[Track] Schrik niet.... folk!

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag forummers,

Omdat verandering van spijs doet eten - en me opeens een pakkend deuntje te binnen schoot - heb ik met mijn Yamaha Motif een folkliedje gemaakt. Ook wel eens leuk, tussen al dat houesegeweld. Hoop ik :P

https://soundcloud.com/rutger-steenbergen-1/folkliedje-broos

P.S. Ik speel sinds kort in een akoestische folkgroep en daar voeren we het uit met piano, gitaar, viool en accordeon. En dat klinkt echt gaaf :okdan:

What the folk??!!

Het is op z'n zachts gezegd even wenen :). Piano is wat dofjes en het nummer komt wat gejaagd op me over. Heb je al eens geprobeerd om hem een 5-8 bpm langzamer te laten spelen?

Maar leuke compositie en dito begeleiding. En stiekem zit het minstens net zo intelligent in elkaar als een aantal van de hoog kwalitatieve tracks die ik hier af en toe voorbj hoor komen.

Snel? Hoe kom je daar nou bij. Nooit Ierse Folk of Schots gehoord? Voetjes van de vloer hoor!

Als je het trager maakt wordt het meer muziek voor bij een uitvaart. :)

Leuk gedaan Bombario.

Snel? Hoe kom je daar nou bij. Nooit Ierse Folk of Schots gehoord? Voetjes van de vloer hoor!

Leuk gedaan Bombario.

+1

Ik dacht eerder aan sneller :)

Nooit Ierse Folk of Schots gehoord? Voetjes van de vloer hoor!

Leuk gedaan Bombario.

Oh zeker wel :). Sterker nog, naast de klassieke muziek, is dat de muziek waarmee ik ben groot gebracht. Deze track heeft voor mij echter weinig met Iers te maken. Zoals het nu gearrangeerd is, vind ik de statische piano akkoorden in combinatie met de wat tragere attack van de strijker niet kloppen met de bpm's.

@Bombario: wellicht kun je beide proberen? Sneller en trager?

Oh zeker wel :). Sterker nog, naast de klassieke muziek, is dat de muziek waarmee ik ben groot gebracht. Deze track heeft voor mij echter weinig met Iers te maken. Zoals het nu gearrangeerd is, vind ik de statische piano akkoorden in combinatie met de wat tragere attack van de strijker niet kloppen met de bpm's.

@Bombario: wellicht kun je beide proberen? Sneller en trager?

Dat zou een leuk experiment zijn. :)

Dank voor alle reacties. We oefenen vanavond weer en dan zal ik zien wat er uitrolt.

Sowieso heb ik het stuk gecomponeerd vanuit piano en de akkoorden zijn nu inderdaad statisch en log. Echt een basis. Als de gitaar erbij komt kan ik wat experimenteren met dynamiek en een wat luchtiger partij. Tempo verschil tussen couplet en refrein is ook een idee, viool en accordeon kunnen prachtig tweestemmig zijn.

Het leuke van het maken van dit soort muziek vind ik dat je echt arrangeert. Met 2 of 3 aanvullende stemmen kun je al heel mooie klanken maken, noten laten oplossen etc. Veel subtieler dan platgecompreste house en ik kijk echt anders tegen componeren aan. Maar allebei zijn leuk :)

Wat mij betreft is't tempo prima! Soms kan een beetje versnellen op een gegeven moment, ook leuk zijn..
Misschien kan er nog een flinke whiskystem overheen? :-)

de statische piano begeleiding komt in sommige Ierse en Schotse muziek ook voor, ben er zelf niet helemaal weg van maar dat komt eerder door de gebruikte instrumenten. Zulke muziek hoor ik liever op echte instrumenten uitgevoerd worden. heb je daar ook een opname van ?

Echte instrumenten zijn ook mooier en dit is geschreven voor piano, viool, gitaar en accordeon. Het arrangement is alleen nog niet af en we hebben het nog niet opgenomen.

Misschien dat ik nog een stuk 3- of 4-stemmige zang met handenklappen wil uitwerken en dat laat overgaan in het hoofdmotief met viool, maar dat moet ik maar eens proberen. De partijen zing ik dan stem voor stem in, in Ableton. Ook leuk om mee te experimenteren :)

Dit heeft wel een erg hoog Casio gehalte... Laat snel de akoestische versie maar eens horen dan! In principe plaats je nu alleen de compositie in audio ipv. een echt nummer ;)

Of misschien traag beginnen en steeds versnellen tot een climax? Maar dan heb je ook een gitaar nodig en een stel dronken gasten (al dan niet voorzien van cowboyhoed) die tijdens de climax de nodige "yeeha!" en andere kreten roepen :D
En een contrabas erbij die een simpel walking bass lijntje tokkelt zou ook wel leuk zijn.

Nice! Ben ook benieuwd naar hoe het klinkt met echte instrumenten.

Het begin thema doet me erg sterk aan dit nummer denken:

Nou ja zeg, koop ik voor veel geld een Motif, wordt hij voor Casio uitgemaakt. En bedankt ;) Ik ben het ook niet helemaal met je eens, hoewel 'echte' instrumenten altijd mooier zijn.

@kefkekeyser: Een contrabas zou inderdaad mooi zijn, we zijn nu met vijven en als we ooit uitbreiden komt die er wat mij betreft bij.

@LeBonTon: de Pogues zijn helden en die plaat heb ik grijsgedraaid. Misschien heb ik het onbewust opgeslagen en gerecycled :)

Back