Genelec 8030a upgrade

Grappig dat iedereen zo lovend is over de 8040. Heb deze ook gehad en meteen weer teruggestuurd omdat hij naast mijn dynaudio bm15a's totaal wegviel.

Zonder te veel uit te wijden in mijn eigen topic over andere merken. Dit topic gaat zuiver over upgraden naar een grotere monitor van hetzelfde merk of al dan niet toevoegen van een sub.
Ik heb toen ik de keuze maakte destijds ook vergeleken met dynaudio monitors in dezelfde prijsklasse en mijn oren kozen toen voor Genelec. Dit op basis mid - hoog. De Dynaudio's klonken voor mij te dof in dat gebied.
Budgetair gezien kwam ik uit op de 8030's. Ik was toen heel blij dat ik die al kon kopen na lang sparen.

My 2 cents:

De 1031A komt, qua frequentiebereik, meer overeen met de 8040A; de 8050A gaat nòg lager.
De keuze voor een sub is om het frequentiebereik van je bestaande set in het laag door te trekken en niet om akoestiek problemen te (proberen te) verdoezelen.
Om budgettaire redenen en ruimte(gebrek) is de keuze tussen bijv. een set 1031A's aangevuld met sub enerzijds en anderzijds de 1039A van rond de €20.000, snel gemaakt.

Het komt dus neer op een kosten/baten analyse:
1. Wat krijg je voor je huidige set.
2. wat kost een set 8040A.
3. wat kost een (goede) sub.
4. tot welke frequentie wil je gaan, in het laag.

Als je de indruk opgedaan met de opstelling bij jouw vriend (vergeet wel niet dat zijn ruimte niet de jouwe is; belangrijke faktor) wilt benaderen, zul je hoe dan ook een sub nodig hebben. Een beetje sub gaat tot rond de 30/33Hz (lage E basgitaar) en met een crossover nabij de 80/85Hz.
Als je dus toch een sub gaat nodig hebben, dan hoef je geen grotere monitors aan te schaffen, aangezien de frequenties beneden de 80/85Hz toch door de sub zullen worden overgenomen.

Mijn advies zou zijn:
Houd je 8030A's, koop een goede* sub erbij en het geld dat je bespaart op het kopen van de grotere monitors, koop je enkele pakken Rockwool/Prorox steenwol (55kg/m3 - 70kg/m3) om je akoestiek mee te behandelen.
Geloof mij; dat laatste zal het grootste impact hebben op jouw geluid.

*Koop wel een sub in de categorie van jouw Genelecs en niet van dat goedkope huis-tuin-keuken spul.
Net als bij goede monitoren geldt ook voor subs dat niet alleen het frequeniebereik van belang is, maar binnen welke marge dit frequentieverloop beweegt.
Dus zoiets als: 33Hz - 85Hz +/- 2.5dB

Veel succes!

Mijn advies zou zijn:
Houd je 8030A's, koop een goede* sub erbij en het geld dat je bespaart op het kopen van de grotere monitors, koop je enkele pakken Rockwool/Prorox steenwol (55kg/m3 - 70kg/m3) om je akoestiek mee te behandelen.
Geloof mij; dat laatste zal het grootste impact hebben op jouw geluid.

*Koop wel een sub in de categorie van jouw Genelecs en niet van dat goedkope huis-tuin-keuken spul.
Net als bij goede monitoren geldt ook voor subs dat niet alleen het frequeniebereik van belang is, maar binnen welke marge dit frequentieverloop beweegt.
Dus zoiets als: 33Hz - 85Hz +/- 2.5dB

Veel succes!

Wel budgetair spreekt me dat helemaal aan.
Ik moet mijn monitor positie nog uitmeten en optimaliseren dus ik zou dat wel goed moeten krijgen.
Sowieso wil ik ook nog beginnen aan het akoestisch behandelen van mijn ruimte (zeer basic: absorbers achter de monitors en op de zijkanten van mijn zitpositie).

Het is ook een forum waar misschien 70% van waar is!!!!!

Zou de oudere 1091A sub (38 - 85 Hz (± 2.5 dB) - 70 Watt) ook te gebruiken zijn bij de 8030a's?

De 8030A lijkt de opvolger van de 1029A en daarmee, qua specificaties, een goede match voor de 1091A sub.

De 1091A wordt aangesloten via de 1029A/8030A monitors(output) , anders dan de grotere 1092A en 1094A, die andersom het signaal doorsturen naar de monitors.

Ik gebruik zelf heel bewust een subje (sub7 van Adam i.c.m. 2x A7X) en vind het juist een verademing om het laag onder controle te krijgen. Door te schuiven met de sub kon ik destijds die enorme dip van 90hz verplaatsen naar achter mijn luisterpositie en kon ik het complete spectrum op +/- 10db krijgen... En dat was nog in een gewone slaapkamer en een paar simpele absorbers!

Het blijft wel dat de cross-over van de 1029a sub niet regelbaar is. Dus als het frequentiebereik van 8030a's en 1029a's wat verschilt zou dit misschien wel een probleem kunnen zijn denk ik (of heb ik het mis)?

De cross-over van de 1091A sub (alsook van de 1092A/1094A) is inderdaad op de sub zelf niet regelbaar.
Maar bij de combinatie 1029A/1092A alsook 8030A/1091A wordt de cross-over op de monitors (1029A/8030A) zelf geregeld d.m.v. de 'bass roll-off'.
De bass roll-off punt is voor zowel de 1029A als voor jouw 8030A bij 85Hz, dus het verschil in frequentiebereik in het laag maakt niet uit; beneden de 85Hz wordt op beide monitors afgesneden en doorgestuurd naar de sub.

Morgen komt er een 1091a binnen. Ik moet dan enkel nog een 20db attenuator installeren omdat de ingangsgevoeligheid van de sub verschilt van de 8030a's. Nu zijn er blijkbaar 2 varianten te krijgen in die attenuators. Een versie van 200ohm en een versie van 600 ohm. Welke kies ik best en moet ik ergens speciaal op letten?

Morgen komt er een 1091a binnen. Ik moet dan enkel nog een 20db attenuator installeren omdat de ingangsgevoeligheid van de sub verschilt van de 8030a's. Nu zijn er blijkbaar 2 varianten te krijgen in die attenuators. Een versie van 200ohm en een versie van 600 ohm. Welke kies ik best en moet ik ergens speciaal op letten?

Ik heb altijd zelf die 'pads' gemaakt (kwestie van drie weerstandjes) en weet dus eigenlijk niet op welke van die weerstanden gerefereerd wordt bij de echte commerciele attenuators.

Mocht je DIY aandurven, kan ik de weerstanden uitrekenen voor een 20dB U-pad.

Ik heb altijd zelf die 'pads' gemaakt (kwestie van drie weerstandjes) en weet dus eigenlijk niet op welke van die weerstanden gerefereerd wordt bij de echte commerciele attenuators.

Mocht je DIY aandurven, kan ik de weerstanden uitrekenen voor een 20dB U-pad.

Info over 8030a's met 1091a hier gevonden:
http://www.community.genelec.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=1477

DIY lukt wel hoor; ik hou je op de hoogte.
Eerst kijken welke kabels er bijgeleverd worden. Die weerstanden moeten volgens mij (naar ruimte toe) in de XLR connector te plaatsen zijn toch Jompo?

Info over 8030a's met 1091a hier gevonden:
http://www.community.genelec.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=1477

DIY lukt wel hoor; ik hou je op de hoogte.
Eerst kijken welke kabels er bijgeleverd worden. Die weerstanden moeten volgens mij (naar ruimte toe) in de XLR connector te plaatsen zijn toch Jompo?

Sorry voor de late reactie; was vandaag de hele dag op locatie.

Na jouw eerdere post, heb ik even de specs van de 8030A/1029A/1091A bekeken en de 1029A stuurt inderdaad een -23 dB lagere signaal via de outs dan de 8030A. Die 20dB pad is inderdaad nodig voor de 8030A/1091A combinatie.

Het mooiste is om de weerstanden in de XLR connector te plaatsen, maar is niet noodzakelijk.
In geval van een TRS plug bijvoorbeeld, plaats ik deze (in een lege plug omhulsel) vóór de plug.

Zit er aan te denken om tussen de 8030a's outputs (richting inputs sub) deze te plaatsen:

http://www.bax-shop.nl/studio-monit...e/signaal-regelaar-zwart/product-details.html

Om volgende redenen:
Is nadien bij akoestische metingen regelbaar.
De sub kan uitgeschakeld worden d.m.v. de mute knop.
Ik heb al een SM patch2 en vind deze zeer transparant.

Zo'n kastje is inderdaad eleganter en ook nog flexibeler :okdan:
Alleen zou ik na het inregelen/akoestische metingen, een manier vinden om de volume regelaar vast te zetten om die niet per ongeluk te verdraaien.

Laat weten hoe het verder loopt:)

De 1091a is dit weekend aangesloten op de 8030a's via de Nano Patch.
Ik moet zeggen dat ik tevreden ben met het resultaat. Van een perfecte regeling is nog geen sprake want ik heb nog geen akoestische metingen gedaan.
Momenteel heb ik het op het gehoor gedaan en tracht ik de sub subliem toe te voegen aan de 8030a's zonder extreem het laag te benadrukken. Via de mute knop op de Nano Patch kan je dit makkelijk checken wat het effect van de 1091a is.

Was er niet bij stil gestaan; als je de Nano Patch mutet dan krijg je toch niet het normale 8030 geluid terug, maar het geluid vanaf de 80Hz? Als dit het geval is, zal je het effect van de 1091 zo niet echt kunnen checken (vergeleken met alleen de 8030 volle spectrum).
Met het systeem van de 1092/1094, waarbij het signaal eerst naar de sub gaat en, via cross-overs, van daaruit naar de monitoren, wordt wel het full range geluid doorgegeven aan de monitoren bij uitschakeling van de sub.

However, aangezien het doel van de sub niet is om extra volume/lawaai te gaan maken, maar om (zo lineair mogelijk) het frequentiespectrum door te trekken naar de 33Hz, hoeft deze voor afluistering nooit uitgezet te worden.
De 8030 samen met de 1091 moeten, na inregelen, een 33Hz-20kHz afluistersysteem vormen.
Als na goed inregelen bij jou of bij de buren de boel gaat lostrillen, dan zit er òf te veel bas in jouw mix òf je hebt de volume te hard staan ( bij een normale monitorsysteem ga je ook niet de woofer eruit schroeven bij te veel bas).

Zaak is nu om de boel mèt meetprogramma/meettonen in te regelen, liefst gepaard met akoestische aanpassingen.
Daarna veel gaan luisteren naar goede commerciele mixen om te wennen aan het systeem en gun jezelf zowiezo een paar maanden hiervoor en enkele compleet mislukte mixen in dit proces.

Back