hoe zit het nou met boxen (monitors) spiekers

Nee de luiheid is het niet gebruiken van de zoekfunctie en anderen aan het werk zetten om het hele verhaal nogmaals in te typen. ;) tevens moet je anderen geen woorden in de mond leggen, een groot verschil zegt niks over of je met goedkopere monitoren niks kan.... Dus hup... zoek functie, inlezen ,heb je dan specifieke vragen dan beantwoord ik ze graag

net als wat raphie zegt, oplossing is zelf luisteren in je eigen ruimte, en om te kiezen welke je dan gaat luisteren, kan t handig zijn om reports te lezen op bv gearslutz, is wat omslachtig gedoe om 7 paar speakers te bestellen met retourmogelijkheid. met die ns10 erbij moet t toch een eitje zijn om uit te vinden wat goede monitoren zijn voor jou.

Ik kan niet zeggen wat de beste studio monitors zijn, wat ik wel kan zeggen is dat ik persoonlijk goede 3-weg, sealed cabinet speakers het beste vind. En ja, waarschijnlijk klinken hippe m-audio speakers beter dan NS10's. Maar de vraag zou moeten zijn; op welke speakers maak je de mix die het best vertaald naar andere speakers. Hele grote kans dat de mix gemaakt op de NS10's overal beter klinkt.

... valt een speaker natuurlijk goed te vergelijken met een vrouw: een computer kan natuurlijk prima berekenen of ze de ideale maten heeft (oftewel of ze een volledige vlakke respons heeft), maar of ze ook echt leuk is.... Daar komen natuurlijk meer dingen bij kijken :)
Dus meten is weten, maar voelen is zien
rare vergelijking: smaken verschillen, maar ik denk dat de gemiddelde voorkeur toch echt uitgaat naar een vrouw met een verre van vlakke respons en tegenwoordig met alle push-up rommel zegt zien helemaal niets, als je wilt weten zul je moeten voelen :D

Nee de luiheid is het niet gebruiken van de zoekfunctie en anderen aan het werk zetten om het hele verhaal nogmaals in te typen. ;) tevens moet je anderen geen woorden in de mond leggen, een groot verschil zegt niks over of je met goedkopere monitoren niks kan.... Dus hup... zoek functie, inlezen ,heb je dan specifieke vragen dan beantwoord ik ze graag

Je begrijpt het niet he. Het gaat me om de manier waarop je reageert. in plaats van iemand terechtwijzen, zou je ook een linkje kunnen plaatsen.

Mijn referentie was altijd mijn Sennheiser HD230 (heel oud model, 2-weg hoofdtelefoon) hoofdtelefoon. Mijn beeld was en is dat de speakers exact zo moeten klinken als die hoofdtelefoon. Dus als ik speakers echt wil beoordelen, gaat die hoofdtelefoon mee, en luister ik de eigen geselecteerde muziek wisselend op de speakers en de hoofdtelefoon. Klinken de speakers anders dan de hoofdtelefoon, is het voor mij niet goed/optimaal. Exact hetzelfde is het natuurlijk nooit, maar het moet er wel echt dichtbij zitten.

Kan dat plaatje met die duim er niet uit? Niet te lezen man dit topic, sf zou wel eens in een automatische resizer mogen investeren...

kijk eerst wat je budget is, waarbij de oude regel dat minstens de helft van je te besteden geld aan afluistering ( speakers, kabels, versterker, cd speler etc ) naar de speakers gaat misschien wat houvast geeft.
dan , lees wat reviews en testen etc en selecteer een aantal mogelijke kandidaten uit. frequentieresponds is 1 onderdeel, er zijn meerdere minstens even belangrijke dingen om op te letten, lees je in.
ga naar een grote zaak ( bv music store koeln ) waar vaak tientallen monitorsystemen aangesloten te proberen zijn en draai er een eigen compilatie cd af met wat gevarieerde geluiden/ muziek stijlen, muziek waar je vertrouwd mee bent.
kies dan op basis van wat jij prettig en meest vertrouwd/ nauwkeurig vind. let bv op verhoudingen hoog/ laag, klank iha ( krk klinkt echt anders dan dynaudio ) , en ook stereobeeld , bv geluid van basgitaar ( attack), en ook of je bij complexere muziek alle instrumenten kan blijven volgen of dat het ene instrument het andere wegdrukt.
draai ook eens op zachter en harde volume.
vind je dat allemaal teveel werk, koop dan niet te dure monitoren van een trendy merk en geniet naar vermogen :D

ps ook de versterker maakt verschil, maar die zijn meestal voor een redelijke prijs goed verkrijgbaar, daarnaast is ruimte, standaarden etc van belang. de kabels zijn meestal niet een grote uitdaging, goed is goed genoeg en niet erg duur.
een ( halfopen ) koptelefoon is trouwens meestal rechter van karakteristiek , de genoemde ns10's zijn niet linear van 20-20000 hz, integendeel, en net als sommige andere speakers best wel vermoeiend bij lang luisteren vind ik, heb daarom toen gekozen voor spiritabsolute2's a ( nu ) 75 euro per paar, inmiddels aangevuld met dynaudio's

Wees eerlijk naar jezelf hoe frequent je ze gaat gebruiken en bepaal zodoende je budget,

Ik vind persoonlijk jezelf omringen met dure high tech spullen - het beste van het beste - en er vervolgens niks meer klaarspelen zinloos. Dat is voor posers. Mensen die vooral erg graag laten weten wat ze thuis hebben staan maar er niks boeiends uit weten te halen.

Dus, koop gewoon iets wat goed is maar wat is afgestemd op je gebruik.
Ik heb het idee dat je rond de 600,- een goede monitor hebt. Daarmee moet het lukken..

Laatst gewijzigd:
+1
da's ongeveer wat ik (2dehands) voor de dynaudio 15p's betaal heb ( vergen wel een wat grotere ruimte en een flinke versterker)

@ sunny weet jij ook of stereobeeld ook in een grafiek wordt weer gegeven. want dat zie ik zo even niet. is voor zo'n grafiek een pro benaming en hoe zien "die" er uit. hoe kan je dat meten of iets wel echt juist stereo is of extra stereo gemaakt is. welke van merken "type" jij kent hebben nou het beste stereobeeld , kan je er 4 noemen waar ik naar kan gaan luisteren en dan daarvan misschien een keuze of als referentie houden. Ik snap eigenlijk vreemd genoeg niet wat er mis zou kunnen met stereobeeld links is toch 100% links en rechts visa versa.

Wees eerlijk naar jezelf hoe frequent je ze gaat gebruiken en bepaal zodoende je budget,

Ik vind persoonlijk jezelf omringen met dure high tech spullen - het beste van het beste - en er vervolgens niks meer klaarspelen zinloos. Dat is voor posers. Mensen die vooral erg graag laten weten wat ze thuis hebben staan maar er niks boeiends uit weten te halen.

Dus, koop gewoon iets wat goed is maar wat is afgestemd op je gebruik.
Ik heb het idee dat je rond de 600,- een goede monitor hebt. Daarmee moet het lukken..

Ik snap wat je bedoelt. maar het is een hobby, hoeveel mensen rijden er niet in Nederland waarvan de auto harder rijdt als 130.

voor de dynaudio 15p's betaal heb ( vergen wel een wat grotere ruimte en een flinke versterker)

sunny kan je mij uitleggen waarom deze nou voor grote ruimtes zijn . Moet je die dan voor meer dan 85 dB gebruiken. werken ze niet goed als je onder de 90 dB op 1 meter zit .

Laatst gewijzigd:
tja,
theoretisch klopt het allemaal,maar al die cijfers die bij de speakers staan zijn gemeten onder ? omstandigheden en geven niet de gehele praktijk weer. daarom, luister gewoon en een van die dingen waar je op kan letten is de stereospreiding. die is goed of slecht oorzaak bv te grote verschillen tussen de boxen of zoals gezegd het ene geluid dat het andere wegduwd etc. verder weet ik het ook niet zo precies natuurlijk.
vind zelf die dynaudio's erg lekker,ook kwa stereoplaatsing, maar ook dat is een kwestie van smaak en er zijn hierover al meerdere topics geweest op dit forum.

Ga gewoon lekker luisteren, wat mag het kosten wanneer het echt het verschil maakt?

Ik ben gaan luisteren naar wat iuk mooi vond/vind klinken......
Toen ben ik gaan kijken welke speaker dat was, daarna weer geluisterd, afgewogen en voor de speaker gegaan die ik gewoon erg lekker vond klinken. Die heb ik gekocht en de aanschaf prijs afgezet tegen de tijd dat ik ze wil gebruiken en dan valt de prijs wel mee....

Ik zit liever met een glimlach in mijn studio als ik muziek maak dan met een moeilijke blik.
Ben begonnen met MS-10's en daar heb ik strakke mixes op gemaakt en uiteindelijk overgestapt op Dynaudio BM15A's, omdat ik in de studio ook die vette geluiden wilde horen en weten of mijn mix strak is.
Dus uiteindelijk komt het neer op eigen plezier en daarna pas het publiek, want daar weet je toch zo goed als niets vanaf.

Misschien handig om eerst te kijken wat de grootte van je kamer is en dan kijken welke diameter monitor erbij past.

Kijk dan wat je budget en meestal blijven er dan maar een paar monitor sets over. Over het algemeen is hoe duurder wel beter, maar toch zitten er verschillen en is het afhankelijk van de muziek die je maakt. Het is ook gewoon veel reviews lezen op internet ook al moet je sommige met een korreltje zout nemen. Het is ook de moeite waard om je te verdiepen in het design achter een monitor en de voordelen daarvan.

Ik ben op dit moment ook voor een ander setje aan het kijken en de Yamaha HS7 komen erg goed uit de bus.

volgens rew is mijn room 26 m3 groot.

ik zit nog met een paar vragen want ik wil gaan luisteren bij een shop!

Als er bij staat nearfield dan klopt dat niet in mijn room want ik gebruik de wanden en die weerkaatsen. dan noemen ze dat midfield toch?

Back