Strings arrangeren

gevik

Ingeburgerd
Beste,

Het is helaas voor mij niet mogelijk geweest om een muziekopleiding te graan volgen, maar ik wil heel graag leren hoe ik strings achter een piano track kan arrangeren. Ik heb op het internet de volgende video gevonden maar ik merk dat ik hiervoor te weinig kennis heb om zelf een soortgelijke track te maken zonder die video te gaan nabootsen.

Kan iemand mij hier een richting geven?

Link naar de video:
https://www.youtube.com/watch?v=Upr9ilEm03c

Dank u.

ok, een snelle tip:

misschien wel het meest belangrijke bij bijvoorbeeld het schrijven van strijk-arrangementen (en ook bv blazers), en is sowieso een van de meest krachtige uitgangspunten voor muziek, compositie en arrangeren is het gebruik van zelfstandige, onafhankelijke lijnen.

d.w.z. dat niet alle stemmen parallel lopen maar elkaar aanvullen en in tegengestelde richting gaan.

daar hoef je niet eerst 2 jaar contrapunt voor te studeren maar het is wel iets wat je niet zo even doet. algemene muziakle kennis en vooral ook ervaring is toch wel handig, maar je kan op zn minst beginnen rekening te houden met wat zaken:
Wil je realistisch klinkende MIDI-strijkers, dan moet je niet blokken van akkoorden neerleggen. en al helemaal niet keihard allemaal in grondligging (grondtoon in de bas)... dat klinkt in POp-muziek best ok soms maar niet in klassiekerige muziek.
je moet in verschillende stemmen, melodieen denken. een spel van melodielijnen die in tegengestelde richting lopen en niks mis mee als sommige lijnen wel parallel bewegen. en verder kan je onafhankelijk kweken door de lijnen te laten contrasteren in ritme en de hoeveelheid noten. ene lijn lange noten en de ander kort. enzovoort.

als je je hier van bewust wordt dan ben je al een eind op weg! :-)

en bovenstaande verhaal kan je dus ook toepassen bij piano met strings.

je zou als oefening snel een paar versies kunnen maken. daar leer je veel van:

1. strings spelen exact dezelfde noten als de piano (kopie paste dus)
2. strings spelen exact dezelfde noten als de piano maar octaaf hoger
3. zet verspringende akkoorden neer in grondligging (gerelateerd aan de harmonieën in de piano)
4. doe hetzelfde als bij 3 maar maak mooie logische overgangen in de akkoorden. (dus niet perse grondligging)
5. maak een soort tegenmelodie. een 2de stem en laat dat in octaven door de strings spelen
6. maak een 3e stem die weer tegen de 2de in gaat

enzovoort...oefening baart kunst (en geen zorgen)

enzovoort...oefening baart kunst (en geen zorgen)

Inderdaad ;)

Daarbij zou ik ook het bereik van verschillende instrumenten bestuderen.
viool, altviool, cello... Een viool baspartijen laten spelen geeft doorgaans niet zo'n mooie klankleur. :)

En verder niet alles staccato inspelen, tenzij je requiem for a dream wilt coveren

Grt

Back