dat veel muziek niet z'n maximaal potentieel bereikt door alle lofi myfi....

voor ons 40ers natuurlijk gesneden koek, maar voor de jongere generatie al niet meer.
jammer is het dat veel muziek niet z'n maximaal potentieel bereikt door alle lofi myfi....

Hey hey veel wist ik al hoor :maffia:

Volgens mij zijn ze daar een aantal keren flink in de war met de loudness war en de genoemde mp3 compressie...

ja, het is natuurlijk een filmpje voor de gewone burger :D
gesponsord door HARMAN group.

schuinsmarcheerders. hehe.

we leven nou eenmaal in een gecompersde wereld en niet alleen muziek. alles is niet zoals het is en dingen die niet zo zijn zoals ze denken te zijn, zijn ook niet zoals ze zijn. een appel is ook bespoten mooie bloemen zijn ook 900 keer het aangeraden gif limit voorbij. raphie die van analoog naar hybride gaat zonder dat we daar zegge schap in hebben. dat kan toch niet!!!

paard blijkt rund en rund is paard... maar ze hadden een masker op dus niet meer te achterhallen wat het nou echt was.

Gewoon een verkapte commercial dus, dat voorbeeldje met die drumloop is zo over the top dat ik de rest van het verhaal ook amper serieus kan nemen. Beetje geschokt doen dat mensen voor gemak kiezen ipv geluidskwaliteit, alsof dat ooit anders is geweest. Volgens mij werd vroeger ook 90% van de muziek via Yoko-setjes, koptelefoons van de hema of een goedkoop radiootje op kantoor of de bouwplaats beluisterd.

Jammer, het is een interessant onderwerp en verdient een docu gemaakt door iemand die het onderwerp objectiever wil benaderen.

Gewoon een verkapte commercial dus, dat voorbeeldje met die drumloop is zo over the top dat ik de rest van het verhaal ook amper serieus kan nemen. Beetje geschokt doen dat mensen voor gemak kiezen ipv geluidskwaliteit, alsof dat ooit anders is geweest. Volgens mij werd vroeger ook 90% van de muziek via Yoko-setjes, koptelefoons van de hema of een goedkoop radiootje op kantoor of de bouwplaats beluisterd.

Jammer, het is een interessant onderwerp en verdient een docu gemaakt door iemand die het onderwerp objectiever wil benaderen.

Nog liever een Yoko setje dan speakers van je telefoon. =( wat dat betreft is er echt wel achteruitgang. Ik heb vrienden, ik noem geen namen, met een dikke analoge set up en die vervolgens een app downloaden op d'r iPhone of iPad, sampeltjes gaan downloaden en dat helemaal fantastisch vinden in een keer. Ja het is een telefoon maar luister nou eens goed! :?;{:erm:

Het is geen documentaire, maar een campagne die pleit voor het het behoud van de beleving van muziek in hogere kwaliteit dan de Mp3 en de hoop op het voorbij gaan van de markt; muziek als commodity. Het streeft ernaar de huidge consumers bewust te maken.

Zoals Zimmer benadrukte: "you can fill your stomach with it, but we're not trying to fill our stomachs, we're trying to fill our souls"

An sich best een goed overzicht voor de gemiddelde luisteraar waarom iPods stinken.

Maar...

Ze eindigen met "Compression has stripped emotion from every note. It's possible to bring it all back."

En, hoe dan? Ik bedoel: zo'n beetje 80% van de verkochte muziek is digitaal/mp3. En ze geven zelf toe halverwege dit filmpje dat mensen hoe dan ook voor gemak en handigheid gaan. Een goed voorstel van wat er voor nodig is om te zorgen dat men wel moeite wil doen om het hele hele plaatje te horen (nu pun intended) lijkt me veel zinvoller.

Tja. Sneu dat het zo enorm misleidend zwart /wit gebracht wordt. Er zit nogal een wereld tussen.
Die vergelijkingsclipjes: zonder compressie = perfectie vs. met compressie = vernaggelde bagger... ga toch heen.

Trouwens:

1) Om te beginnen, laten we niet doen alsof meer dan een handvol mensen het verschil hoort tussen uncompressed PCM en 192kpbs mp3.
Laat staan een aantal van de rockers en dj's die je in het filmpje ziet - ben benieuwd hoe diens gehoor er aan toe is tegenwoordig...

2) Er is meer in de wereld dan één smaak mp3 alleen. Genoeg ontwikkeling geweest in codec kwaliteit, ook van mp3.
En enorme beweging in het lossless gebeuren, tegenwoordig. Kortom, waar maak je je druk om. Ga lekker muziek maken, ofzo.

3) En alsof je met plaat of cassettebandjes geen vervorming zou hebben... Nee, een sony sports walkman met hema c60's - dat was puur audiofiel genieten. Tuuurlijk.
Nu wordt overal klakkeloos een sentimenteel 'vroegah was alles beter' sausje overheen geflikkerd.
Zag ik daar nu werkelijk dat de vermaledijde cd - vroeger altijd in de rol van gebeten hond - opeens op het sentimentele 'mooi was die tijd' podium werd gehesen?

Fast forward 20 years... ik hoop de dag mee te kunnen maken dat de 'jeugd van tegenwoordig' (inmiddels licht kalend en uitzakkend) weer zoekt naar dat heerlijke vintage geluid van Justin Bieber op 128kbps mp3 door goedkope chinese DAC's.

4) Wie heeft er nou meer boter op het hoofd dan de recording industrie zelf, met hun loudness wars, autotune, op alles moet compressie en meer editing is beter.
En dan nu lekker meehuilen op de toon van 'muziek is niet meer een weergave van de realiteit'.

5) Als het om 'emotie' gaat hoor ik nog liever 100x een plat gecompresste Bach dan een perfecte hifi weergave van een bottom of the barrel artiest.
Ook hier heeft de 'industrie' zichzelf niet echt een dienst bewezen. Laten we niet doen alsof muzikaliteit tegenwoordig de boventoon voert, in plaats van de marketing = centjes.

Maar goed. Harman dus, hè? Je kent ze wel - het bedrijf dat (onder andere...) Lexicon gesloopt heeft.
En ook het bedrijf dat tegenwoordig meer markt ziet in 'lifestyle' (mooi marketing woord) dan in pro audio.
Maar ze hebben mooie witte jassen aan, en een indrukwekkend lab. Dan zullen ze het wel weten. Wij van WC-eend...

Laatst gewijzigd:
Prima verwoord door dhr. Hanz, ik zou het zelf niet beter kunnen zeggen. :halleluja

Net zoals een hoop mensen liever naar de McDonalds gaan in plaats van een kwaliteitsburger te halen bij die ene hippe burgertent met die bebaarde getattoeerde mannen, zullen mensen die niet erg passionate zijn voor muziek ook geen moeite hebben met shitty sound. Daar kijken wij als geniaal begaafde muzikanten toch een tikkeltje anders tegenaan. :mega:

5) Als het om 'emotie' gaat hoor ik nog liever 100x een plat gecompresste Bach dan een perfecte hifi weergave van een bottom of the barrel artiest.
Ook hier heeft de 'industrie' zichzelf niet echt een dienst bewezen. Laten we niet doen alsof muzikaliteit tegenwoordig de boventoon voert, in plaats van de marketing = centjes.

Yes! Precies mijn idee. Want zelfs oude zooi op bakeliet uit de 30's is erg fijn, omdat het grote emotionele waarde heeft. Heeft dus geen enkele connectie met de kwaliteit van de audio!

Wel geeft goeie audio repro en opname een zekere meerwaarde aan de beleving. Maar dan nog is de beleving van Justin Bieber hetzelfde (shit dus :D)

NwWU1.gif

Back