verschil Mono/Poly <--> PolySix ??

barn

Detroit nerd
Is er verschil tussen deze 2 synthjes van Korg?

En zo ja, wat?

Ik heb het dus hoofdzakelijk over klank... qua stemmen zijn ze anders opgebouwd...

Hoe anders weet ik niet precies... wellicht dat dit ook wezenlijk verschilt waardoor er hele andere klanken gemaakt kunnen worden met 1 van de 2...

Want volgens mij kan je niet op de PolySix alle zes voices afzonderlijk proggen? zoals met de 4 van de Mono/Poly?

Mijn vraag komt eigenlijk, omdat ik wat samples van de polySix had gedownload, en ik vroeg me dus af of ik dat ook met mijn Mono/Poly zou moeten kunnen...

Alvast bedankt

Overeenkomsten:

Ze zijn allebei blauw en hebben een arpeggiator. Volgens mij is er verder weinig overeenkomst.
Misschien dezelfde voicechips, maar dat kan ik nu ff niet opzoeken.

Polysix werkt hetzelfde als de Juno-60. Dus 1 VCO per stem en 6 voice polyfoon.
De mopoly heeft 4 voice polyfoon, maar heeft verschillende voice modes:

1 VCO per voice -> 4 voice poly
4 VCO per stem -> mono (1 voice poly)

En bij de M/P kan je per VCO kan je waveform, tune, octraaf en volume aanpassen.

De M/P heeft veel mer mogelijkheden dan de Polysix. Er zit ook een effectgedeelte op
met allerlijk modulatie dingen.

M/P heft geen Chorus.

Laatst gewijzigd:
Dat was effe een hele korte/snelle reply, ik mot weer aan het werk :(. Andere mensen zullen het wel effe aanvullen.
Er zijn bijv nog wat andere voice modes opde M/P.

Ok, maar dus als de voice-chips(VCO's) hetzelfde zijn, dan kan ik met mijn M/P alles wat de PolySix kan (behalve 6 vingerige akoorden en chorus effect) en meer... qua klank dan dusch...

2044 is een filter..
monopoly gebruikt 2033 voor vco.poly6 gebruikt geen ssm voor vco, maar wat losse onderdelen..

Ze vullen elkaar ook een beetje aan. De polysix is meer voor het polyfone en ielere string werk (met zijn phaser is die daar erg goed voor). De polysix heeft ook geen portamento.

Je kan met de Mono/Poly min of meer dezelfde klanken maken, zeker als je chord memory gebruikt. Volgens mij heeft de polysix ook geen CV/Gate (weet ik niet zeker) maar wel arpeggiator sync.

De mono/poly is exotisch en de poylsix is een heeeeele simpele synthesizer.

Ik zoek eigenlijk nog wel een Poly-six voor bij mijn monopoly.

De MonoPoly en de Polysix zijn behoorlijk verschillende synths die elkaar eerder aanvullen dan dat ze elkaar overlappen. Zo klinken de VCO's van de MonoPoly vrij duf en die van de Polysix juist weer heel krachtig. De filters van beide bakken zijn zoals gezegd hetzelfde, de VCA's waarschijnlijk ook. Wel hebben beide bakken weer verschillende envelope generators, waarbij die van de Polysix 'punchier' reageren dan die van de MonoPoly. Een ander verschil is dat de Polysix analoge effecten heeft, te weten een Chorus, Flanger en Ensemble (zelfde type effect als in de Solina String Ensemble) en de MonoPoly oscillator sync en cross modulation als 'effect' heeft. En de één is dus 6-stemmig polyfoon en de ander monofoon, hoewel de MonoPoly ook 4-stemmig polyfoon kan zijn, maar je hebt maar één VCF en VCA voor alle stemmen tot je beschikking.

Als je polyfone klanken van de Polysix op je Monopoly na wilt maken, dan zul je al gauw tegen het probleem met de enkele VCF en VCA van de MonoPoly aanlopen. Monofone klanken van de Polysix zijn qua instellingen wel na te maken op de MonoPoly, maar de patch op de Polysix zal zoals gezegd veel krachtiger klinken.

Back