Mbase 01 midi probleem

krinkel

Stamgast
Ik heb een probleem met men mbase01 als ik die wil triggeren met men spectralis.
Als de noten te dicht bij elkaar staan skipt hij ze soms. Het ligt denk ik niet aan de spectralis want als ik hem aan een midi monitor hangt lijkt hij gewoon te doen wat hij moet doen.
Wat wel raar is is dat het met men rm1x zonder problemen lukte hem te triggeren.
Iemand een idee hoe dit komt of op te lossen is?

Zou het kunnen zijn dat'ie een note-on ontvangt, terwijl er op dat moment nog geen note-off van de vorige noot geweest is? Is het in dat geval mogelijk je MBase01 op verschillende toonhoogten te laten reageren?
Ik zie op een plaatje van de MBase01 ook een instelling die heet "Trig Mod", wat doet dat precies?

Nee, hij ontvangt eerst ook note-off. Vroeger geen probleem mee gehad, maar naar het schijnt werkt hij in combinatie met een machinedrum soms ook niet goed.
Ga men spectralis morgen helemaal resetten, misschien dat dat helpt.

Ik denk niet dat het daaraan ligt, aangezien mijn MBase11 nooit een noot oversloeg. Ik denk dat het aan de Mbase01 ligt.

Wat gebeurt er als je de midi in van de Mbase01 in een ander apparaat prikt?

Vroeger werkte hij gewoon, op men midi keyboard slaat hij ook geen noten over.
Heb ergens gelezen dat als hij te veel midi info binnen krijgt hij noten begint over te slaan, maar ik denk niet dat de spectralis behalve tempo nog iets anders uitstuurt. Heb de tempo out trouwens al eens af gezet maar dat hielp niet.
Straks men oude sampler eens aan de spectralis hangen, maar aan de spectralis zou het niet kunnen liggen denk ik want op men computer krijg ik gewoon alle noten binnen die de spectralis verstuurt.

Heb er een xoxbox aan gehangen, die skipt die noten ook, maar die is zelfbouw en er zijn wel meer dingen die er niet 100% juist zijn dus dat is niet echt een goede vergelijking. Andere synths heb ik voorlopig niet
Wat wel raar is is dat hij op tempo 100 die noten niet skipt maar vanaf 150 wel noten begint over te slaan.

Pff, men xoxbox reageert voorlopig niet op midi play en men sampler start plots niet meer op...
Kan dus niet testen voorlopig.

Net ondervonden dat als ik de sync out afzet hij niks skipt.
Maar die heb ik normaal gezien wel nodig voor men xox. Bestaat er een goedkope oplossing om de syncout na de xox weg te filteren? Als dat meer dan 50€ moet kosten koop ik beter een mbase 11 en verkoop ik deze 01.

Mmmmm dat is wel anders dan dat ik het deed, mijn sync kwam van een SBX-80 en de Spectralis slave-de.
Wat ik bedoel te zeggen is dat ik niet weet of een Mbase 11 dan nog wel een verschil maakt.

Op dit plaatje lijkt het mij dat de klok op pin 5 zit van een midi kabel (ik weet dit zelf niet zeker), wellicht een midi kabel solderen zonder pin 5. Kost je snoer en twee kopjes.
lsdj.keyboard-15.jpg

Thnx, dit zal waarschijnlijk de oplossing worden

Weet weel niet of dit gaat werken, midi heeft toch maar 5 pinnen? Ipv de zes op de tekening, zal het eens opzoeken of de clock daadwerkelijk op pin 5 zit.

Voor zover ik weet is er bij midikables geen aparte fysieke pin voor synchronisatiedoeleinden. Op het plaatje hierboven staat geen DIN5-plug. Alle midi-data loopt serieel door pin 4 en 5 geloof ik.

Kan je niet het tempo halveren en alle noten twee keer zo snel programmeren? Dit halveert de stroom aan Timing Clock commando's.

Back