[modular] Concussor

Hanz

Anonieme Analogist
Ben sinds m'n NordModular niet meer extra behoeftig aan modulair spul, maar kwam perongeluk tegen:
de Concussor modular range.
Vond behalve 't standaard werk best originele modules; naast de 'stukjes' drum modules (individuele 808/909/CR78 kicks, snares, hihats etc. generators) ook leuks als een Wavetable-VCO module en Speech Synth module.

Alles Doepfer-compatible naar ik las (maar dan denk ik als nitwit, modulair is toch compatible met zowat alles?).

Zag in ieder geval via de zoekfunctie nog maar 2 snelle referenties naar dit merk, dus ik dacht, even tippen maar! :W

Re: [modular] Concussor

Origineel geplaatst door Hanz
Alles Doepfer-compatible naar ik las (maar dan denk ik als nitwit, modulair is toch compatible met zowat alles?).

Tja, bij je Nord wel, in de echte wereld zit je met afmetingen van stekkers (banaan of 3.5 mm) en voltages. Helaas... je kunt ongelofelijk cpu-cheape patches maken als je een LFO als oscillator misbruikt ;).

Kwam ze ook tegen. Die concussor modulars worden redelijk veel gebruikt door de mensjes.

Waaronder ook een speach synthesizer die je via midi notes kan triggeren voor de fonetische klanken. En dan bijv met een oberkorn triggeren of zo.

Ik krijg binnenkort wat 2dehands drummoduletjes binnen. Ik had al een midi-to-triggerding uit die serie, dus dan nog even een knappe behuizing bestellen en ik heb een modulaire analoge drumbak. Best stoer 8)

De meningen over de A.Sol. concussor zijn erg wisselend

Ik vind de demo's op z'n site vaak erg brak en slordig gemaakt

Heb zelf een SY02 filter dat ik heel erg lekker vind (binnekort hopelijk nog een FC via n0_key)
Heb ook een kleine seq. module van ze die erg handig is.
Andere modules (LFO, EG etc) zijn vergeleken met doepfer relatief duur
SY01 schijnt niet echt bijzonder te zijn

Over die wavetable module hoor ik niet veel goeds (zie de SOS review van de Vostok)
Die speech synth lijkt me ook leuk maar volgens mij kun je met de Doepfer A-112 hetzelfde & ben je meer flexibel
De Wavetable module van Blacet schijnt erg top te zijn maar is ook relatief duur

Ben idd wel benieuwd naar de klank van die dedicated drum modules. bluebay heeft er ook een paar in de aanbieding

groet
Joost

Ik ben zelf ook niet zo onder de indruk van AS. Erg goedkoop gebouwd, beetje slordig in elkaar gezet, afwerking laat te wensen over. En inderdaad, die geluidsvoorbeelden zijn gewoon kut. Ik snap niet dat er niet een knap geluidskaartje af kan om een fatsoenlijke opname te maken.

Maar goed, ik heb 2dehands voor "weinig" al een tijd geleden wat moduletjes gekocht en die gaan dan eerdaags, zal nog wel een paar weken duren, dan eindelijk deze kant uitkomen. Vervolgens eens kijken welke behuizing geschikt is voor die dingen, zal waarschijnlijk wel een AS kastje worden, die zijn volgens mij niet overdreven duur en gelijk met voeding. Ik ben niet zo dol op zelf aankloten met stroom.

Ik heb begrepen dat die drumdingetjes wel erg leuk zijn, maar dat merk ik vanzelf wel :D

@n0_key:
Als je 4 of minder modules hebt kun je de MNT100 van doepfer gebruiken voor de stroom en zelf een kastje maken
Een nieuwe 19" kast + voeding van Doepfer of A.Sol. is relatief duur (300 E)

Hmmm, ik heb straks 7 modules. Ik dacht dat ASol een kastje met voeding had voor 100 pond. aar alle achterliggende pagina's doen het niet meer, dus dat kan ik niet checken.

Maar goed, 2x MNT100 zou dus genoeg juice moeten zijn voor 7 modules. Ik wil wel een beetje een knap rackable ding, nog suggesties voor zo'n rack kastje dan?

Ja dat kastje van ASol ziet er ook wel kek uit, maar heeft plastic strips waar je je modules met parkertjes inzet. Dat heeft een zeker risico
de prijs van 101 GBP is ex btw+versturen dus reken maar op 200 euri; vergeleken met een grote 6 HE metalen doepfer kast van 300 E vind ik het prijs verschil dan weer erg klein, maar mischien moet je het toch doen want die MNT-100 van doepfer zijn ook iets van 65 E/stuk en dan heb je nog geen kastje

Als je aan een goede, voordelige +/-12 V voeding kan komen, is een metalen eurorack kast van Display de beste oplossing denk ik

Anders wil ik die modules ook wel van je overnemen
:D

Eerst evne proberen voordat ik ze weer weg doe. Als ik ze weg doe. Volgens mij wel wat voor mij, zo'n bak met semi-lullige drumgeluiden... Ik zal eens rondkijken of er niemand is die een leuke voeding voor me in elkaar kan prutsen dan. Die modules zijn toch 3u hoog? Tot nu toe vinnik modulair maar knap ingewikkeld. Formaten, voedingen, signaalverschillen... Ik heb dus ook nog een PSIM-1 onderweg, en die is weer Frac-rack en dus +/-15v alhoewel het ding ook op +/-12 schijnt te lopen. Hoe ik dat straks allemaal een beetje netjes moet combineren is mij een raadsel.

De verschillende modulaire synthbouwers hebben allemaal wel wat interessants wat ik wil hebben. Zeker op de lange termijn zie ik MOTM (en diverse compatible dingen als Encore en Oakley), Blacet, Cyndustries en Wiard wel zitten. Daar ga je dan. Ik heb geen zin om alles om te gaan bouwen naar 1 systeem en ik ga ook zeker niet kiezen voor 1 standaard. Volgens mij wordt het een gigantisch zootje... :bekdicht:

Origineel geplaatst door n0_key
Eerst evne proberen voordat ik ze weer weg doe. Als ik ze weg doe. Volgens mij wel wat voor mij, zo'n bak met semi-lullige drumgeluiden... Ik zal eens rondkijken of er niemand is die een leuke voeding voor me in elkaar kan prutsen dan. Die modules zijn toch 3u hoog? Tot nu toe vinnik modulair maar knap ingewikkeld. Formaten, voedingen, signaalverschillen... Ik heb dus ook nog een PSIM-1 onderweg, en die is weer Frac-rack en dus +/-15v alhoewel het ding ook op +/-12 schijnt te lopen. Hoe ik dat straks allemaal een beetje netjes moet combineren is mij een raadsel.

De verschillende modulaire synthbouwers hebben allemaal wel wat interessants wat ik wil hebben. Zeker op de lange termijn zie ik MOTM (en diverse compatible dingen als Encore en Oakley), Blacet, Cyndustries en Wiard wel zitten. Daar ga je dan. Ik heb geen zin om alles om te gaan bouwen naar 1 systeem en ik ga ook zeker niet kiezen voor 1 standaard. Volgens mij wordt het een gigantisch zootje... :bekdicht:
Ola!

Heel herkenbaar dit alles. :)

Origineel geplaatst door n0_key
Er wordt nu toevallig een vergelijkbare discussie op AH gevoerd. Wat is de wereld toch klein... Heb je mijn verhaaltje over de u-Ventury II al gelezen?

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=320054#post320054

Je was behoorlijk geinteresseerd in dat draadje... Volgens mij wordt het een hele vette modificatie :D
Toevallig is het niet.. Bij mensen die modulars hebben speelt dit bijna altijd vroeg of laat. Dat Ventury verhaal is interessant. Ik persoonlijk ben daar heel nieuwsgierig naar. De Concussor lijkt mij ook interessant, alleen dat alle modules bijna combinaties zijn van modules vind ik minder. Verder wil ik eigenlijk geen Asy en Aso in mijn doepfer omdat het weer net andere aansluitingen / vast-schroef-gaatjes heeft.

Ik wil over 2 jaar ook nog maar maximaal 2 verschillende modular types hebben. In ieder geval alles dezelfde aansluitingen. De vraag blijft: Welke 2 modulars worden het? Bohm en modcan geeft ik de grootste kans, met cynthia die interessante doepfer modules in modcan format giet.

Misschien is mLan een mooie standaard? :W

Maar dat de heren en dames bouwers nou eens niet zo eigenwijs zijn en eens een standaard gebruiken.
Dat zou het leven van een modular freak een stuk aangenamer maken.

Origineel geplaatst door fuse
Maar dat de heren en dames bouwers nou eens niet zo eigenwijs zijn en eens een standaard gebruiken.
Dat zou het leven van een modular freak een stuk aangenamer maken.
Dat wel, maar net als met mLan is het nu wel zo dat je vaak bij 1 merk moet blijven hangen, en dat is commercieel natuurlijk weer interessant!

'k vind de 1 volt per octaaf bijv een erg handig standaard toch?
En die voeding als die 12v bijv is dan ben je ook al een stapje verder.
De hoogte en manier van aansluitingen van een module zouden ze ook vast moeten leggen.

Daar hebbie toch de IEEE voor?

Wat dat betreft is mLan een schoolvoorbeeld van een braaf jongetje.

Apple bedenkt firewire, laat IEEE er 1394 van maken. Wordt door diverse fabrikanten gebruikt. Voor oa videocamera's.
Yamaha pikt het op en bedenkt er mLan voor wat een subprotocol van firewire is.
En anderen mogen het gratis gebruiken om apparaten voor te maken. Zelfs als je een hobbyist bent die op z'n zolderkamertje met de soldeerbout van alles en nog wat fabriekt.

Nu alleen nog een mLan to CV converter. ;)

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Dat wel, maar net als met mLan is het nu wel zo dat je vaak bij 1 merk moet blijven hangen, en dat is commercieel natuurlijk weer interessant!

Er zijn natuurlijk een aantal dingen die hierin meespelen. Een fabrikant met een eigen formaat ontwikkeld en verkoopt vanuit een "concept". Het is niet alleen de klank en de mogelijkheden die van belang zijn, maar ook het uiterlijk inclusief bevestiging en case, de lay-out van de modules, het gebruik van (mini-)jacks, tulpjes (Martijn!!) of bananenstekkers, etc...

Daarnaast heb je natuurlijk te maken met een geschiedenis. Merken als MOTM, Blacet, Doepfer e.d. hebben al heel wat modules in de markt gezet en het veranderen van standaard zou alleen kunnen als ze de modules zowel in de oude als in de nieuwe standaard gaan uitvoeren. Dat is niet op te brengen, daarvoor is die markt gewoon te klein.

Gelukkig kiezen relatieve nieuwkomers als Oakley gewoon voor een bestaande standaard.

Los daarvan maakt al deze onzin ondanks mijn gejammer natuurlijk gewoon deel uit van de charme van het modulaire synthbestaan. En persoonlijk vind ik een Frankensynth juist erg interessant, maar het zit 'm gewoon in het budget. Als ik flink te besteden had kocht ik gewoon wat behuizingen van formaten die mij zinnen en vul ik die met de bijbehorende modules... Nu koop ik hier en daar een moduletje en heb ik pas over 20 jaar genoeg modules om voor elk formaat een eigen behuizing te kunnen verantwoorden.

Back