viltstift op toetsen

Pjotr G

funky lid
Mijn Roland Alpha Juno 1 heeft in een vorig, hooverloos leven gediend om kindertjes te leren hoe je simpele melodietjes speelt. Heb ik weinig op tegen, behalve dan dat het hele toetsenbord volgekalkt staat met C D E F G A B , 4 octaven lang, met zwart viltstift.
2242.gif

In mijn onverschrokken enthousiasme besloot ik mijn heil te beproeven met nagellak remover. Tip voor anderen: probeer dit niet met nagellak remover. Niet alleen tast het het plastic van de toetsen aan, maar op de toets staat nu behalve de zwarte klieder "c" ook mooi het kleurig patroon van keukenrol onuitwisbaar.
2359.gif

Wat kan ik doen, om mijn toetsen weer maagdelijk wit, maar toch mooi glanzend, te krijgen?

Na een kleine zoektocht kwam ik hier uit:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=13116&highlight=stift

Iemand heeft t hier over wasbenzine, is dit de oplossing die ik zoek?

Je zou Muslle of hoe je het ook met schrijven moeten proberen oven reiniger of anders speciale kunstof reiniger special voor tv,s.Dus niet z,n fles kunstof reinger van Gamma ;)

Elke agressieve stof als wasbenzine, terpentine of 'nagellakremover' (lak jij ook je nagels, staat cool toch), tast het kunststof aan. Je kunt ook spuug gebruiken. Of quick-and-brite... Of een nieuwe set toetsen scoren bij Roland...

alees waar geen oplos midellen inzitten zoals aceton nagelak remover is namelyk op de zelfde basis opgebouwd als plastic

probeer by de bouwmarkten heb daar sticker verwyderaar gekocht om de gekleurde stickers van me toetsen af te halen

de toetsen zien er akls nieuw uit ze zullen daar zeker wel wat hebben meen vaag toen iets te hebben gezien

die ene toets kan je volgens my nu wel vergeten die is niet meer te helpen chemishe verbinding onstaan met de remover en plastic

Origineel geplaatst door silvercloud
alees waar geen oplos midellen inzitten zoals aceton nagelak remover is namelyk op de zelfde basis opgebouwd als plastic

probeer by de bouwmarkten heb daar sticker verwyderaar gekocht om de gekleurde stickers van me toetsen af te halen

de toetsen zien er akls nieuw uit ze zullen daar zeker wel wat hebben meen vaag toen iets te hebben gezien

die ene toets kan je volgens my nu wel vergeten die is niet meer te helpen chemishe verbinding onstaan met de remover en plastic

Als chemicus even corrigeren (no offence meant;)):
Aceton: (sterk oplosmiddel is) is voor veel plastics en kunststoffen een weekmaker, en de meeste goedkope (harde) plastics lossen er grotendeels of zelfs volledig in op (zachte platics uiteraard ook!).
Keyboard toetsen zijn niet bestand tegen aceton, ze lossen er dus in op. Maar er ontstaat geen andere chemische verbinding door aantasting met aceton, maar door het oplossen ben je wel je mooie gladde structuur kwijt. Het kan ook nog zijn dat het coatinglaagje ontmengt dat er soms op zit. Displays en casings zijn meestal ook niet bestand tegen aceton; ook als deze van metaal zijn zit er vaak nog een coating op.
Ter info (maar voor de meesten wel bekend): nagelakremover is voor meer dan 75% aceton.

Wasbenzine: kan je voor de meeste harde plastics/kunststoffen vrij goed gebruiken. Wasbenzine heeft een hele andere chemische samenstelling (voor de geinteresseerden onder jullie: petroleumether 40-60 (PE 40-60), een mengsel van laagkokende alkanen) en is lang niet zo aggresief als aceton t.o.v. plastics.
Dingen als viltstift kun je in een aantal gevallen nog wel verwijderen met wasbenzine zonder het plastic aan te tasten, alhoewel eddings en watervaste marker niet altijd even makkelijk te verwijderen zijn.

Terpetine: ik weet niet precies waar dit uit bestaat, maar bevat ook grote hoeveelheden laagkokende alkanen, en is aggresiever dan wasbenzine voor plastics. Niet gebruiken, is alleen handig voor verf etc.

Alcohol: (ethanol) kan je ook nog wel eens gebruiken voor het verwijderen van watervaste stift waar wasbenzine niet wil helpen. Bovendien zijn de dampen vele malen minder ongezond dan aceton en wasbenzine. Werkt goed om te ontvetten.

Stickerverwijderaars: ik heb geen flauw idee wat de samenstelling is, maar er zullen in ieder geval wel wasbenzine en alcohol in zitten. Kan idd goed werken.

Nog even dit:
Origineel geplaatst door silvercloud
Onzin. Plastics/kunststoffen zijn polymeren, en kunnen onderhevig zijn aan oplosmiddelen. Nagellakremover is dus grotendeels aceton (dus oplosmiddel) en heeft fysiek niks te maken met de opbouw van een plastic. Chemisch gezien zijn dit twee compleet verschillende dingen.

probeer 's gewoon met afwasmiddel of alcohol, ik had ook eens dat probleem en het ging er gewoon af met een simpel niet-aggresief huis tuin en keuken middeltje.

Origineel geplaatst door dob
probeer 's gewoon met afwasmiddel of alcohol, ik had ook eens dat probleem en het ging er gewoon af met een simpel niet-aggresief huis tuin en keuken middeltje.

Inderdaad, het eerste oplosmiddel dat je altijd moet proberen is water! (en evt. zeep) ;)

Onzin. Plastics/kunststoffen zijn polymeren, en kunnen onderhevig zijn aan oplosmiddelen. Nagellakremover is dus grotendeels aceton (dus oplosmiddel) en heeft fysiek niks te maken met de opbouw van een plastic. Chemisch gezien zijn dit twee compleet verschillende dingen. [/B][/QUOTE]

je hebt gelyk worden als weekmakers gebruikt vandaar de gedavhte( weliswaar fout)

les is hier gebruik nooit aceton "" niet meer te krygen in de handel "" of andere oplosmidellen op plastic

tegenwoordig zit er ook byna geen aceton meer in nagelak remover

schynt dat ze in bolivia het gewicht van aceton in goud uitbetalen:D

Ik hoop eigenlijk zelf niet dat je het gaat proberen,of je moet het ff testen op een stuk plastic

Was een keer bij marc van synton,en die had een ondergekladde 909,hij zei dat je dat het beste eraf kon krijgen door hetzelfde middel te gebruiken als waarmee het erop geklad is.
Dus een viltstift,en dan meteen gaan poetsen.

bedankt voor de reacties.

Ik ben aan de gang gegaan met wasbenzine en dat werkt, met veel schrobwerk, en de glans blijft :)

Heb nu t halve klavier klaar....alleen die ene toets valt niet te redden

Origineel geplaatst door Pjotr G
bedankt voor de reacties.

Ik ben aan de gang gegaan met wasbenzine en dat werkt, met veel schrobwerk, en de glans blijft :)

Heb nu t halve klavier klaar....alleen die ene toets valt niet te redden

:D :D zat toetsen liggen van roland;) ;) ;)

ach, ik kijk niet zo nauw op de esthetische aspecten van mijn studio
1604.gif

Misschien dat je ook die ene toets nog kan redden met Brasso ofterwel koperpoets.
Dat is eigenlijk een reinigingsmiddel met krijtdeeltjes, en die polijsten je kunststof weer.

Klinkt raar, maar werkt 300% gegarandeerd! Ook om krasjes en doffe plekken en zelfs verfspettertjes
ergens af te poetsen.

Suk6!

Origineel geplaatst door JazzMann
tippex !
dit heb ik uiteraard al geprobeerd, maar zo gaat de glans weg.
4206.gif
Wel minder werk dan schrobben

Op mn werk gebruiken we vrij aggresieve zeep om cliche's(flexo-mal) schoon te maken.. dit bijt(vrij licht) dus alleen in organische materialen.. en het maakt een hoop schoon, misschien is dat wel het ultieme middel? (nml om inkt te removen)

Origineel geplaatst door Maleh
Op mn werk gebruiken we vrij aggresieve zeep om cliche's(flexo-mal) schoon te maken.. dit bijt(vrij licht) dus alleen in organische materialen.. en het maakt een hoop schoon, misschien is dat wel het ultieme middel? (nml om inkt te removen)

Daar gaan je toetsen natuurlijk wel lekker van ruiken! ;) Of is het stinkspul? Jullie gebruiken het voor inkt als ik het goed begrijp? Zou best wel eens kunnen werken denk ik; ik weet van enkele speciale zeepsoorten welke organische stoffen kunnen afbreken, alhoewel die vaak meer bedoeld zijn voor restanten van vetten en oliën. Meestal zijn die dan toch weer minder geschikt voor inktrestanten etc, er kan namelijk een groot verschil zijn in oplosbaarheid van diverse substanties in verschillende oplosmiddelen. Organisch oplosmiddel betekent niet per definitie dat je alles erin kunt oplossen. Wasbenzine heeft als oplosmiddel hele andere eigenschappen dan aceton. Wat deze twee wel gemeen hebben is dat ze allebei zeer licht ontvlambaar zijn en stinken! :)

En ongezond natuurlijk! Veel mensen hebben er vaak geen weet van, of hebben niet in de gaten hoe ongezond veel organische oplosmiddelen zijn. Aceton wordt door heel veel mensen gebruikt, maar staat tegenwoordig op de lijst met verdacht kankerverwekkende stoffen. Het gaat vrij makkelijk door de huid heen, en vormt dus een risico bij verkeerd gebruik!

Loctite 7063 is een universele industriële reiniger voor het reinigen en ontvetten van oppervlakken die met lijm dienen te worden verbonden. De kant-en-klare formulering droogt op zonder resten achter te laten en kan worden gebruikt op metaal, glas, rubber, de meeste kunststoffen en geverfde oppervlakken. Het product veroorzaakt geen roest op watergevoelige onderdelen. Bevat geen stoffen die de ozonlaag afbreken.

Toepassingen:
het verwijderen van vet, olie, smeermiddelen en metaalspanen en -vijlsel van onderdelen, apparatuur en machines. Het kan als spray worden gebruikt en bij reinigingsmethodes die gebruik maken van onderdompeling. Het kan worden gebruikt bij kamertemperatuur en worden verwarmd. De reinigings-cyclustijden variëren afhankelijk van de complexiteit, het soort verontreiniging, de roermethode en de bedrijfstemperaturen.

http://www.loctite.be/be/PRODUCTS/7063.htm

Origineel geplaatst door dob

Klopt, dat was zeker op die AN1X die ik van je kocht !
Gewoon met water, en een beetje afwasmiddel of anders een beetje Jif (of Cif of hoe het ook maar mag heten),
en klaar is kees.....

Back