Genelec 8030a upgrade

Steve303

aka WOLF
Hallo,

Een hersenspinsel van mij waar ik graag wat meer info over zou verkrijgen.
Er zitten hier immers genoeg mensen met verstand van zaken.
Ik gebruik momenteel in mijn muziekruimte (4m op 6m) genelec 8030a monitors.
Ben er tevreden van maar ik vind ze in het laag niet echt oké.
Vorige week kwam ik bij een vriend die genelec 1031a's heeft (en ook een sub). Ik was helemaal onder de indruk van de sound.
Ik had ooit al eens het idéé om mijn 8030a's te vervangen door een groter genelec model. Vermoedelijk zou ik budgetair dan gaan voor de 8040a's.

Dus concreet:
- Is deze upgrade naar een grote genelec model de moeite?
- De genelec 80xx serie is achteraan voorzien van een baspoort. Is het niet beter om eventueel het verouderde model te gaan zoeken (dus de 10xx serie) omdat die vooraan gepoort is?
- Ik zou opteren voor een groter model maar zonder sub.
- Ik weet dat de 1031 is opgevolgd door de 8050a. Maar is dit voor mijn studioruimte niet teveel van het goede?

Graag jullie mening en ervaringen.

Ik heb een paar jaar 8040's gehad, top speakers, 8050's zijn ook top, alleen erg groot voor een ruimte van bv 4 x 4 is mijn ervaring.
Enige voordeel lijkt mij betere lagere subfrequencies en meer power. Dat is met een subwoofer ook (beter) op te lossen imho.

Ik werk tegenwoordig met kleinere yamaha hs50's en een subwoofer en dat bevalt mij ook erg goed.
8040's moesten weg vanwege de crisis.
Dus wellicht is het overwegen waard om over een sub na te denken, ter aanvulling op je 8030's.
Sowieso heeft het geen nut om (sub) laag stereo te hebben en ik merk echt wel een positief verschil met die mono sub.

Volgens mij heb ik het woord sub nog niet laten vallen ... Budgettip: samson resolv 120a, 2e hands soms te vinden voor slechts 100 euro.

Laatst gewijzigd:
Had hetzelfde probleem.
Ben van KRK Rp8 naar de 8030 gegaan.

Ik was erg tevreden met deze upgrade, maar mistte ongelovelijk veel laag tov de KRK's.

Uiteindelijk een 7060 genelec sub erbij gehaald.
Echt een geweldig ding, maar let op. Deze gaan echt heel diep en hard.
Als je je studio niet goed heb kunnen isoleren raad ik aan een kleinere sub te nemen.
Iig zou ik ten alle tijde voor een sub gaan ipv 8040/8050.

De kwalitiet voor het mid en hoog uit de 8030's zijn voor mij meer dan voldoende.

Ik ga dan toch een andere mening geven. Ik ben zelf voor de 8050a gegaan in een ruimte van 4,5 bij 3,5.
Eén van de redenen hiervoor was dat ik tegen een 2e hands set 8050a aanliep voor een mooie prijs maar een andere reden die heel erg meespeelde is dat een sub best wel wat problemen met zich mee kan brengen (en dit veelal ook doet).

Plaatsing van een sub is nog veel lastiger dan plaatsing van een set monitors en dit is in een niet of amper behandelde ruimte alleen nog maar moeilijker. Dat een sub hard gaat, zoals mijn bovenbuurman aangeeft, wil niet eens perse aangeven dat de sub echt zo hard gaat maar dat je in de luisterpositie mogelijk behoorlijk wat akoustische problemen hebt in combinatie met de sub.

Een sub kan, mits goed geplaatst en in een goede ruimte, een enorme toevoeging zijn. Maar veel vaker heb je er best veel ellende van en kun je er niet perse vanuit gaan dat de verhouding tussen hoog/mid en laag volledig klopt.

Ik heb persoonlijk veel liever een set monitors die zelf voldoende laag kunnen weergeven dan een set die een sub nodig heeft. De 8040a kan in de meeste ruimten (zelfs vrij grote ruimten) overigens ruim voldoende laag produceren. De akoustiek van de ruimte speelt hierin echter een heel erg grote rol (zoals bij elke monitor).

Mijn ervaring in een niet volledig akoustisch behandelde ruimte zou zeggen om altijd voor een set potentere nearfields te gaan in tegenstelling tot een sub. En dan speelt zoals al eerder aangegeven de potentiele extra overlast van een sub ook nog een rol......

Wat betreft de poorten voor of achter.....dat is een kwestie van plaatsing. Genelec heeft daar erg nuttige guides voor ter beschikking maar het is wel degelijk iets om rekening mee te houden.

Ik vind een 8050a zeker niet te groot in een beperktere ruimte. Je hebt juist minder de neiging om volume op te zoeken omdat je op laag volume al prima lage tonen hebt.

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de 8040's prima zijn voor je homestudio. Ook verkiezen een hoop mensen de 8040 boven de 8050, zelfs als ze een grotere ruimte hebben. Het schijnt dat de crossover van de 8040 beter ligt dan die van de 8050. Maar vanaf de 8030 naar de 8040 is het zeker de upgrade waard, vooral het stereobeeld is een groot verschil.

Plaatsing van een sub is nog veel lastiger dan plaatsing van een set monitors

Dat vind ik juist het tegenovergestelde, door de phase switch op de sub. Iets wat de nearfields niet hebben, terwijl bv 8040/8050's dus ook het subwerk doen. Daarom is mijn ervaring nu met een sub goed, beter af te regelen.

Ik heb met m'n 8040's wel eens m'n studio verhuist naar een andere kamer en het laag was ineens ruk. Terug gegaan naar de andere kamer, probleem opgelost. Zelfde verhaal bij eerste instal van m'n huidige sub, maar de phase switch loste dat in 1 keer op. Dit klinkt allemaal vrij n00b en ik weet hoe al die golven werken en toch vind ik een phase switch voor je sub een zegen. Gebruik het ook vaak genoeg in m'n DAW in producties. Als ik geld heb voor 8050's haal ik kleinere speakers met een goeie instelbare sub.

Moet er wel bij zeggen dat ik op dit moment een DBX 223s crossover gebruik en niet de crossover van de sub zelf.

Dat een dergelijke fase switch een oplossing bood geeft aan dat de sub qua plaatsing volledig uit fase stond met je monitors. Dan is het natuurlijk niet gek dat je slecht laag hebt, je sub en de woofers van je monitors werken elkaar immers tegen.

Het heeft echter niets met akoustiek te maken maar met een hulpmiddel voor plaatsing t.o.v. je monitors. Wel fijn dat het hielp natuurlijk. :)

Dat een dergelijke fase switch een oplossing bood geeft aan dat de sub qua plaatsing volledig uit fase stond met je monitors. Dan is het natuurlijk niet gek dat je slecht laag hebt, je sub en de woofers van je monitors werken elkaar immers tegen.

Het heeft echter niets met akoustiek te maken maar met een hulpmiddel voor plaatsing t.o.v. je monitors. Wel fijn dat het hielp natuurlijk. :)

Ik denk dat je vergeet dat er een crossover tussen zit en er dus geen zelfde hz door de kamer vliegen, heeft meer te maken met positionele weerkaatsing op de muren. Crossover punt staat op 130hz terwijl het puur om de 20-70 regio ging.

Bij de 8040's had ik geen sub, zelfde probleem in de andere ruimte.

Conclusie is dus dat je ruimte alles behalve ideaal is, de sub toevoegen met een hoge crossoverfrequentie is symptoombestrijding. Gezien de responsecurve van de genelec woofer zou je in principe helemaal geen crossover hoeven inzetten en een 8040a gaat uberhaupt op het gemak vlak tot 55-60hz. De 8050a gaat uiteraard nog lager.

If it works it works zullen we maar zeggen maar je echte probleem zit natuurlijk in de ruimte. De 8040a kan in de juiste ruimte een prima laagbeeld neerzetten zonder subwoofer.

Jep, dat de ruimte zuigt weet ik. Ik ben inmiddels verhuisd in de tussentijd en ervaar hier hetzelfde.
Als het budget er is na mijn volgende verhuizing ga ik een permanente kamer in kamer bouwen.

Met een sub kan je aan symptoombestrijding doen door een phase switch, met monitors niet, die kan je alleen heen en weer schuiven (ook gedaan met de sub trouwens, schuiven.
Voordeel van subschuiven is dat je mid hoog op de plek kan blijven waar het het beste klinkt.

Daarnaast is het mijns inziens onzin om 20-80 hz door twee speakers te laten doen, interferentie vind dan altijd plaats.
Uiteraard is dat echt een probleem was zou de 8050 niet bestaan, maar dat is wel hoe ik erover denk. Mijn laag is nu in ieder geval strakker met die lullige 100 euro sub dan met de 8040's toendertijd door de vrijheid in schuiven en fase knop op mijn sweet spot.

Ik sta verder wel open voor aanvullende info hierover, wil altijd wel de beste oplossing regelen.

Daarnaast is het mijns inziens onzin om 20-80 hz door twee speakers te laten doen, interferentie vind dan altijd plaats.
Uiteraard is dat echt een probleem was zou de 8050 niet bestaan, maar dat is wel hoe ik erover denk. Mijn laag is nu in ieder geval strakker met die lullige 100 euro sub dan met de 8040's toendertijd door de vrijheid in schuiven en fase knop op mijn sweet spot.

Maar hoe klinkt je mix dan bij de luisteraar van je track (en welke speaker setup gebruikt deze)? Wellicht is je laag mono mixen een betere oplossing als je je zorgen maakt over interferentie op je lage frequenties.

Wat betreft de ruimte.....tja, dat is gewoon moeilijk en elke ruimte is anders. Ik heb ook nog genoeg uitdagingen in mijn ruimte en dat echt goed maken kost tijd en moeite.

Ik denk dat je vergeet dat er een crossover tussen zit en er dus geen zelfde hz door de kamer vliegen, heeft meer te maken met positionele weerkaatsing op de muren. Crossover punt staat op 130hz terwijl het puur om de 20-70 regio ging.

De fase switch op een sub is eigenlijk alleen voor die situaties waarin de sub niet op de juiste positie t.o.v. de monitors geplaats is of geplaatst kan worden (ruimtegebrek of andere praktische redenen). Bij juiste plaatsing is de fase switch niet nodig. Deze fase switch regelt, zoals Acidfever juist aangeeft, inderdaad de fase tussen de sub en de monitors rond het crossover frequentie (er is altijd enige overlap).
Dus als de fase switch het 20-70Hz gebied in de ruimte heeft verbeterd, terwijl ook nog het crossover frequentie 130Hz is, dan heb je een akoestisch LF probleem met de switch mischien opgelost die je beter had kunnen oplossen door de sub iets naar voren of naar achteren te verplaatsen, want nu heb je mogelijk nog steeds een dip rond die 130Hz, waar de faseswitch eigenlijk voor bedoeld is.

Maar ja.......het kan ook zijn dat je het geluk hebt dat je op deze manier twee vliegen in één klap hebt gemept.

In ieder geval, niet bedoeld als kritiek, maar alleen ter clarificatie.

Niet zozeer mijn eigen mixen, ik doe tegenwoordig voornamelijk mastering.

Mono mixen houdt in hetzelfde signaal over twee speakers, gebruik je geen sub, dan heb je nog altijd 2 geluidsbronnen die exact dezelfde hz doorgeven. Afhankelijk van waar je gaat zitten heb je sneller last van dipjes en pieken, dan dat je maar 1 subwoofer als bron hebt, ook in een ideale ruimte. Lijkt mij. Zeker met een slechte ruimte zal je hier nog eerder hinder van ondervinden.
Als ik het mis heb hoor ik het graag uiteraard, nooit uitgeleerd :)

Dus als de fase switch het 20-70Hz gebied in de ruimte heeft verbeterd, terwijl ook nog het crossover frequentie 130Hz is, dan heb je een akoestisch probleem met de switch mischien opgelost die je beter had kunnen oplossen door de sub iets naar voren of naar achteren te verplaatsen, want nu heb je mogelijk nog steeds een dip rond die 130Hz, waar de faseswitch eigenlijk voor bedoeld is.

Maar ja.......het kan ook zijn dat je het geluk hebt dat je op deze manier twee vliegen in één klap hebt gemept.

Ik denk beiden. Ik ga altijd op zoek naar die 2 vliegen in 1 klap, want schuiven met de sub hielp niet. In tegenstelling tot normaal gebruik heb ik uiteindelijk de sub ook achter mijn beeldscherm gezet, op tafel, aangezien ik alleen akoestisch materiaal op bureaublad tot sta hoogte heb.

De 130 hz keuze heeft inderdaad vooral te maken met ruimte problemen als ik de crossover lager zet, zodat de sub en de hs50's samen gaan werken, dan zijn het ineens 3 speakers die tegen mekaar in tetteren :D
130 hz bleek de gouden positie geweest. Ik ben wel een dag bezig geweest met uitproberen voordat ik hiertoe kwam moet ik zeggen maar ik ben heel erg tevreden nu. Iets wat ik niet had verwacht met dit budget na mijn ervaringen met de 8040's. die klonken ook erg lekker, maar nu is het net even strakker. HS50's zijn ook zwaar onderschat overal volgens mij als het gaat om mid/hoog.

De dbx 233s heeft Linkwitz-Riley, 24 dB/octave, state-variable filters.
The RESOLV 120a’s crossover provides a 12dB per octave Linkwitz Riley filter curve

Dus het gebruik van de dbx crossover helpt ook hierin.

Subwoofer schrikt me wat af omdat dit bijkomende problemen zou kunnen geven zoals hierboven reeds vermeld.
Het lijkt me meer op safe spelen om gewoon een groter model monitors te gaan kopen dan een subwoofer toe te voegen.
Het lijkt me economisch ook interessanter om de 8030a's van de hand te doen en de 8040a's 2dehands te kopen.
Ik vermoed dat de 8030a's nog rond de 700 euro waard zijn? Die van mij zijn nog als nieuw... .

Nog even over de poort aan de achterkant. Mijn monitors staan op statieven 10 cm van de muur en niet in een hoek. Voldoet dus aan de voorwaarden die Genelec voorop schrijft.

Nog even wat cijfers (frequentiebereik van genelec):
8030a: 58 - 20000 Hz
8040a: 48 - 20000 Hz
8050a: 38 - 20000 Hz

Ik denk dat je ten alle tijden een goeie keuze heb met 8040's.
Heb er eingelijk nog nooit iets slechts over gehoort.

Ik ben het wel met Niel eens dat je met een sub eventuele problemen in het laag makkelijker kan verhelpen dan met alleen de 8040/8050 simpelweg omdat je nu 3 aparte bronnen heb ipv 2.

je kan niet echt fout gaan met een setje 8040's ....gewoon heerlijke monitoren.
Wij hebben ook een setje HS80's ernaast, Ik moet zeggen dat dat ook erg fijne monitoren zijn.
Zeker voor wat ze kosten.

Grappig dat iedereen zo lovend is over de 8040. Heb deze ook gehad en meteen weer teruggestuurd omdat hij naast mijn dynaudio bm15a's totaal wegviel.

Grappig dat iedereen zo lovend is over de 8040. Heb deze ook gehad en meteen weer teruggestuurd omdat hij naast mijn dynaudio bm15a's totaal wegviel.

Een BM15a heeft een 10 Inch woofer en een 8040a een 6.5 Inch woofer. Dit is alleen fysiek al echt appels met walnoten vergelijken. Daarnaast is de BM15a ook nog eens zo goed als 2x zo duur.

Zoel fysiek en budgettechnisch een totaal ander segment.

Ik vraag me bijvoorbeeld af of je alleen op het laag af bent gegaan of dat je ook goed naar het mid hebt geluisterd. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de 10Inch woofer van de BM15a net zulk strak mid als de 8040a kan weergeven. Dat een 10 Inch woofer potentieel meer laag geeft en harder kan spelen is normaal, maar er is meer in de wereld dan volume.

Niet dat de Dunaudio's slechte speakers zijn, integendeel. Maar als je dan toch gaat vergelijken moet je er echt minstens een 8050a tegenover zetten met een gelijke crossover frequentie (1.8Khz net als de BM15a ipv. 3khz bij de 8040a) en een grotere woofer (al is deze nog steeds 2 Inch kleiner) tegenover zetten. De prijsklasse komt ook veel meer overeen.

Daarnaast blijft het zo dat monitors kopen echt een persoonlijk iets is. Er bestaat geen perfect advioes aangezien wat de ene mooi vind de andere totaal niets vind. Ik ben zo geen fan van de dynaudio sound, te ingetogen voor mij. Ieder zijn voorkeur en daarom: zelf luisteren!!

Back