Hoi Dextah,
ik heb een Wurlitzer gehad en heb deze met iemand geruild voor een Rhodes. De Wurli ooit heel goedkoop kunnen krijgen en lang van genoten maar er gaandeweg achtergekomen dat een Rhodes meer mijn ding is.
Een hele goeie CD om een Wurli op te horen is Dan Penn & Spooner Oldham, "Moments from this theatre". Een Wurli is iets rauwer dan een Rhodes, werd destijds meer voor rock gebruikt terwijl de Rhodes meer Jazz/Soul was. Wurli's zijn zeldzamer net als de onderdelen. Zoals hier al geroepen kun je een Rhodes nog wel op verschillende plaatsen laten fixen, met een Wurli is dat wat moeilijker. Met name de tines willen het nog weleens begeven in een Wurli en die zijn niet makkelijk te vinden. De attack of "gnarwl" van een Wurli bepaald met name de waarde, waar dit door bepaald wordt weet ik niet maar ik heb nog nooit een echt goeie gehoord, ze zijn ook een stukje ouder...
Een Rhodes lijkt me een haalbaarder alternatief op meerdere vlakken, hij is breder in te zetten, makkelijker te vinden, goedkoper, makkelijker te repareren etc. Op
www.fenderrhodes.org kun je nalezen over de verschillende versies. Ik heb zelf een stage 73 MK1. 88 keys versies zijn identiek maar nog veel zwaarder. MK2's klinken iets helderder, suitcase piano's hebben een speaker en amp erbij zitten maar die zijn vaak defect of niet origineel, suitcases zijn nog iets authentieker maar echt niet te tillen en het verschil in sound is naar mijn oren goed te compenseren met wat EQ-ing, speaker simulators etc.
Waar je je vooral niet in moet vergissen is dat de sound uit een kale Rhodes heel wat "minder" is dan wat je op oudere Bob James, EWF en Herbie platen hoort. Voor een deel is een multi effect unit afdoende om die sounds te krijgen maar hiernaast waren deze Rhodes vaak gemodificeerd door Dyno-my-Rhodes. Die hele karakteristieke "bell sound" komt uit Rhodesen die door hen zijn gemodificeerd, het schijnt dat er destijds een paar rondzweefden die praktisch door iedereen voor opnames gebruikt werden. Deze modificaties gaan jammergenoeg veel te ver om zelf uit te voeren. ook hierover staat veel info op
www.fenderrhodes.org
Prijzen verschilt nog steeds onwijs, een kennis van me heeft er laatst nb één voor niets opgehaald, dat gebeurt ook nog weleens gezien er best veel Rhodesen zijn. Voor een goeie van iemand die weet wattie in huis heeft is 800 Euro+ echter niet vreemd meer...
Jij speelde toch op de Clone label night? Ik ben een vriend van Martijn, woon in Delft, als je ff wilt komen luisteren ben je welkom, if so PB me dan ff.
PS er zijn ook witte met omgekeerd gekleurde toetsen en wat ook erg hip is is om em een vachtje te geven, ik ben nog steeds op zoek naar een coole bekleding ervoor, Bernie Worrell een keer op een met rose fur bekleede zien spelen