electrische piano ..welke ?

dextah

Ouwe rot
Ik zit er hard aan te denken om een electrische piano te kopen .
Vroeg me af wat precies het verschil is tussen een Rhodes en een Wurlitzer .
Heb wel al wat info op het net gevonden maar wil het graag weten van mensen die een electrische piano hebben .
Welk model moet ik naar uit kijken ? Wat is een redelijke prijs etc .
O ja ik wil wel een origineel model dus geen lelijke plastice met ingebouwde boxjes ofzo .

Alvast bedankt .

DEXTAH SCHAAM JE :W

Een Wurlitzer is compleet anders dan een Rhodes. Absoluut niet met elkaar te vergelijken. Pak een preset synth, zoek een rhodes, zoek dan een wurlitzer en vergelijk. Alletwee net zo mooi, maar op z'n eigen manier.

Een Nord Electro lijkt muff wel wat. Niet echt, niet puur, maar wel leuk, betrouwbaar en veelzijdiger. :D

Ik was wel al zo ver dat ik dacht dat ze verschillend zijn....... ;)
Ik heb geen preset synth .. alleen een SY-1 uit 1976 .
Maar alle modellen van Rhodes klinken toch ook verchillend ?
En de modellen van Wurlitzer ook lijkt me .
Heb 1 keer op een Rhodes gespeeld en nog nooit op Wurlitzer .

Volgens mij met de prijzen die op dit moment voor een goed werkende Rhodes betaald moet worden plus het probleem dat ze vrij zeldzaam worden is het misschien beter om een Promega aan te schaffen.
Die schijnt een sublieme digitale Rhodes te hebben niet te onderscheiden van echt volgens kenners.(oa S.Wonder)
Gezien alle kosten die je in de toekomt gaat krijgen aan zo'n rhodes plus het regelmatig stemmen calibreren etc.
(en hebben we het nog niet eens over het vervoer) begin ik zelf langzamer hand te denken dat zoiets eigenlijk een betere opties is.
Maar ja zo'n Rhodes geeft wel zo'n nostalgisch gevoel zeker als je er ooit opgespeeld hebt.

Wurlitzers zijn erg onderhoudsgevoelig omdat ze ontstemd kunnen raken. Ik weet er het fijne echter niet van af. Een Rhodes heeft ook onderhoud nodig, maar als ze gereviseerd zijn valt het wel mee. Persoonlijk vind ik bovendien een Rhodes mooier klinken; zeker als ze gereviseerd zijn. Een wurlitzer heeft vaak een wat hardere attack, terwijl het geluid van een Rhodes wat warmer is.
Ik zie bijna trouwens niet zo vaak advertenties staan voor Wurlitzers, Rhodes zie ik wel eens wat vaker.

tip:
http://www.fenderrhodes.nl

Origineel geplaatst door Exzit
Die man reviseert en leverd alleen aan zijn eigen kringetje.
Je komt op een lijst te staan als je er een wilt via hem.
Je hoort echter nooit meer iets.

Tsja, ik sta al maanden op zijn lijst voor een revisie van mijn Rhodes, maar hij heeft geen tijd voor mij ('bel over een maand maar weer eens'). Je kunt zelf echter ook veel doen gelukkig.
Maar zo super onderhoudsgevoelig is de Rhodes nou ook weer niet..... Eén keer afstellen en je hebt tijden speelplezier....
De klank en het gevoel zijn uniek bij de Rhodes vind ik.
Ik heb een Mk1 stage 73, en het is mijn favoriete instrument. Alleen jammer dat ie zo'n 60 kg weegt ... :r

Ik zou een Rhodes nemen. Een Rhodes is overbekend van vroeger (in superveel nummers terug te vinden) en wordt nog steeds veel gebruikt (bijvoorbeeld ook Zuco 103 en Relax), en heeft een bijzonder veelzijdig bruikbaar geluid, wat nog varieerbaar is ook door de distortion (Bass boost). De Wurlitzer (vooral bekend van Supertramps Dreamer en The logical song) vind ik veel gedefinieerder klinken, waardoor het een leuk hebbedingetje is, maar minder bruikbaar, behalve in speciaal ervoor geschreven muziek. Rhodes past er daarentegen bijna altijd wel bij.

Je hebt inderdaad nogal wat verschillende soorten Rhodes, maar wil je een 'echte' klassieke, dan valt het wel mee. Kijk eens hier: http://www.fenderrhodes.org/rhodes/supersite/sections/models.html. De meest bekende Rhodes is de Mark II. Ik weet niet wat het qua klank scheelt met de andere typen (maar lees de tekstjes per geval voor wat achtergronden), maar de Mark II heeft in ieder geval als voordeel dat-ie plat is van boven en er dus een andere synth op kan (wat-ie makkelijk houdt met z'n 63kg, wat wel veel is, maar ja, wil je een Rhodes of niet?).

Hoi Dextah,

ik heb een Wurlitzer gehad en heb deze met iemand geruild voor een Rhodes. De Wurli ooit heel goedkoop kunnen krijgen en lang van genoten maar er gaandeweg achtergekomen dat een Rhodes meer mijn ding is.

Een hele goeie CD om een Wurli op te horen is Dan Penn & Spooner Oldham, "Moments from this theatre". Een Wurli is iets rauwer dan een Rhodes, werd destijds meer voor rock gebruikt terwijl de Rhodes meer Jazz/Soul was. Wurli's zijn zeldzamer net als de onderdelen. Zoals hier al geroepen kun je een Rhodes nog wel op verschillende plaatsen laten fixen, met een Wurli is dat wat moeilijker. Met name de tines willen het nog weleens begeven in een Wurli en die zijn niet makkelijk te vinden. De attack of "gnarwl" van een Wurli bepaald met name de waarde, waar dit door bepaald wordt weet ik niet maar ik heb nog nooit een echt goeie gehoord, ze zijn ook een stukje ouder...

Een Rhodes lijkt me een haalbaarder alternatief op meerdere vlakken, hij is breder in te zetten, makkelijker te vinden, goedkoper, makkelijker te repareren etc. Op www.fenderrhodes.org kun je nalezen over de verschillende versies. Ik heb zelf een stage 73 MK1. 88 keys versies zijn identiek maar nog veel zwaarder. MK2's klinken iets helderder, suitcase piano's hebben een speaker en amp erbij zitten maar die zijn vaak defect of niet origineel, suitcases zijn nog iets authentieker maar echt niet te tillen en het verschil in sound is naar mijn oren goed te compenseren met wat EQ-ing, speaker simulators etc.
Waar je je vooral niet in moet vergissen is dat de sound uit een kale Rhodes heel wat "minder" is dan wat je op oudere Bob James, EWF en Herbie platen hoort. Voor een deel is een multi effect unit afdoende om die sounds te krijgen maar hiernaast waren deze Rhodes vaak gemodificeerd door Dyno-my-Rhodes. Die hele karakteristieke "bell sound" komt uit Rhodesen die door hen zijn gemodificeerd, het schijnt dat er destijds een paar rondzweefden die praktisch door iedereen voor opnames gebruikt werden. Deze modificaties gaan jammergenoeg veel te ver om zelf uit te voeren. ook hierover staat veel info op www.fenderrhodes.org

Prijzen verschilt nog steeds onwijs, een kennis van me heeft er laatst nb één voor niets opgehaald, dat gebeurt ook nog weleens gezien er best veel Rhodesen zijn. Voor een goeie van iemand die weet wattie in huis heeft is 800 Euro+ echter niet vreemd meer...

Jij speelde toch op de Clone label night? Ik ben een vriend van Martijn, woon in Delft, als je ff wilt komen luisteren ben je welkom, if so PB me dan ff.

PS er zijn ook witte met omgekeerd gekleurde toetsen en wat ook erg hip is is om em een vachtje te geven, ik ben nog steeds op zoek naar een coole bekleding ervoor, Bernie Worrell een keer op een met rose fur bekleede zien spelen :dubbel:

Origineel geplaatst door Arie Safari
Hoi Dextah,

Jij speelde toch op de Clone label night? Ik ben een vriend van Martijn, woon in Delft, als je ff wilt komen luisteren ben je welkom, if so PB me dan ff.

PS er zijn ook witte met omgekeerd gekleurde toetsen en wat ook erg hip is is om em een vachtje te geven, ik ben nog steeds op zoek naar een coole bekleding ervoor, Bernie Worrell een keer op een met rose fur bekleede zien spelen :dubbel:

kijk ! Ik ga binnenkort met Martijn samen werken . Dan zit ik daar een paar dagen denk ik .
Kan ik wel ff langskomen .

Effe voor de duidelijkheid, de bass boost van een Rhodes is zeker geen distortion, maar, jawel, een bass boost. Voor distortion heb je weer bv een buizenversterker nodig.

Grtz,
Jeroen

Ok hou maar op . . . ik zie er vanaf .
Ik word al moe van het tunen van mijn analoge synths of het laten repareren er van .
Heb nooit stil gestaan bij dat onderhouds gebeuren van een electrische piano .
Mischien als ik er ooit een voor een goede prijs kan scoren ..........
Voorlopig mischien maar loungeLizard of straks als SX audioUnits ondersteund die van Emagic en die door een ElectroHarmonix pedaaltje ofzo . Of zeg ik nu iets heel ergs ?

Origineel geplaatst door henkeys
Tsja, ik sta al maanden op zijn lijst voor een revisie van mijn Rhodes, maar hij heeft geen tijd voor mij ('bel over een maand maar weer eens'

Volgens mij is ie heel relaxt erugh relaxt.:peukie:

Origineel geplaatst door dextah
Of zeg ik nu iets heel ergs ?

Hmmm, moet zeggen dat ik voor de snelheid vaak de EVP of Loungelizard ff pak, ook makkelijker als je achteraf nog een accoordje wilt wijzigen. Bij opnames altijd wel uiteindelijk de Rhodes, het verschil zit em met name in de volheid van het geluid en slickere velocity respons uiteraard. Ik denk dat je er verstandig aan doet, de mijne zou voor 800 Euro zijn gegaan en kan daar nog eens bovenop best een service beurtje hebben, dan zit je over de 1000 pleuro en dan is het nog maar de vraag wanneer je aan de beurt bent in bij die reviseur...

Maar je bent welkom.

Back