Waarom klinken de meeste AI voices zo slecht?

het probleem van Ai als je je eigen stem als bron gebruikt, dan gaat de performance van de Ai stem niet ineens briljant zijn. je verandert stemgeluid, niet de performance.
de performance wel een uitzonderlijk groot deel van de sound van een stem.
daarnaast is veel consumer Ai shit ook brakke kwaliteit geleerd en zeker ook te weinig materiaal met te weinig bereik.

Ik vind Synthesizer V nog best tof voor stemsynthese. Veel controle over tuning en cool dat je ook de ademhaling kan regelen, dat vergroot de geloofwaardigheid wel.

Niet zo goed als een topzanger natuurlijk, maar een stuk beter dan het gemiddelde buurmeisje iets laten inzingen, zeker in een vollere mix.

Disney-liedje:

Uptempo:

Ballad:

Je zag (nuja hoorde) het in die AI-stemmen van ChatGPT van laatst (waar ScarJo over viel) dat er wel aan wordt gewerkt: kleine details als inadem-geluiden en andere subtiele strot- en mondklanken die een stem realisme geven. Dat zal in de andere AI-(zang)stemmen ook wel meer gaan voorkomen. Dezelfde evolutie zie je met ogen, waar je eerst vooral een uncanny valley death stare had, stoppen ze er nu veel meer 'onnodige' microbewegingen in (de exacte term is me even ontschoten, reveries ofzo saccades) die mensen wel hebben, zoals in de Ameca.

Laatst gewijzigd:
je moet wel onderscheid maken met Ai stemmen. text to speech of speech to speech

Ik vind Synthesizer V nog best tof voor stemsynthese. Veel controle over tuning en cool dat je ook de ademhaling kan regelen, dat vergroot de geloofwaardigheid wel.

Niet zo goed als een topzanger natuurlijk, maar een stuk beter dan het gemiddelde buurmeisje iets laten inzingen, zeker in een vollere mix.

Disney-liedje:

Uptempo:

Ballad:

Helemaal eens. Ik vind deze ook altijd indrukwekkend. Al is dat wel zo goed omdat de originele input van het liedje is gebruikt. Dus je moet synthesizer V ook wel voeden met goede input!

Ik zag vanmiddag deze clip van Audimee van dr Mix, niet echt m'n favoriet die man maar ik moet zeggen dat deze AI toch wel hele goede resultaten geeft, ook met een flauwekul voice dingetje van hemzelf even verderop in de clip dan doet de AI het nog prima vind ik.

Back